Červený koberec - filmy, kino, zábava
Koncert Sci-fi
  • Film
    • Filmové tipy
    • Recenze filmů
    • Český film
    • Filmové události
    • Trailery
    • Plakáty
    • Preview
    • Seriály
    • Přehled filmů
  • Kino
    • Akce v kinech
    • Festivaly
    • Kina Cinema City
    • Kina CineStar
    • Kina Premiere Cinemas
  • Zábava
    • Navštívili jsme
    • Knihy
    • Divadlo
    • Filmové tipy
    • Rozhovory
    • Zajímavosti
    • Soutěže
  • TV a Stream
    • Netflix
    • Disney+
    • Česká televize
    • TV Prima
    • TV Nova
    • HBO
    • Televize Seznam
    • Amazon Prime Video
    • Apple TV+
  • Filmové Tipy
  • Reportáže
  • Recenze
Žádné výsledky
Ukázat všechny výsledky
  • Film
    • Filmové tipy
    • Recenze filmů
    • Český film
    • Filmové události
    • Trailery
    • Plakáty
    • Preview
    • Seriály
    • Přehled filmů
  • Kino
    • Akce v kinech
    • Festivaly
    • Kina Cinema City
    • Kina CineStar
    • Kina Premiere Cinemas
  • Zábava
    • Navštívili jsme
    • Knihy
    • Divadlo
    • Filmové tipy
    • Rozhovory
    • Zajímavosti
    • Soutěže
  • TV a Stream
    • Netflix
    • Disney+
    • Česká televize
    • TV Prima
    • TV Nova
    • HBO
    • Televize Seznam
    • Amazon Prime Video
    • Apple TV+
  • Filmové Tipy
  • Reportáže
  • Recenze
Žádné výsledky
Ukázat všechny výsledky
Červený koberec - filmy, kino, zábava
Žádné výsledky
Ukázat všechny výsledky
Domů Recenze filmů

Recenze: Blondýnka je necitlivé, zdlouhavé a depresivní zobrazení Marilyn Monroe, které po zhlédnutí zanechá nezapomenutelnou pachuť

Anja Verem od Anja Verem
19 října, 2022
v Recenze filmů
1
SDÍLENÍ
1
ZOBRAZENÍ
Share on Facebook

„Ach tatínku!“

Kdybychom se náhodou rozhodli zahrát si při sledování Blondýnky picí hru a dát si lok pokaždé, když hlavní hrdinka řekne některé z mužských postav „daddy“ (česky „tatínku“), tak bychom byli už tak v první třetině docela namol. A to je jen jeden z mnoha nepochopitelných případů, kterým tvůrci v čele s režisérem a spoluscenáristou Andrew Dominikem (Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem) zesměšňují a zhanobují reputaci Marilyn Monroe v Netflixově biografickém snímku Blondýnka.

Vezměme to ale všechno popořadě. Nejdříve tu máme zdlouhavý, téměř tři hodiny dlouhý scénář, s plno trhlinami. Příběh začíná s mladou Normou Jean, která žije s psychicky nestabilní matkou. Ta to už jednoho dne nezvládne a zhroutí se, a tak se Norma Jean ocitá v sirotčinci. Z tohoto ještě poměrně dojemného a silného momentu však najednou skáčeme ke scéně, ve které se polonahá sedmnáctiletá Norma Jean (nyní už vystupující pod pseudonymem Marilyn Monroe) nechává fotit jako pin-up girl a následně je, podle všeho, znásilněna prezidentem filmového studia.

Proč Dominik a spol. udělali takový nerozumný a necitlivý skok, který vůbec nedává smysl, není jasné. Navíc tím vynechali podstatnou (a zajímavou) část života titulní hrdinky (její život v sirotčinci, první práci, prvního manžela…). Ano, snímek je už sám o sobě příliš dlouhý, ale kdyby ho tvůrci pokrátili na jiných místech, bylo by to mnohem srozumitelnější. Stejně jako podivné skákání z jedné scény na druhou, příkladů zvláštního střihu a editace se tu najde více. Nesrozumitelné je i skákání z černobílých na barevné vizuály, tvůrci tím snad chtějí ukázat myšlenkový stav hlavní hrdinky, smysl to ale stejně moc nedává a je to spíše matoucí.

Vraťme se však zpátky k ději. Po práci modelky se začíná kariéra mladé Marilyn slibně rozjíždět, dostává první herecké nabídky a stává se čím dál tím slavnější a oblíbenější. Stává se také částí trojčlenného vztahu se dvěma mladými herci (synové Charlieho Chaplina a Edwarda G. Robinsona). Tento prazvláštní trojlístek dokonce zplodí dítě (k tomu ještě později), které však Marilyn později potratí, kvůli herecké nabídce. Následně pak sledujeme její manželství s násilným baseballovým hráčem Joe DiMaggiem a poté s autorem divadelních her Arthurem Millerem. Obě manželství se z různých důvodů rozpadají a Marilyn se postupně rozpadá psychicky. 

Režisér se rozhodl zobrazit jen to nejhorší a nejsmutnější z života Marilyn Monroe.A my sledujeme téměř tříhodinovou skličující pouť slavné herečky, ve které se utápí v depresích a psychicky hroutí. Režisér se rozhodl zobrazit jen to nejhorší a nejsmutnější z života Marilyn Monroe a podrobit tak diváky nesmírným mukám. Blondýnka je, bez nadsázky, depresivnější a těžší drama než Schindlerův seznam, neboť tam aspoň tvůrci dokázali uprostřed bídy najít pár světlých pozitivních momentů a sám konec filmu dává naději. To se o Blondýnce bohužel tvrdit nedá. Ta je tvrdá, silná a Dominik a spol. ani na chvíli nepolevují v soužení hlavní hrdinky.

Bohužel v tom moři utrpení navíc není ani moc korektnosti při zobrazovaní skutečných osobností. Zde se nabízí jeden příklad za všechny: V příběhu není samozřejmě opomenut ani JFK a jeho údajná aféra s Marilyn. Ta je zde rozmazaná až do nepříčetných rozsahů a vrhá na oba hlavní aktéry, kteří už se bohužel nemohou bránit, opravdu hnusné světlo. Marilyn je k bývalému prezidentovi dovlečena v napůl zdrogovaném/opilém stavu, je donucena ho orálně uspokojit (což je zobrazeno poměrně dost explicitně) a následně je implikováno, že je prezidentem zdrogovaná a znásilněna. To vede k jejímu třetímu těhotenství a následné scéně jako z Paranormal Activity, kdy je uprostřed noci unesena ze svého bytu muži z FBI a převezena do tajné nemocnice, kde je jí vyoperován plod.

K tomu je potřeba dodat, že se jedná o již třetí potrat ve filmu, z čehož trochu vyznívá jako by skrze něj tvůrci protlačovali své názory na potraty, ať už jsou jakékoliv. Ano, Monroe byla sice skutečně třikrát neúspěšně těhotná, ale pokaždé se stejným mužem – manželem Arthurem Millerem, a potratila vždy ze zdravotních důvodů, nikoliv za podmínek, jak zobrazují tvůrci. Navíc každé těhotenství je doprovázeno podivnými záběry na její dělohu a nerozvinutý plod, který k Monroe dokonce při druhém těhotenství mluví (ano, tento bizarní moment tam skutečně je) a přemlouvá jí, aby s ním neudělala to samé, jako s jeho předchůdcem (tedy nešla na potrat). To vše se má pravděpodobně odehrávat v nestabilní hlavě protagonistky, ale zobrazení je i přes to nešťastné.

To se dá říct i o mnoha dalších momentech ve filmu, který je plný především nahoty a deprese (a taky depresivní nahoty). Už od samého začátku je zde až znepokojující míra nahoty, i sedmiletá Norma Jean utíká před poblázněnou matkou nahá k sousedům s pláčem o pomoc. Dále se zde pak zobrazuje mnoho scén se svlečenou hlavní hrdinkou a jejími prsy danými na odiv, ať už jde o romantiku nebo jen zkoumá své tělo v zrcadle. Nechybí ani slavný moment s rozevlátými bílými šaty, který je zobrazen ve slow motion a odhalené kalhotky z mnoha, mnoha úhlů, takže se zdá, že trvá celou věčnost.

S tím souvisí i podivná práce s kamerou, která se odráží nejen v tomto momentu. V jednu chvíli například utíká zuřící Joe DiMaggio (Bobby Cannavale) s kmitající kamerou přímo před sebou, jakoby z jeho úhlu pohledu. Snad mělo jít o oživení filmu, ale v závěru to působilo mírně amatérsky, ostatně jako mnoho dalších momentů.

Toto nesrozumitelné pojetí nepomáhá ani hercům, kteří se z něj snaží vytřískat, co nejvíce mohou a umějí, ale bohužel ani to nestačí, aby nějak výrazně zlepšili kvalitu filmu. V hlavní roli se zde objevuje Ana de Armas, která je coby Marilyn Monroe příliš ukňučená a křečovitá. Ať už to byla její volba, nebo poslouchala slova režiséra, nefunguje to. Její rádoby emocionální přehrávání je prostě přehnané a iritující. Ze zbylých herců pak stojí za zmínku Adrien Brody, jehož scény jsou snad jediným světlým momentem ve filmu. Brodyho Arthur Miller je sympatický a charismatický a herec si dokázal poradit s tím málem, co mu bylo ze strany scénáře dáno.

V závěru je Blondýnka zkrátka chaotická, skličující, nesrozumitelná a opravdu těžká podívaná. Příběh nesmyslně skáče z jednoho bodu do druhého, tvůrci míchají černobílou s barevnou, jak se jim zachce a hlavní postava se zatím utápí v depresích (a divák pomalu s ní). Nehledě na to, že, ať už jde o momenty s JFK, či celkové zobrazení Marilyn Monroe jako přihlouplé tuctové blondýnky, která neví, jak se jí vařené vajíčko, je celý snímek urážlivý jak k samotným postavám, tak i intelektu diváků. Je jasné, že si Netflix myslel, že s Blondýnkou zaboduje na velkých filmových oceněních, z diváckého hlediska však těžce pohořel.

Miláčku, nerozvedeme se?

Blondýnka
(Foto: Netflix)

To jde, ještě to klidně utáhni!

Blondýnka
(Foto: Netflix)

Sakra, to jsem si ale nešťastně stoupla!

Blondýnka
(Foto: Netflix)

The Review

Blondýnka / Blonde

1.5 Score

V závěru je Blondýnka zkrátka chaotická, skličující, nesrozumitelná a opravdu těžká podívaná. Příběh nesmyslně skáče z jednoho bodu do druhého, tvůrci míchají černobílou s barevnou, jak se jim zachce a hlavní postava se zatím utápí v depresích (a divák pomalu s ní). Nehledě na to, že, ať už jde o momenty s JFK, či celkové zobrazení Marilyn Monroe jako přihlouplé tuctové blondýnky, která neví, jak se jí vařené vajíčko, je celý snímek urážlivý jak k samotným postavám, tak i intelektu diváků. Je jasné, že si Netflix myslel, že s Blondýnkou zaboduje na velkých filmových oceněních, z diváckého hlediska však těžce pohořel.

Review Breakdown

  • Hodnocení
30%

Blondýnka / Blonde

V závěru je Blondýnka zkrátka chaotická, skličující, nesrozumitelná a opravdu těžká podívaná. Příběh nesmyslně skáče z jednoho bodu do druhého, tvůrci míchají černobílou s barevnou, jak se jim zachce a hlavní postava se zatím utápí v depresích (a divák pomalu s ní). Nehledě na to, že, ať už jde o momenty s JFK, či celkové zobrazení Marilyn Monroe jako přihlouplé tuctové blondýnky, která neví, jak se jí vařené vajíčko, je celý snímek urážlivý jak k samotným postavám, tak i intelektu diváků. Je jasné, že si Netflix myslel, že s Blondýnkou zaboduje na velkých filmových oceněních, z diváckého hlediska však těžce pohořel.

  • Hodnocení
Štítky: klikMarilyn MonroeNetflix
Další článek
Historické drama Střela zblízka zahájí 16. ročník Festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest

Historické drama Střela zblízka zahájí 16. ročník Festivalu německy mluvených filmů Das Filmfest

Červený koberec - filmy, kino, zábava

  • Podmínky užití
  • Partnerství
  • Přihlásit
  • Kontakt

© 2025 Červený koberec - filmy, kino, zábava

Vítej zpět!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Žádné výsledky
Ukázat všechny výsledky
  • Film
    • Filmové tipy
    • Recenze filmů
    • Český film
    • Filmové události
    • Trailery
    • Plakáty
    • Preview
    • Seriály
    • Přehled filmů
  • Kino
    • Akce v kinech
    • Festivaly
    • Kina Cinema City
    • Kina CineStar
    • Kina Premiere Cinemas
  • Zábava
    • Navštívili jsme
    • Knihy
    • Divadlo
    • Filmové tipy
    • Rozhovory
    • Zajímavosti
    • Soutěže
  • TV a Stream
    • Netflix
    • Disney+
    • Česká televize
    • TV Prima
    • TV Nova
    • HBO
    • Televize Seznam
    • Amazon Prime Video
    • Apple TV+
  • Filmové Tipy
  • Reportáže
  • Recenze

© 2025 Červený koberec - filmy, kino, zábava