Vražda se odehrála na půdě posvátné.
Ano, je to tak, přímo před očima všech přítomných byl během mše zabit místní kněz monsignor Wicks. Zdánlivě nevysvětlitelná vražda zamotá hlavu místním policistům, a tak si na pomoc zavolají světově uznávaného detektiva Benoita Blanca. Hlavním podezřelým je nový mladý kněz otec Jud. Všechno však není tak jednoznačné, jak se může na první pohled zdát a Blanc postupně odhaluje kousíčky záhady, která sahá hlouběji než mohl tušit.
Režisér a scenárista Rian Johnson si pro fanoušky (teď už oficiálně) detektivní série Na nože připravil další povedené vyprávění. Třetí díl se však svým předchůdcům nevyrovná a kvalitou se nachází někde mezi nepřekonatelným prvním dílem a o něco slabší dvojkou. Příběhově sice Johnson nabízí zajímavou zápletku s ještě zajímavějším rozuzlením, ale ještě předtím než k němu dojdeme, unudí nás zdlouhavou expozicí a zbytečně rozvleklým dějem, který navíc postrádá dynamiku a jakékoliv napětí.
Příběhově sice Johnson nabízí zajímavou zápletku s ještě zajímavějším rozuzlením, ale ještě předtím než k němu dojdeme, unudí nás zdlouhavou expozicí a zbytečně rozvleklým dějem.Je naprosto klíčové, že poměrně dlouho trvá, než se na plátně začne něco dít, k samotné vraždě dochází až v druhé třetině. Celá první třetina je věnována podrobné expozici a zbytečně detailnímu představení jednotlivých postav. A podobně dlouho trvá, než se na plátně objeví Benoit Blanc. Prostředek děje pak trochu více představuje některé postavy a jejich případné motivace a poslední třetina téměř 2,5hodinového snímku je opět rozvleklá. Finální rozuzlení je rozděleno na několik nepotřebných částí.
A je to škoda, protože samotná zápletka i zmíněně rozuzlení, jsou chytré a nabízí plno nečekaných a dobře napsaných zvratů. Johnson zkrátka umí napsat poutavou a neokoukanou detektivku plno důvtipných narážek na žánrové klasiky. Stačilo by pouze, kdy byl snímek třeba o 20-30 minut kratší a tvůrci mu střihem i jinými efekty přidali trochu napětí.
Neuškodila by ani trochu lepší práce s hereckým ansámblem a jejich postavami. Jako u předchozích dvou snímků, i zde nacházíme plejádu postav, které však (až na výjimky) nejsou napsané moc do hloubky a vyjma úvodního představení se o nich zas tolik nedozvídáme. Johnson tak promarnil potenciál svého jinak silného hereckého obsazení, které tak po většinu času nemá moc s čím pracovat.
Jeremy Renner, Kerry Washington, Thomas Haden Church, Glenn Close, Jeffrey Wright, Andrew Scott, Mila Kunis, Daryl McCormack nebo Cailee Spaeny tak sice podávají kvalitní výkony, ale jejich postavy postrádají hloubku i charakter a spadají díky tomu do určitých klišé. Jedinou výjimkou je Josh Brolin jako monsignor Wicks, který podává silný a výrazný výkon s několika velkolepými monology.
Nejvíce prostoru (snad i více než Daniel Craig jako Blanc) dostává Josh O’Connor v roli otce Juda. O’Connor, který se v minulosti proslavil v seriálu Koruna nebo ve snímcích Rivalové či Lee, odvádí skvělou práci jako hlavní hvězda snímku. Jeho výkon má hloubku a dává do něj velkou dávku emocí, které mu věříme. Charismatický Brit se zkrátka ukazuje jako obrovský talent, který má potenciál dotáhnout to ještě daleko.
Standardně kvalitní výkon podává i Daniel Craig, který se vrací jako Benoit Blanc. Je zkrátka vidět, že Craig si roli excentrického detektiva náležitě užívá a po bondovkách je pro něj vítaným osvěžením. Craig jako Blanc prostě baví a dokonale ztělesňuje a satiruje všechny zveličené vlastnosti slavných fiktivních detektivů, jako jsou Hercule Poirot nebo Sherlock Holmes, a to ať už jde o přehnaně výrazný akcent, výrazné manýrismy nebo nekonvenční způsob vyšetřování. Je pouze škoda, že oproti ostatním dvěma snímkům, se mu zde nedostává zas tolik prostoru, kolik bychom čekali.
Za zmínku stojí v neposlední řadě i prostředí fary, ve kterém se celý snímkem odehrává, což mu dodává nevšední nádech. Podobně ho doplňuje i hudební doprovod, na kterém se opět (jako u předchozích dvou dílů) podepsal režisérův bratranec Nathan Johnson. Jeho skladby opět dotvářejí celou podívanou a dodávají jí ten správný mysteriózní nádech.
V závěru je Na nože: Probuzení mrtvého muže kvalitně zpracovanou mysteriózní detektivkou, které nejvíc škodí její roztáhlý a zdlouhavý děj. Samotná zápletka i její rozuzlení jsou zajímavé a chytře napsané, ale cesta k nim je trochu trnitá a snímku by neuškodila tak o půl hodiny kratší stopáž. Největším tahounem je bezesporu Josh O’Connor, který do svého výkonu vkládá opravdu vše. Craigův Benoit Blanc je tentokrát sice trochu upozaděn, ale i tak velmi baví a patří mezi highlighty celé podívané. A ta, i přes své nedostatky, určitě patří k tomu lepšímu, co může v současnosti Netflix nabídnout.
Tisícovka za burger? To mi nějak nesedí!

Jste si jistý, že jsme neměli odbočit doleva?

Na dnešní mši si rozebereme nejnovější řadu Stranger Things!

Na nože: Probuzení mrtvého muže / Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery
V závěru je Na nože: Probuzení mrtvého muže kvalitně zpracovanou mysteriózní detektivkou, které nejvíc škodí její roztáhlý a zdlouhavý děj. Samotná zápletka i její rozuzlení jsou zajímavé a chytře napsané, ale cesta k nim je trochu trnitá a snímku by neuškodila tak o půl hodiny kratší stopáž. Největším tahounem je bezesporu Josh O’Connor, který do svého výkonu vkládá opravdu vše. Craigův Benoit Blanc je tentokrát sice trochu upozaděn, ale i tak velmi baví a patří mezi highlighty celé podívané. A ta, i přes své nedostatky, určitě patří k tomu lepšímu, co může v současnosti Netflix nabídnout.
- Hodnocení







