Recenze #annaismissing: Thriller, který navazuje na seriál #martyisdead, boří všechny předsudky o pokračováních

„Nedívej se. Neptej se. Neklikej.“

Internetový seriál #martyisdead získal jako první české dílo mezinárodní cenu Emmy. Nebylo tedy tak překvapivé, když bylo ohlášeno další pokračování. Na to si diváci sice museli počkat téměř čtyři roky, ale vyplatilo se to. Film #annaismissing je možná ještě lepší než jeho předchůdce, což se o moc pokračováních říct nedá.

Populární influencerka Anna se nebojí na sociálních sítích provokovat svým obsahem. Když týden nepřidá žádný příspěvek, začnou o ni mít její sledující strach. Patnáctiletá Nina náhodou najde její polonahé fotky v mobilu svého táty. Tím, že se ji rozhodne hledat, vyvolá řetězec událostí, který navždy změní hned několik životů.

V první řadě je potřeba vyzdvihnout vynikající výběr herců. Nepříliš známá Alexandra Vostrejžová velmi dobře ztvárnila ústřední roli Niny. Ta chodí s Robin v podání Magdaleny Čečo. Kontroverzní influencerku Annu zase hrála Viktorie Vítová. Mladší část ansámblu doplnili zkušení herci jako Marek Němec, Barbora Bočková, Petra Bučková nebo Vlastina Svátková.

Velká pozornost se věnuje především popisu vztahů mezi jednotlivými členy rodiny a tomu, jak velmi křehkou věcí je důvěra.Na rozdíl od seriálu #martyisdead se tentokrát vyvíjí příběh opačně. Nejdříve sledujeme spokojenou rodinu, ve které je zdánlivě všechno v pořádku. Avšak čím více toho Nina odhaluje, tím více se tato iluze začíná rozplývat. Velká pozornost se věnuje především popisu vztahů mezi jednotlivými členy rodiny a tomu, jak velmi křehkou věcí je důvěra.

Natočit snímek, který by reflektoval všechna současná témata tak, aby to nepůsobilo křečovitě, není vůbec snadné. Tvůrcům tohoto filmu se to povedlo, aniž by byli moc cringe (v překladu pro starší generace rozuměj trapní). Například Robin takové výrazy používá neustále. Naštěstí takovým způsobem, že to nenaštve ani staršího diváka. Pro danou postavu je to tak charakteristické, že je to spíš úsměvné.

Stejně jako v #martyisdead se upozorňuje na nebezpečí na sociálních sítích. Především se varuje před sexuálními predátory na internetu. Není totiž úplně vhodné sdílet své intimní fotky s cizími lidmi na internetu. Tentokrát to ovšem není tak jednoznačné, protože Anna není jen pouhou obětí bez špetky viny. Ať už byly její motivy zpočátku sebepočestnější, baví ji také testovat hranice všeho možného.

Film se oproti seriálu liší také v tom, že působí víc jako thriller. Divák napínavě čeká, jak se bude příběh dál vyvíjet a uvažuje nad tím, kdo všechno a jak je do případu zapojen. Podezřelých osob s motivem je totiž hned několik. Tvůrci se inspirovali stylem skandinávské kinematografie, což přidává dílu na působivosti.

Pokrok je možné vidět ve způsobu natočení. Používají se podobné techniky jako v #martyisdead, ale jsou ještě propracovanější. Sledujeme například znovu zobrazování konverzací v mobilu přímo na obraze, když je postavy čtou. Zároveň jsou působivé různé přechody – třeba když jedna osoba sleduje video a skrze něj se plynuje přesuneme do chvíle, kdy ho daný člověk natáčel.

Snímek #annaismissing se zcela vymyká obvyklé tvorbě v Česku. Nebojí se složitých témat, která jsou v současnosti velmi aktuální, ale stále pro mnoho lidi těžko uchopitelná. Ať už jde o bezpečnost na internetu, kyberšikanu, sexuální orientaci nebo genderovou identitu. Nedělá se to naštěstí násilnou formou, protože ta by mohla mít spíš negativní odezvu. Přidanou hodnotou jsou neznámí i známí herci, kteří předvádí úctyhodné výkony. Občas je v příběhu až moc odboček nebo pohledů na jednu věc, což může někomu vadit. Nicméně vypravování je vystavěno tak poutavě, že se divák ani na chvíli nenudí a na konci je ohromen tím, co měl právě možnost prožít.

„A teď už můžu jít domů?“

#annaismissing (2023)
(Foto: Aerofilms)