Recenze Ostrov: Špičkování Plodkové a Langmajera uprostřed krásné přírody postrádá realističnost a hloubku

Příčina rozpadu vztahů? Musí čelit každodenní realitě.

Po Bábovkách, Prezidentce a Po čem muži touží 2 přichází režisér a scenárista Rudolf Havlík s další komedií Ostrov. Tentokrát vsadil na pouhé dva herce a exotickou lokalitu, což nebývá v české filmové produkci zase tak obvyklé. Jen je otázkou, jestli se mu skutečně podařilo vytvořit to, co původně zamýšlel.

Architekt Richard a jeho manželka Alice jsou na luxusní dovolené u moře. Když se jí manžel přizná, že má milenku a žádá o rozvod, chce se Alice okamžitě vrátit domů. Protože během svátků téměř nic nelétá, zařídí Richard cestu pochybným letadlem, se kterým pochopitelně ztroskotají. Na opuštěném ostrově musí společně čekat na záchranu. Aby přežili, budou muset spolupracovat, což způsobí to, že si k sobě opět začnou nacházet cestu.

I když je úvodní nastavení vztahů poněkud jiné, snímek nápadně připomíná romantickou komedii Šest dní, sedm nocí z roku 1998. V něm ztroskotá na ostrově úspěšná měšťačka v podání herečky Anne Heche se svérázným pilotem, kterého hraje Harrison Ford. Na rozdíl od Ostrova v tomto případě ale víme, jak dlouhou dobu spolu v divočině stráví. Ale inspirace tímto dílem zase tolik nevadí, protože už bylo zfilmováno mnoho příběhů, takže se logicky některé mohou opakovat.

Ani na malou chvíli z plátna nezmizí ústřední duo herců – konkrétně Jana Plodková a Jiří Langmajer, kteří ztvárňují dlouholeté manžele. Na jejich neustálém špičkování stojí vlastně celý film. Jejich hlášky výstižně zachycují skutečné rozhovory partnerů v dlouholetém vztahu. Jenže je to všechno zhuštěno do sta minut, takže to přestává působit realisticky a může to diváka poměrně brzy přestat bavit.

Dalším nešvarem je, že se tradičně stereotypním způsobem poukazuje na rozdílnost mužů a žen. Zatímco pro Richarda není fungování v divočině žádný problém a hned uplatní i svůj architektonický talent, Alice si nedokáže postavit ani pořádný přístřešek, zajistit si jídlo nebo sama prozkoumat ostrov, aniž by hned někde nespadla. Není nutné dělat z žen hned Lary Croft, ale už je celkem ohrané, jak je pořád někdo staví do rolí bezbranných a neschopných chudinek.

Žádný velký boj o přežití se tu ale neděje. Přitom by mohlo být zajímavé sledovat, jak se postavy pokouší rozdělat oheň nebo se marně snaží ulovit nějaká zvířata. Povedený snímek Trosečník dokázal, že takové věci diváky baví pozorovat. Hlavním hrdinům ale připlouvají všechny potřebné věci po moři a nemusí se ani nijak zvlášť snažit. Ke konci už mají na pláži docela slušné sídlo, ze kterého by se nechtělo odjíždět nikomu.

Největším přínosem je exotické prostředí, ve kterém se příběh odehrává.Největším přínosem je exotické prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Celý štáb si vyrazil na šest týdnu do Thajska, kde většina natáčení probíhala na pláži, moři nebo v džungli. Prosluněné záběry na neuvěřitelně modré moře a bílý písek přímo lákají k tomu vyrazit někam na dovolenou. Pokud by film nesklidil úspěch za jiné přednosti, mohl by alespoň dobře posloužit jako propagační materiál pro cestovní kanceláře.

Ostrov nápadně připomíná americký snímek Šest dní, sedm nocí s Harrisonem Fordem a Anne Heche. Kvůli tomu, jaký dává důraz na krásu přírody, si chvílemi divák může připadat, že se propadl někam do Modré laguny. Celý příběh stojí na neustálém dohadování Jany Plodkové a Jiřího Langmajera, kteří ztvárňují manželský pár. Tvůrce měl dostatečný prostor prozkoumat hloubku jejich vztahu, ale bohužel se zasekl hlavně na klasických hláškách manželů, které mají jen omezenou lhůtu vtipnosti. Postavy nemusí zápolit s nepřízní podmínek na ostrově a všechna jejich zranění se záhadně sama vyléčí, což není moc uvěřitelné. Plusem jsou rozhodně exotické scenérie, na které se moc hezky kouká. Film se řadí k tomu lepšímu, co u nás vzniká a velké množství diváků zřejmě potěší, ale žádný větší převrat v české kinematografii rozhodně nezpůsobí.

Najít pitnou vodu je při každém ztroskotání ve filmu hotový zázrak!

Ostrov
(Foto: CinemArt)