Recenze Kingsman: První mise: Prequel populární série se nemůže rozhodnout, čím chce vlastně být

Jak vznikla první soukromá zpravodajská organizace?

Režisér a scenárista Matthew Vaughn se potřetí pustil do příběhu o první tajné zpravodajské organizaci. Tentokrát sledujeme události, které předcházely jejímu zrodu. Z logiky věci se tedy setkáme se zcela novými postavami.

Na začátku 20. století se postupně schyluje k první světové válce. Sebranka největších zločinců se pod vedením muže, jenž se nazývá Pastýř, snaží podnítit světové autority k rozpoutání války, která má zahubit miliony lidí. Tyto plány se jim snaží překazit anglický vévoda Orlando Oxford se svou vlastní špionážní sítí, kterou vede společně se dvěma členy svého služebnictva. I přes jeho nesouhlas se k tomuto boji chce připojit i jeho syn Conrad. Indicie od různých poskoků je postupně zavedou až k samotnému Pastýři.

V první řadě je potřeba vyzdvihnout herecké obsazení. Herec Ralph Fiennes má potřebné charisma i autoritu, což jsou vlastnosti, které jsou k roli distingovaného vévody nezbytné. Zároveň ale ztělesňuje strachujícího se otce, čímž se přibližuje obyčejným lidem. Mladý herec Harris Dickinson jako Conrad zase představuje naivního mladíka plného ideálů ženoucího se do války. Onou mladickou nerozvážností a trochu i vzhledem připomíná Tarona Egertona, který si zahrál Eggsyho, začínajícího člena organizace Kingsman v předchozích dílech. Za zmínku stojí také herci Gemma Arterton (Polly), Djimon Hounsou (Shola), Matthew Goode (Morton) či Rhys Ifans (Rasputin).

Tvůrci si šikovně pohráli s historickými událostmi a zakomponovali do nich své vymyšlené postavy a jejich snahy manipulovat předními světovými vůdci. Takže sledujeme například počínání tří bratranců – krále Spojeného království Jiřího V., německého císaře Viléma II., ruského cara Mikuláše II. a lidí kolem nich. Herec Tom Hollander zvládl tuto trojroli na jedničku. Ačkoliv se motivace k jejich jednání od skutečnosti někdy liší, důsledek pro svět je v podstatě stejný.

Jestliže se v minulosti u těchto snímků divák vždy poměrně dost nasmál, tentokrát se možná jen párkrát pousměje, ale úsměv mu nejspíš celkem brzy zmrzne na rtech.Oproti předchozím dílům nastala jedna výrazná změna. Jestliže se v minulosti u těchto snímků divák vždy poměrně dost nasmál, tentokrát se možná jen párkrát pousměje, ale úsměv mu nejspíš celkem brzy zmrzne na rtech. Pasáž, ve které Rasputin svádí nejdříve Conrada a potom jeho otce, je nejdříve sice vtipně hravá, ale čím déle trvá, tím je nepatřičnější. Jejich slovní výměny jsou v tomto ohledu mnohem zábavnější. Škoda, že podobných dialogů není ve filmu více. Mnoho z nich vyznívá bohužel tak nějak do ztracena.

Není pochyb o tom, že třetí díl Kingsmanů je laděn do vážnější polohy. Ono o průběhu války takových rozměrů se taky dost blbě vtipkuje. Zvláště v jednom konkrétním úseku na diváka dolehne velmi nelítostně nepříjemná tíživost této doby. Tvůrci se nesnaží válku přibarvovat k lepšímu, ale ukazují ji v celé její drsnosti a fatálnosti. Scény odehrávající se přímo na frontě v zákopech patří paradoxně k těm nejpovedenějším a doslova se z nich tají dech hrůzou. Zvláště působivá scéna je ta, když na sebe na území nikoho narazí dvě znepřátelené skupiny a musí zůstat potichu, aby nespustily palbu z obou stran.

Film Kingsman: První mise je rozpolcen mezi dvěma směry. Na jednu stranu připomíná vážné válečné drama a zaobírá se příčinami a následky války, politikou a hlásá pacifismus. Tato linie se tvůrcům v některých scénách obzvláště povedla. Nicméně vzápětí chce zaujmout neuvěřitelnou akční podívanou s propracovanými bojovými choreografiemi a s vtipem navíc. Vulgárnost však neznamená automaticky zábavu, často je tomu spíše naopak, na což tvůrci trochu pozapomněli. Rozporuplné směřování scénáře ubírá na potenciálu jinak skvělého hereckého obsazení. Hlavní padouch ani nedostane dostatek prostoru k tomu, aby se naplno projevil, protože ho skoro celé dvě hodiny sledujeme pouze zezadu. Třebaže se tento prequel nevyrovná prvnímu snímku, rozhodně mu nedělá ostudu a pořád se jedná o nadprůměrný počin v rámci tohoto žánru.

A takhle to vypadalo na místě při atentátu na Františka Ferdinanda d’Este.

Kingsman: První mise
(Foto: Twentieth Century Fox Film Corporation)