Kluk ve světě příšer / Bakemono no ko – recenze

kluk_ve_svete_priser_2015_plakatTak trochu jiný animák nejen pro děti.

O devítiletého Kjútu se po tragické smrti jeho matky mají starat příbuzní, které vůbec nezná. Kjúta si připadá velmi osamělý, pociťuje nenávist vůči okolnímu světu a jeho jediným přítelem je malá myška. Chce být sám, utíká a potlouká se Tokiem až do dne, kdy se shodou náhod dostane do paralelního světa, o jehož existenci dosud neměl tušení.

V říši za mnoha chodbami  žijí pouze zvířata a lidé zde nejsou vítání, jsou považováni za vyprahlé a zkažené. Proto mezi obyvateli vzbudí Kjútova přítomnost velké pozdvižení, obzvlášť když si ho vybere jeden z kandidátů na následníka trůnu Kumatecu jako svého žáka. Kumatecu je už tak vedle svého silného a mezi lidmi oblíbeného protivníka Iózena považován za líného potížistu. Mezi Kumatecuem a Kjútou přes počáteční roztržky vzniká vztah hodný otce a syna. Společně čelí despektu ostatních a trénují na závěrečný souboj o trůn, přitom zjišťují, kolik toho mají společného.

Samotný příběh je poměrně obsáhlý a mapuje nejen Kjútovo dětství mezi zvířaty, ale i pubertální období vzoru, hledání skutečného otce a dilematu, který svět je vlastně jeho domovem. Prostřední pasáž, kdy Kjúta žije paralelně mezi lidmi i zvířaty je pak dost roztahaná a únavná. Dvouhodinová stopáž bude asi pro některé děti příliš dlouhá na to, aby udržely nit a soustředění na příběh, který sami distributoři označují jako „film pro inteligentní děti“ a ponechali jej v originálním znění s českými titulky. Ty občas běží v důsledku plynulé japonštiny příliš rychle na to, aby je dětští diváci mohli pohodlně číst.

Rozhodně se nedá říct, že Kluk ve světě příšer je černobílá pohádka pro děti.Rozhodně se nedá říct, že Kluk ve světě příšer je černobílá pohádka pro děti, ve které na konci jednoznačně zvítězí dobro nad zlem a zlo bude potrestáno. Přístupnost od dvanácti let je na místě. Spíš než na malé školáčky film cílí na větší děti, které toho o životě ještě moc neví, ale chtějí o něm přemýšlet. Přesto si ve snímku najdou své i dospívající hledající svou identitu a místo ve světě. Tvůrci zaslouží ocenit za to, že se nebojí i takového tématu, jako je tlak na mladé Asiaty ze strany rodičů na bezchybný výkon ve škole, což sledujeme na Kjútově přítelkyni Kaede.

Při sledování animovaných postav je občas nepříjemný na pohled jejich trhaný pohyb. Například při bojích jednotlivých zvířecích příšer si občas dokážeme představit, jak tvůrci ve studiu pohybovali kresbami, přesto je ale celkové grafické provedení velmi povedené a originální. Nesoulad může působit naprostá odlišnost od animovaných filmů, které nám servíruje Disney nebo Pixar, na něž už jsme zvyklí, zatímco k japonskému anime si cestu musíme najít sami. Velmi realisticky působí lidské velkoměsto, které působí vizuálně trochu jinak než svět zvířat, svůj podíl na grafické stránce fantasy určitě má profesionální zkušenost Mamorua Hosody s olejomalbou.

Japonský režisér tentokrát hledal inspiraci v japonských a čínských legendách, chtěl vytvořit říši, ze kterého bychom se mohli podívat na lidský svět nezaujatě a uvědomit si, co všechno ve svých životech vnímáme jako samozřejmé věci.  Po zhlédnutí Kluka ve světě příšer můžeme odcházet s myšlenkou, jak je důležité mít své místo na světě, ať už ve vlastní rodině nebo mezi těmi, kteří nás mají rádi a úvahou, co se vlastně honí v hlavě dospívajícímu dítěti, určitě ale odcházíme s dojmem, že se jedná o pozoruhodné dílo nám poněkud neznámého kulturního prostředí a filmu.

Cesta ke vzájemnému respektu a úctě vede přes strach a roztržky.

kluk_ve_svete_priser_2015_foto_20

Pak ale vztah získává skutečnou hodnotu. A kdo od koho se vlastně učí?

kluk_ve_svete_priser_2015_foto_11

Být jiný stojí mnoho energie. Ale je Kjúta jediným lidským vetřelcem mezi příšerami?

kluk_ve_svete_priser_2015_foto_14

75%

Kluk ve světě příšer / Bakemono no ko

Samotný příběh je poměrně obsáhlý a mapuje nejen Kjútovo dětství mezi zvířaty, ale i pubertální období vzoru, hledání skutečného otce a dilematu, který svět je vlastně jeho domovem. Dvouhodinová stopáž bude asi pro některé děti příliš dlouhá na to, aby udržely nit a soustředění na příběh. Spíš než na malé školáčky film cílí na větší děti, které toho o životě ještě moc neví, ale chtějí o něm přemýšlet. Přesto si ve snímku najdou své i dospívající hledající svou identitu a místo ve světě. Po zhlédnutí Kluka ve světě příšer můžeme odcházet s myšlenkou, jak je důležité mít své místo na světě, určitě ale odcházíme s dojmem, že se jedná o pozoruhodné dílo nám poněkud neznámého kulturního prostředí a filmu.