Jak těžké to mají ženy astronautky.
Sarah je mladá nadějná astronautka, která se má zanedlouho vydat do vesmíru. Zároveň je však také matkou malé holčičky Stelly. Proxima vypráví o jejich vztahu, vzájemném odloučení a přípravách k odletu do vesmíru. Tím se dějově dotkne tak trochu všeho a ničeho. Snímek totiž nenabízí absolutně žádnou hlubší zápletku, nestane se v něm nic dramatického, nedojde k žádnému konfliktu a závěr není vůbec katarzní. Většinou se nám spíš dostává pouze jedné zdlouhavé expozice. Sledujeme pouze hlavní hrdinku, jak trénuje a připravuje se na misi, a jaký to má vliv na vztah s její dcerou. Ale i když je děj víceméně dost statický, tak baví a daří se mu držet pozornost skoro celou dobu.
A to především díky skvělému hereckému obsazení, kterému vévodí Eva Green (Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti) jako hlavní hrdinka. Green podává velmi kvalitní a procítěný výkon, který nepostrádá hloubku. Její protagonistka působí věrohodně, a chvílemi skoro máme pocit, jako by šlo o skutečnou postavu. Velmi výrazná je pak i Zélie Boulant coby malá Stella. Boulant odvádí, na svůj věk, velmi vyzrálý kus práce, je znát, že má do budoucna velký potenciál. V poslední řadě pak také stojí za zmínku Matt Dillon (Něco na té Mary je) coby americký astronaut Mike a kolega Sarah. Dillonův přednes, i když velmi kvalitní, se může zdát poněkud přehnané a zkarikovaný, jako by se snad snažil o parodickou verzi typického Američana. Díky tomu jeho postava působí trochu mimo, a vedle ostatních nejméně realistiky, jenže to byl nejspíše záměr.
Autentičnost podporuje i prostředí, kde se film odehrává.Zmiňovanou autentičnost podporuje i prostředí, kde se film odehrává. Natáčelo se totiž ve skutečném centru pro vesmírný výcvik, a to v European Astronaut Centre. I díky tomu působí vše věrohodně a realistické, postavy nepoužívají nové lesknoucí se přístroje, ale starší ojeté modely, čímž dostává celková podívaná ten správný feel a my máme pocit, jako bychom spíše sledovali dokument o astronautech, než snímek s nálepkou sci-fi.
On totiž toho vědecko-fantastického je tu opravdu pomálu. Snad jedině to, že se postavy připravují na odlet do vesmíru a sem tam se hovoří o Marsu. Jinak se však režisérka a scenáristka Alice Winocour spíše usilovala o psychologické drama soustředěné na vztah matky s dcerou, v čemž také převážně uspěla.
Mimo to se však Winocour snažila i o trochu více artově vyznívající dílo. S tím souvisí i vizuální stránka, po které Proxima více než zaujme. Od scenerických detailů, jako třeba kočka pijící z půllitru, po poutavé celky, jako je maketa Měsíčního povrchu nebo velkolepý start rakety. Obrazově zkrátka Proxima uchvátí, je znát, že si na této stránce dali tvůrci opravdu záležet. Pojí se k tomu i práce s kamerou, která je povedená a v některých ohledech i poněkud neotřelá. Zaujme například scéna, kdy protagonistka cvičí v centrifuze, točí se a my se díky kameře točíme s ní.
Proxima je po umělecké stránce bezesporu velmi povedená podívaná. Winocour si na tom dala záležet a odvedla kvalitní filmařskou práci. Jediné, kde snímek pokulhává, je scénář, který je bez jakéhokoliv náboje a dramatického pnutí. Zkrátka nám jen unyle, ale poutavě, vypráví o výcviku hlavní hrdinky a jejím vztahu s dcerou. Díky bohu má však Proxima zajímavé postavy, a ještě lepší herecké obsazení, díky kterému se většinu času nenudíme. Díky nim i hravé vizuální stránce je celý film více realistický, a chvílemi působí spíše jako dokument o výcviku astronautů, spíš než slibované sci-fi. Z toho tu najdeme opravdu po málo. Kdo čeká vesmírné dobrodružství, bude možná trochu zklamán, kdo se spíše těší na drama o vztazích z neobvyklého prostředí, bude spokojen.
Osvěžující.
Podepíšeš se mi na sádru?
A u Měsíce bychom měli odbočit doleva.
The Review
Proxima
Proxima je po umělecké stránce bezesporu velmi povedená podívaná. Winocour si na tom dala záležet a odvedla kvalitní filmařskou práci. Jediné, kde snímek pokulhává, je scénář, který je bez jakéhokoliv náboje a dramatického pnutí. Zkrátka nám jen unyle, ale poutavě, vypráví o výcviku hlavní hrdinky a jejím vztahu s dcerou. Díky bohu má však Proxima zajímavé postavy, a ještě lepší herecké obsazení, díky kterému se většinu času nenudíme. Díky nim i hravé vizuální stránce je celý film více realistický, a chvílemi působí spíše jako dokument o výcviku astronautů, spíš než slibované sci-fi. Z toho tu najdeme opravdu po málo. Kdo čeká vesmírné dobrodružství, bude možná trochu zklamán, kdo se spíše těší na drama o vztazích z neobvyklého prostředí, bude spokojen.
Review Breakdown
-
Hodnocení
Proxima
Proxima je po umělecké stránce bezesporu velmi povedená podívaná. Winocour si na tom dala záležet a odvedla kvalitní filmařskou práci. Jediné, kde snímek pokulhává, je scénář, který je bez jakéhokoliv náboje a dramatického pnutí. Zkrátka nám jen unyle, ale poutavě, vypráví o výcviku hlavní hrdinky a jejím vztahu s dcerou. Díky bohu má však Proxima zajímavé postavy, a ještě lepší herecké obsazení, díky kterému se většinu času nenudíme. Díky nim i hravé vizuální stránce je celý film více realistický, a chvílemi působí spíše jako dokument o výcviku astronautů, spíš než slibované sci-fi. Z toho tu najdeme opravdu po málo. Kdo čeká vesmírné dobrodružství, bude možná trochu zklamán, kdo se spíše těší na drama o vztazích z neobvyklého prostředí, bude spokojen.
- Hodnocení



