Investice do lásky s nejistou návratností.
Tohle není ani tak příběh o lásce, jako o vztazích, není to romantická komedie, jako spíš přesná pitva citů pod mikroskopem. Druhý film Celine Song po opěvovaných Minulých životech nás dokáže zase dostat, i když opět nečekanými způsoby. Lucy (Dakota Johnson) je profesionální dohazovačka v New Yorku, městě, kde se láska řídí tabulkami stejně jako daňové přiznání. Když potká Harryho (Pedro Pascal) v obleku na míru, ví, že je to “jednorožec”: muž, který splňuje všechny parametry ženských přání – přes šest stop výšky, přes šest nul na účtu. Takového muže by mohla nabídnout svým movitým klientkám, jenže on se zajímá právě o Lucy, přestože “má na lepší”. A ve stínu tohoto ideálního páru postává John (Chris Evans), bývalý přítel, věčně zadlužený číšník a herec, který místo šperků umí nabídnout své milé správný nápoj ještě dřív, než si ho stihne objednat.
S chirurgickou přesností odřezává vrstvy sentimentu a ukazuje, jak moderní randění připomíná obchodní jednání.Song ovšem nevypráví pohádku. S chirurgickou přesností odřezává vrstvy sentimentu a ukazuje, jak moderní randění připomíná obchodní jednání. A přitom neodsuzuje materialismus, spíš nám nastavuje zrcadlo: jsme odsouzeni k tomu, abychom lásku vyjadřovali skrze věci, protože jinak neumíme dokázat, že vůbec existuje. Květina, kterou pravěká žena dostala v jeskyni, i zásnubní prsten v drahé restauraci na Manhattanu jsou jen dvě strany téže mince, obě jsou důkazem citu, který si zoufale přejeme kontrolovat, i když to nejde. Síla filmu tkví v tom, že se neptá: “Vyberete si lásku, nebo peníze?” ale “Proč si vůbec musíme vybírat?” Lucy ví, že chudoba dokáže lásku zničit, Harry ví, že láska člověka zblbne, proto raději staví vztahy na pevném, účetně doložitelném základě. A John? Ten ví jen to, že Lucy miluje, ale neumí zařídit, aby byla šťastná.
Dakota Johnson hraje Lucy s ledovou jistotou ženy, která zná cenu každého muže, ale neví, jak spočítat vlastní hodnotu. Pedro Pascal dává Harrymu sebevědomí člověka, pro nějž jsou vztahy především strategickým spojenectvím, a Chris Evans dodává Johnovi melancholii věrného psa, který stojí za dveřmi a čeká, až ho někdo pustí domů. Kamera Shabiera Kirchnera obaluje film do teplých tónů a ticha, které je hlasitější než jakýkoli dialog, každá pauza mezi slovy je tu nabitá stejně jako kreditní karta ideálního nápadníka. A Song režijně drží otěže pevně, bez zbytečných gagů či laciných zkratek. Její tempo je pomalé, ale hypnotické. Hudba spíš šeptá, svádí, a nechává diváka v napětí, kdo nakonec skončí se zlomeným srdcem.
Celine Song tak znovu ukazuje, že láska není projekt, který lze naplánovat jako přistání na Měsíci. Je to spíš meteor, který spadne, kam chce, a nezajímá se o vaši hypotéku. A i když film může působit pohádkově, klidně vás taky kopne do… žeber. Materiální jistoty sice mohou postavit střechu nad hlavou, ale nikdy vám nezaručí, že uvnitř domu budete šťastní. Dokonalá shoda je film pro ty, kdo už zjistili, že život není excelová tabulka, pro ty, kdo chtějí vidět romantiku, která se nebojí mlčet tam, kde by jiné filmy vzaly své hrdiny na karaoke. Celkem nekompromisní sonda do moderních vztahů vás dostane na kolena, aby vás pak zase ukonejšila přesvědčením, že když k sobě budete upřímní, své štěstí najdete. S Lucy i bez ní.
Lucy se umí postarat o sebe i své klientky… ale o vlastní milostný život?

Zkuste v kině najít film, ve kterém neúčinkuje Pedro Pascal…

Ať už je tento film jakýkoliv, rozhodně není černobílý.

Dokonalá shoda / Materialists
Celine Song tak znovu ukazuje, že láska není projekt, který lze naplánovat jako přistání na Měsíci. Je to spíš meteor, který spadne, kam chce, a nezajímá se o vaši hypotéku. A i když film může působit pohádkově, klidně vás taky kopne do… žeber. Materiální jistoty sice mohou postavit střechu nad hlavou, ale nikdy vám nezaručí, že uvnitř domu budete šťastní. Dokonalá shoda je film pro ty, kdo už zjistili, že život není excelová tabulka, pro ty, kdo chtějí vidět romantiku, která se nebojí mlčet tam, kde by jiné filmy vzaly své hrdiny na karaoke. Celkem nekompromisní sonda do moderních vztahů vás dostane na kolena, aby vás pak zase ukonejšila přesvědčením, že když k sobě budete upřímní, své štěstí najdete. S Lucy i bez ní.
- Hodnocení







