Recenze Hádkovi: Rodinné hádky jako dobrý námět pro komedii? Film Vojtěcha Moravce se ho z průměrných vod nesnaží ani vytáhnout

„Děda je pořád tady!“

Příchod léta znamená pro české distributory téměř vždy vypuštění mnoha komediálních snímků, které pohodovou, odlehčenou atmosféru horkých letních večerů mají nenáročně doprovázet. Horko ale občas bývá i na plátně, o čemž se přesvědčí i protagonisté nového snímku Vojtěcha Moravce, manželé Hádkovi.

Manželé Adam a Sylva (Jakub Prachař a Sandra Nováková), brousící si zuby na byt nemocného Adamova dědečka, se dostanou do prekérní situace, když je při vyměřování parcel v bytě přistihne jeho bratr David s ženou Terezou (Hynek Čermák a Jitka Čvančarová). Zatímco bráchové i přes rozdílné názory se mají rádi, manželky se nesnáší a nesvedou být pomalu ani v jedné místnosti. Setkání obou párů přinese řadu provokací a obviňování, kterou neuklidní ani otec rodiny (Ondřej Pavelka). Situace vyeskaluje až do obludné rodinné hádky, kde bude kromě nadávek lítat i peří.

Scénář Moravce a Novákové, v reálném světě životních partnerů, podle režiséra vycházel i ze situací z jejich manželství, jak s nadhledem uvedli. Tento úsměvný fakt ale nijak nezachrání skutečnost, že argumentační boj postav v komunikačně silně založeném snímku je hodně plochý. Hádky jsou zde postavené na obviňování druhých osob, které ale místo vyvrácení obvinění či jiných debatních schopností umí pouze vrátit obvinění nazpátek. Jakási schopnost dialogu se tak ztrácí ve fádních, uřvaných, jednostranných projevech bez smyslu.

Nápad na film podle autorské dvojice vznikl během lockdownu.Nápad na film podle autorské dvojice vznikl během lockdownu, a na výsledku je to poznat. I když jsou hádky nedotažené, někdy je pravděpodobně zažil každý z nás, a to snímku přidává body.

Moravec se při přípravě viditelně inspiroval dalším českým snímkem, který stojí na argumentačních schopnostech hlavních postav, a to Vlastnících Jiřího Havelky. Na rozdíl od Vlastníků se ale Hádkovi nemůžou pochlubit údernými dialogy, ani nekompromisním společenským přesahem. Nabídnou tak maximálně kritický náhled do absurdity některých rodinných krizí, které zvenčí přes údajnou závažnost vypadají velice komicky.

Většina těchto situací ale spíš než vtipně působí trapně, což je u českých komedií dlouhodobým trnem v patě. Centrem je submisivnost mužských rolí ve vztahu s ženskými protějšky, které dovedly oba manžely k „podpantofláctví“ a neschopnosti vlastního názoru. Z poměrně ohraného námětu se nikomu z tvůrců originální situace vykouzlit nepodaří. Režisér si tento faktor v průběhu natáčení možná uvědomil, pozitivním faktorem se pak stává zapojení pandemie koronaviru do příběhu, která neotřelým a výjimečně vtipným způsobem do filmu zasáhne.

Hádkovi i přes snahu o odlehčenou, aktuální komedii zůstanou utopeni ve vodách průměrných či podprůměrných českých snímků. Na rozdíl od konkurence v podobě Párty Hárder: Summer Massacre nenabídnou originální humor, ani důvod k návštěvě kina pro různá divácká spektra. V projekcích letních kin se neztratí, oproti zmíněným Vlastníkům se ale v paměti dlouho neudrží.

Hlavně žádné podezření.

Hádkovi
(Foto: Bontonfilm)