Recenze: Morbius je nevšední podívaná plná klišé a křečovitých momentů, i přes to ale baví

Upíří míří do světa Marvelu.

Švédský režisér Daniel Espinosa (Dítě číslo 44) přináší do kin nejnovější marvelovku ze studia Sony, kterou je Morbius. Ten tak zapadá do stejného světa jako třeba Venom, nebo chystaný Kraven the Hunter. Tzv. Sonyverse se tak rozrůstá o další postavu a další z filmů inspirovaných Spider-Manovými záporáky.

Tentokráte se tvůrci v čele s Espinosou rozhodli zaměřit na doktora Michaela Morbiuse. Ten při hledání léku na nevyléčitelnou nemoc, kterou sám trpí, učiní nebezpečný pokus. A jak lze již předpokládat, ten změní jeho život navždy. Při kombinování netopýří DNA s tou svou ze sebe totiž udělá upíra s nadpřirozenými schopnostmi. Jenže jeho nebezpečný vynález se brzy dostává do špatných rukou a Morbius musí zastavit nepřítele, který je mu v patách. Zároveň se však také musí naučit žít se svým novým prokletím.

Tak zní ve zkratce děj, který je v zásadě dost přímočarý. Nekoná se zde nic převratného a nečekejte ani žádné velké zvraty. Spolu-scenáristé Matt Sazama a Burk Sharpless se s tím zkrátka moc nepárali. A ono na tom vlastně ani není nic zas tak špatného. Jde sice z příběhového hlediska o takovou komiksovou tuctovku, která je docela dost předvídatelná, ale na druhou stranu má i díky tomu spád a nenudí. Na obrazovce se neustále něco děje, zhruba stominutové vyprávění rychle ubíhá a najdeme v něm opravdu málo vycpávek, které by ho jen zbytečně prodlužovaly. Namísto toho nabízí tvůrci poměrně kompaktní podívanou, ve které vše odsýpá, což je významné plus.

I přes to má však scénář značné mouchy a bohužel není ani zdaleka dokonalý. Najdeme zde například spoustu klišé a křečovitých scén, jako například, když si titulní hrdina prohlíží v zrcadle svoje nové svaly. Dalším do očí bijícím momentem je například taneční montáž druhé postavy a vůbec jeho celková náhlá změna v chování. Nehledě na to, že se tvůrci zjevně snažili o hlubokého záporáka se smysluplnou dějovou linkou, což se jim bohužel vůbec nepodařilo, namísto tohoto dostáváme plochého antagonistu s nesmyslnou motivací, a to je určitě škoda. K tomu je v příběhu i plno nesrovnalostí a chyb toho typu, že někomu v jednu chvíli vadí jen malá kapička krve, když se však o zhruba dvě scény později ocitá v přítomnosti téměř kaluže krve, tak to s ním očividně ani nehne, což je krajně zvláštní.

Morbius je velmi komiksově přesný.Mimo to vše je však nutné uznat jedno: Morbius je velmi komiksově přesný. A to ať už jde o zmíněné chování postav, příběhové prvky či vizuální stránku titulního protagonisty. Espinosa a spol. se opravdu nestranní zdrojového materiálu a snaží se o nefalšovanou čistou komiksovku. To dokazuje především skrze zmíněné vizuály, které občas až napodobují komiksové panely. Chvályhodné je i zobrazení samotného titulního Morbiuse, jehož upíří podoba je jako okopírovaná ze stran kreslených knih nebo staršího spidermanovského animáku.

Tyto efekty jsou zde celkově poměrně povedené. Morbius nabízí plno velkolepých a vizuálně zajímavých momentů. Za zmínku stojí především scény s upíry, veškeré efekty kolem Morbiuse nebo obecné osvícení některých záběrů do tematického ruda nebo fialova. Za méně povedené lze pak z tohoto hlediska považovat veškeré bojové scény, které jsou přinejmenším chaotické, plné CGI a nesmyslných nepřehledných efektů. Tvůrci zjevně chtěli, aby bitky byly vizuálně účinné, to se jim však bohužel trochu vymstilo.

Na to konto je také nutné zmínit práci kamery a způsob, jakým je film občas editován. Espinosa se totiž místy snaží navodit atmosféru hororu, což se mu moc nedaří. „Lekačky“ typu nečekaných záběrů na Morbiusův rozmazaný obličej při nějaké akci, totiž v jejich závěrečném provedení působí spíše směšně nežli strašidelně (což byl pravděpodobně jejich původní záměr).

Snahu o hororovou atmosféru pak doplňuje i hudební doprovod Jona Ekstranda (Magrete – královna severu). Jeho skladby jsou však celkově kvalitní a dobře provedené. Soundtrack tak povedeně zdůrazňuje celkovou atmosféru snímku.

V neposlední řadě se pak konečně dostáváme k hereckému obsazení. Tomu vévodí Jared Leto coby titulní Morbius. Leto podává velmi solidní výkon a jeho Morbius má dominující charakter už od první chvíle, kdy se objeví na obrazovce. Svou postavu navíc činí Leto dostatečně zajímavou a empatickou tak, že mu fandíme, i přes to, že jinak je to čistý záporák. Vedle Leta pak další důležitou roli zaujímá Matt Smith coby Morbiusův adoptivní bratr Milo. Smithův přednes je výrazný až místy excentrický. Díky tomu se občas zdá, že až přehrává, což však byl zjevně záměr. Herecky nezaostává ani zbytek obsazení, kam patří například Adria Arjona a Jared Harris.

V závěru je Morbius poměrně rozporuplná podívaná, která si však ani zdaleka nezaslouží špatné ohlasy, které zatím dostává. Ano, nejde zde sice o nic objevného, příběh je poměrně generický, záporákovi chybí hloubka a smysluplná motivace, bojové scény jsou trochu nepřehledné a najde se zde spousta křečovitých momentů. I přes to však Morbius baví, děj odsýpá, najdeme v něm plno záživných okamžiků, herci se snaží a podávají kvalitní výkony, vizuální stránka je velmi působivá a podoba titulního hrdiny s jeho komiksovou předlohou je opravdu přesná. Dohromady se tak určitě nejedná o nejpovedenější marvelovku ani komiksovku obecně, ale Morbius je solidní snímek, který je škoda přehlédnout.

Hlavně si dát při těch pokusech s netopýry pozor, ať omylem nevytvořím smrtící virus…

Morbius
(Foto: Sony Pictures Entertainment)