Recenze Společně sami: Drama se snaží sdělovat vážné věci, ale dělá to nezáměrně komickou formou

Já tu pitvu chci!

Za režií a scénářem oficiálně stojí začínající filmařka Gabriela Sittová. Na snímku se však velkou měrou podílel také kontroverzní producent Tomáš Magnusek. Ten se do povědomí diváků dostal nejvíce prostřednictvím série Bastardi. K jejímu vzniku přispěly jeho zkušenosti na pozici pedagoga.

Čerstvě vystudovaný učitel Petr Jílek začne učit na soukromém gymnáziu, které vlastní matka jeho přítelkyně. Jeho ideály rychle zmizí, když se střetne se současnou generací studentů. Postupně se rozvíjí nejen jeho příběh, ale také další linky různých studentů.

Emma hledá brigádu, díky které by získala peníze, aby udržela krok s ostatními spolužáky. Na první pohled nezávadný přivýdělek jí ale přidělá mnoho starostí. Studenti v maturitním ročníku Oskar, Tadeáš a Robert plánují jít na medicínu. Ještě před přijímačkami si ale chtějí vyzkoušet skutečnou pitvu člověka. Školačka Anička se zase za každou cenu snaží zbavit nevlastního tatínka, se kterým její matka plánuje svatbu.

Díky některým pasážím působí toto drama spíše jako komedie.Tento nezvyklý počin je vlastně velmi těžké nějak zhodnotit. Na jednu stranu se divák děsí toho, do jak moc temných hlubin ho příběh zavede. Na druhou stranu je polehčující okolností, že se mu to tak nějak nepovede. Byť se o to nejspíše pokouší, ale díky některým pasážím působí toto drama spíše jako komedie.

Stejně jako v případě Bastardů je jedním z hlavních záměrů tohoto filmu poukázat na to, jak moc zvláštní a svým způsobem zkažená je současná generace studentů. Zároveň se tvůrci snaží nastínit, že se musí vypořádávat s úplně jinými výzvami než starší ročníky. Bohužel pohled na tuhle problematiku je jen negativistický. Nikdy ale nic není pouze černé, všude existuje také světlo.

Jednotlivé příběhy mají být inspirované skutečností. Tvůrci si dávají noblesní cíl ukázat, jaké nástrahy mohou dospívající potkat. Zároveň by díky filmu mohli někteří z nich pochopit, že se jim dá vyvarovat. Například nevěstí nic dobrého, když se vás někdo začne na pohovoru k nevinné brigádě vyptávat na nejoblíbenější sexuální pozice. I když je na zváženou, zda něco takového dnešní přemýšlivá generace už dávno netuší.

Problém nastává v tom, že některé scény jsou tak moc absurdní, že divákovi nezbyde nic jiného než se u nich nahlas smát. Ačkoliv to nemusí působit vhodně a s největší pravděpodobností to nebyl tak úplně záměr. Když vás nedostane Tomáš Magnusek jako zastydlý učitel balící kolegyni, tak to jistě dokáže Štěpán Tuček alias student Oskar zoufale opakující, že touží po nějaké té pitvičce.

Jednou z věcí, kterou je možné vyzdvihnout, jsou některé herecké výkony. Sázkou na jistotu je třeba Zlata Adamovská, ale příjemně překvapí také Jakub Moulis, Ladislav Ondřej nebo Štěpán Tuček. Zvlášť poslední zmíněný z nějakého záhadného důvodu vypadá jako sadistický vrah i na fotkách v příběhu, na kterých má působit jako hodňoučký vnuk. Ladislavu Ondřejovi by naopak divák zase hned uvěřil naivního chlapce, který se jen nechal strhnout okolím ke špatnostem.

Drama Společně sami se snaží upozornit na nástrahy, které mohou potkat dospívající. Současná generace se však ukazuje ve velmi negativním světle. I když některé věci s ní spojené nejsou zrovna ideální, všechno určitě není tak ztracené, jak je to prezentováno. Řada kritických okamžiků je ve filmů naštěstí jen nastíněna, takže se nemusíte obávat toho, že byste viděli něco, co by vás navždy poznamenalo. I když některé přehnaně zahrané scény vás nejspíš budou bavit ještě několik dní poté. Ačkoliv jejich primárním cílem nejspíše nebylo diváka rozesmát. Za povšimnutí rozhodně stojí některé herecké výkony. Přestože může drama někoho zaujmout, žádnou velkou vlnu reakcí nevyvolá. Na rozdíl od seriálů #martyisdead nebo #annaismissing působí příliš komickým dojmem a nezanechá tak hlubokou stopu.

„Tak jakou cool brigádu si vyberu?“

Společně sami (2024)
(Foto: Umělecká agentura Ambrozia)