Recenze: Žena v okně je napínavý, ale chaotický thriller plný zbytečně vyhrocených scén

Kdo by neměl rád šmírujícího souseda?

Třeba někdo, kdo se chystá spáchat trestný čin. A přesně něco takového jednoho dne spatří Anna, která trpí agorafobií, a tak tráví všechen svůj čas zavřená doma a přes okno šmíruje své sousedy. Mezi těmi je i nově přistěhovaná rodinka, která působí poněkud podezřele. Vše vykulminuje jednoho večera, kdy Anna uvidí přes okno v sousedním domě vraždu. Jenže situace se postupně stává tak spletitou, že Anna přestává věřit své vlastní pomíchané mysli.

Po příběhové stránce tak nelze mnoho vytýkat, na papíře to vše jistě vypadalo dobře, ale samotné provedení se už tak moc nepovedlo.Tak se představuje nový snímek režiséra Joea Wrighta (Nejtemnější hodina, Anna Karenina), který měl být uveden v kinech již loni, jenže kvůli pandemii covidu-19 došlo k jeho posunu, a tak se ho dočkáme až nyní na Netflixu. Scénář k Ženě v okně pak sepsal Tracy Letts na náměty stejnojmenné knihy spisovatele A. J. Finna. A ve svém jádru jde o zajímavý a napínavý film s až detektivním podtónem, kdy diváci odkrývají záhadu spolu s nespolehlivou hlavní hrdinkou Annou. Po příběhové stránce tak nelze mnoho vytýkat, na papíře to vše jistě vypadalo dobře, ale samotné provedení se už tak moc nepovedlo.

Tvůrci totiž děj občas až nepochopitelně roztáhli a trvá poměrně dlouho, než se dostaneme k samotné pointě celé podívané. Nehledě pak na nepotřebné scény typu stále se zrychlující kapající vody z kohoutku a podobně. Najde se zde pak také spousta nesmyslností a zbytečně vyhrocených situací, jako když je například paranoidní protagonistka neustále něčím lekána (svým nájemníkem, spadlou věcí atd.). Působí to jako levné hororové lekačky a trochu snižuje úroveň celé podívané, a to hlavně proto, že takových momentů je tam opravdu přehršel, a tak ztrácejí svůj účinek. Některé momenty obecně bývají nadbytečně přehnaně napjaté a dramatické, i když by ani nemusely být a nebylo by od věci je trochu zmírnit.

S tím souvisí i celá chaotičnost a nepřehlednost toho, co se právě odehrává na plátně. Ono to má sice zjevně navozovat myšlenkové pochody protagonistky, opité alkoholem a léky, ale zkrátka to nepůsobí dobře a neustále podivné přechody jsou pro nás akorát rušivé.

Celé to však neskutečně vytahuje skvělé herecké obsazení. Hlavní role Anny se tu ujala Amy Adams, která podává velmi výrazný a přesvědčivý výkon. A i když se může zdát, že občas trochu přehrává, tak je její přednes silný a s lehkostí přednáší jeden výrazný monolog za druhým. Již klasicky kvalitní je i Gary Oldman, jehož role není nijak výrazně velká, ale i tak si osvojuje veškeré své scény. Ještě menší úlohu pak má Julianne Moore, která si též za tu krátkou chvilku, co je na plátně, instantně získá publikum. Za zmínku pak stojí Fred Hechinger jako Ethan, jehož výkon je též velice silný. V dalších rolích se zde pak objevují Anthony Mackie, Wyatt Russell, Jennifer Jason Leigh nebo Brian Tyree Henry.

V poslední řadě pak stojí za zmínku hudební doprovod, za kterým stojí Danny Elfman (Karlík a továrna na čokoládu, Stranger Things atp.). Jeho skladby skvěle navozují atmosféru i emocionální rozpoložení zmiňované protagonistky. Elfmanův soundtrack snímkem proplouvá a tvoří jednu z jeho nejsilnější částí.

Žena v okně je v závěru taková rozporuplná podívaná. Na jednu stranu se zde nabízí zajímavý příběh s poutavou mysteriózní zápletkou. Na straně druhé to však vše trochu kazí přehnaná vyhrocenost, o kterou se tvůrci snažili, a místy zbytečně roztáhlý děj. Celé to ale vytahuje skvělé herecké obsazení v čele s Amy Adams a povedený soundtrack Dannyho Elfmana. Žena v okně tak není žádným objevem roku, ale za zahození také úplně nestojí.

A víš, co jsem dneska viděla přes okno u sousedů?

Žena v okně

Haló? Prosím vás, chtěla bych nahlásit, že mí sousedé si ještě nesundali vánoční výzdobu.