Recenze Tři blízcí neznámí: Snímek hraje s divákem poker a z jeho karet diváka mrazí

Dokument rozklíčuje jeden senzační příběh o manipulaci s lidskou bytostí.

V okolí New Yorku žijí tři devatenáctiletí mladíci, kteří si jsou podobní jako vejce vejci. Bobby, Eddy a David se narodili na počátku šedesátých let jako jednovaječná trojčata a hned po narození byli z neznámých důvodů rozděleni a umístěni do různých rodin. Když se Bobby při nástupu na vysokou náhodou potkává s Eddym, začíná kuriózní příběh, který byl svého času senzací Ameriky a za kterým se skrývá mnohem více, než je na první pohled patrné.

Úkol rozplést podivné a pochybné rozdělení sourozenců si dal za cíl dokumentarista Tim Wardle.Úkol rozplést podivné a pochybné rozdělení sourozenců si dal za cíl dokumentarista Tim Wardle. Snímek Tři blízcí neznámí začíná jako pohádka, plná smíchu a štěstí ze shledání sourozenců. Výpovědi bratrů doplňují sehrané scény, které mají budit dojem výletu do minulosti. Z toho důvodu kamera sleduje herce jen zezadu, dominují rychlé střihy a hlasitá hudba a celkový dojem z inscenovaných scén působí malé závratě. A divák na sedačce kina se začne trochu obávat.

Film se ale záhy uklidní a začne se věnovat více dokumentárnímu postižení tématu, které se tvůrci rozhodli nadělit kousek po kousku. Jen málo skutečností si divák opravdu domyslí, a to dělá děj o to napínavější. Není na místě zde prozrazovat jeho průběh a závěry, lze jen konstatovat, že kompozice se Wardlovi povedla a že dokázal na malý prostor 90 minut vtěsnat ohromné množství informací. Navíc se ani nezalekl vlastního vyšetřování a pro svůj dokument získal několik unikátních mluvčích, kteří o kauze rozdělených trojčat vypovídají.

Příběh usiloval také o společenský přesah, jak už je u různorodých snímků stále více zvykem. Nicméně ho ani nemusel hledat, senzační skandály, které provázeli život Bobbyho, Eddyho a Davida od jejich narození ho zaručují. Film je spojením neuvěřitelných životních osudů s podtónem dramatu a detektivky. A znovu se ukazuje, že hranice tvořivosti a dokumentu jako žánru jsou neomezené. Počin Tima Wardla není žádným nudným sledem výpovědí, režisér naopak dokázal, že umí dobře pracovat s napětím, což se ukazuje jako esenciální.

Režisér Tim Wardle našel poklad v podobě příběhu oddělených trojčat, která se setkají náhodou po devatenácti letech. Z ruky ale nevyhodil hned na začátku filmu Tři blízcí neznámí všechna esa a jeho dokumentární počin má tak příjemnou gradaci. Začíná typicky ztvárněným dojemným příběhem, ale postupně získává na intenzitě a tajemnosti, a ze sálu divák odchází doslova šokován. Letošní jaro je na dokumenty bohaté a Bobby Shafran, Eddy Galland a David Kellman ve vzrušujícím investigativním příběhu si pozornost určitě zaslouží.

Přívětivý uvítací úsměv

Vidění trojmo

To byla party