Recenze: Smrtonosné přeludy s Kristin Davis nabízí zajímavou, ale zároveň velmi ohranou zápletku

Není chůva jako chůva.

Mary Morrison (Kristin Davis) je spisovatelkou, která má za sebou řadu úspěšných knižních titulů. Přesto je jejími vydavateli požadováno, aby napsala ještě jednu novou knihu. Jelikož potřebuje na psaní více času a prostoru, najme si mladou chůvu na hlídání dětí. S chůvou Grace (Greer Grammer) si Mary a zbytek rodiny začne velmi rychle rozumět a vše se zdá být dokonce lepší než kdy dřív. Později ovšem začne docházet k řadě zvláštních událostí a Mary začne pochybovat o tom, co je pouze fikce z jejího temného románu a co je skutečnost.

V první řadě je potřeba říct, že snímek má po většinu stopáže velmi zdařilou vizuální stránku. Často vidíme záběry na okolní scenérie, které jsou doprovázeny hudbou, jež se do psychologického dramatu/thrilleru skvěle hodí. Herecké výkony všech zúčastněných jsou více či méně povedené, obzvláště pak Greer Grammer jako chůva Grace je přesvědčivá ve všech možných podobách, kterými si v příběhu prochází. Poměrně však překvapilo, že Kristin Davis naopak nebyla ve své roli zrovna přesvědčivá.

Samotný koncept toho, že spisovatelce splývá její fiktivní svět s realitou, je sám o sobě zajímavý, jelikož vyvolává řadu otázek v souvislosti s tím, zda byly některé scény skutečné, nebo zda šlo o pouhé představy v myšlenkách Mary. S tím souvisí i závěrečná scéna, kterou si lze vykládat mnoha způsoby a dokáže jistě vést k pozoruhodným diskusím.

Faktem totiž je, že snímek svojí základní dějovou kostrou velice připomíná řadu filmů, které jsme již v minulosti měli možnost mnohokrát vidět.Když už jsme ale u příběhu, zde zároveň přichází největší negativum Smrtonosných přeludů. Faktem totiž je, že snímek svojí základní dějovou kostrou velice připomíná řadu filmů, které jsme již v minulosti měli možnost mnohokrát vidět. Pokud jste například viděli Pokušení (Chloe) s Amandou Seyfried z roku 2009, pak vás v tomto novém přírůstku na Netflixu máloco překvapí.

Jistě, v Pokušení se neřešilo splývání mezi psanou knihou a realitou, stejně jako se mladá dívka nestala chůvou dvou malých dětí. Zbytek už má ovšem ke zmíněnému filmu velice blízko, nehledě na to, že thrillery, ve kterých nějakým způsobem figuruje chůva, také zní velmi povědomě. Pokud tedy nejste v žánru psychologických thrillerů z rodinného prostředí úplní nováčci, zřejmě pro vás většina zvratů nebude ničím novým.

Zároveň zamrzí, že některé z těchto zvratů, byť mají něco do sebe, nedávají při ohlédnutí zpět úplně smysl. S tím souvisí i závěrečný konflikt, jehož potenciál je poměrně nevyužitý a v poslední řadě nelze opomenout, že stopáž se zdá být velmi přepálená, díky čemuž výsledek působí zdlouhavě. Kdyby byl snímek tak o dvacet minut kratší, možná dokonce i více, určitě by mu to prospělo.

Smrtonosné přeludy nabízí pěknou vizuální stránku, vhodně zvolenou hudbu a z větší části obstojné herecké výkony. Přestože je ale zápletka sama o sobě zajímavá, tak z velké části připomíná filmy, které jsme již v žánru rodinných dramat a psychologických thrillerů viděli mockrát. Osvěžující je prvek smíchávání reality s psaním knihy, které dokáže vyvolat několik otázek. Je ovšem škoda, že některé zvraty nedávají moc smysl a vzhledem k tomu, že je inspirace jinými filmy více než zřejmá, tak je řada zvratů zároveň velmi předvídatelná. Pokud máte rádi psychologické thrillery z rodinného prostředí se slušnou dávkou dějových zvratů, může vás snímek oslovit, nicméně v daném žánru lze najít mnohem lepší tituly, které navíc nepůsobí zdlouhavě.

Mladá Grace působí jako andílek, ve skutečnosti je to ale pěkné kvítko.

S určitými provokacemi ze strany Grace bude mít problém nejenom Mary, …

…ale i její muž si nechá vzít vítr z plachet.