Marťan / The Martian – recenze

martan_2015_plakatKonečně film, na který se budeme rádi dívat znovu a znovu.

Přežili bychom? Dokázali bychom si poradit bez internetu a telefonu v malém domečku uprostřed červené pouště, vybaveni jen trochou zásob, zdravým rozumem a smyslem pro humor? Tato otázka na nás nenápadně doráží celou dobu zpoza napínavého příběhu, jejíž hlavní postavou je astronaut a botanik Mark Watney v podaní Matta Damona.

Film vznikl na motivy knížky počítačového programátora Andyho Weira. Ten každých šest až osm týdnů zveřejňoval novou kapitolu svého příběhu o astronautovi opuštěném na Marsu. Mělo jít o zábavu pro stejně technicky laděné lidi, jako je on. Po třech letech nabídl hotovou knihu k prodeji na Amazonu za 99 centů a kontaktoval ho agent. Když se k němu dostala zpráva o tom, že jeho příběh zrežíruje Ridley Scott, byl přesvědčen, že jde o novinářskou kachnu. Ale k potěše všech diváků to byla pravda.

Na marťanské základně pracuje šest astronautů…Ocitáme se v blízké budoucnosti okolo roku 2030. Na marťanské základně pracuje šest astronautů, když je zastihne velká bouřka, kvůli které musí misi okamžitě ukončit. Při evakuaci zasáhne ulomená anténa jednoho z nich a zbytek posádky s ním ztratí spojení. Právem se domnívá, že umřel, a kvůli vlastnímu přežití rychle odletí z planety. Jenže Mark se druhý den probudí, s proraženým břichem, polozasypaný červeným marťanským prachem a jako jediný člověk na Marsu.

Je skvělé sledovat, jak se s nastalou situací popere. To se mu daří (alespoň ze začátku) hlavně díky notné dávce humoru. Navíc měl původně za úkol vyzkoumat, zda by se na Marsu daly pěstovat rostliny. Na splnění mise má teď mnohonásobně více času a k tomu je poháněn silnou motivací přežít.

Jak je na tom snímek po odborné stránce? Někteří možná tuší, že vzhledem k tlaku na planetě by tam k takové velké bouři dojít nemohlo. To ale věděl už autor knihy Andy Weir, a přesto ji použil, aby dodal příběhu větší grády. „Jinak je film poměrně věrný realitě. Cestovat na Mars je technicky možné už od 80. let. Je pravda, že v reálu by byli všichni astronauti doslova přikrytí nánosem prachu, jakmile by vyšli z lodi. A půda Marsu má ve skutečnosti trochu nudnější barvu. Ale není důležité se dohadovat o barvě písku nebo čistotě skafandrů. Kouzlo tohoto příběhu vidím v zobrazení člověka a jeho síly postarat se o sebe i bez technických vymožeností. Tak vnímám poselství Marťana já,“ odpovídá na naše dotazy Jan Šifner, odborník na vesmír z pražského planetária.

Ridley Scott nás ani tentokrát nezklamal a Matt Damon se role Marťana zhostil skvěle a přesvědčivě. Film je unikátní svým propojením žánru a humoru. Odlehčenost a nadsázka, která je jedním z hlavních pilířů příběhu, není totiž v takové míře pro sci-fi vůbec běžná. Na rozdíl od dva roky staré Gravitace Alfonsa Cuaróna, s níž Marťana spojuje žánr, prostředí vesmíru, reálnost událostí i 3D formát, se na tento vesmírný boj o přežití rádi podíváme mnohokrát znovu a stále se přitom budeme bavit.

„Mars se bude třást před mou botanickou mocí!“ raduje se Mark a sází brambory do vlastních výkalů.

martan_2015_foto_b07

A na řadu přichází oblíbený zdravotnický nástroj Ridleyho Scotta: sešívačka!

martan_2015_foto_b06

Že by si tak v NASA konečně všimli, že si Mark na Marsu pěstuje zahrádku…?

martan_2015_foto_b03

90%

Marťan / The Martian

Ridley Scott nás ani tentokrát nezklamal a Matt Damon se role Marťana zhostil skvěle a přesvědčivě. Film je unikátní svým propojením žánru a humoru. Odlehčenost a nadsázka, která je jedním z hlavních pilířů příběhu, není totiž v takové míře pro sci-fi vůbec běžná. Na rozdíl od dva roky staré Gravitace Alfonsa Cuaróna, s níž Marťana spojuje žánr, prostředí vesmíru, reálnost událostí i 3D formát, se na tento vesmírný boj o přežití rádi podíváme mnohokrát znovu a stále se přitom budeme bavit.