Recenze: Akta Pentagon: Skrytá válka / The Post

Válka za svobodu slova se rozhořela naplno.

Snímek, ve kterém spojili síly Steven Spielberg, Janusz Kamiński, Meryl Streep a Tom Hanks, to jsou Akta Pentagon: Skrytá válka. Vypravíme se do 70. let minulého století, za novináři z deníků The Washington Post a The New York Times. Timesy zveřejní část přísně utajované studie popisující lži americké vlády o válce ve Vietnamu. K dokumentům se dostane i ambiciózní šéfredaktor Postu Ben Bradlee (Tom Hanks) a chce je za každou cenu zveřejnit. Ale první americká vydavatelka Kay Graham (Meryl Streep) se musí nejdřív rozhodnout, zda radši udrží rodinný podnik v bezpečí, nebo řekne světu pravdu a vrhne se do boje za svobodu slova.

Povedlo se mu vytvořit opravdu jasný a přehledný filmový zážitek.Spielberg je renomovaný režisér, který natočil už celou škálu úspěšných filmů všech žánrů a směle se vrhnul i do tohoto projektu. Povedlo se mu vytvořit opravdu jasný a přehledný filmový zážitek, a především krásně zdokumentovat práci novináře a výrobu novin v minulém století. Snímek tak skloubil poměrně nedávnou historii, co do času, a pocitově velmi dávné dějiny světa bez technologií. Spielberg povolal svého dvorního kameramana Kamińského, a ten svými záběry především na tiskařské stroje a proces výroby skvěle zachytil souhru mnoha lidí, která končí plátkem nejnovějších témat na našem stole.

Režisér angažoval do snímku ještě jednoho oblíbence, a to oscarového herce Toma Hankse, se kterým spolupracoval už na filmech Terminál; Chyť mě, když to dokážeš nebo Zachraňte vojína Ryana. Jít na jistotu se mu bezesporu vyplatilo. Hanks totiž umí zahrát nejen naivní prosťáčky a obyčejné lidi, ale také takové velké zvíře jako Bradlee mu nebylo cizí. Podal naprosto jistý, přesvědčivý výkon, a film posunul zase na jinou kvalitativní úroveň. Jeho redakci pak solidním výkonem dravého novináře doplnil Bob Odenkirk v roli Bena Bagdikiana.

Trochu jiným kafem je pak výstup Meryl Streep. Spielberg určitě chtěl hlavní roli kvalitně obsazenou, a v Streep se co do herectví nemohl splést. Problém je spíš v roli Kay Graham. Herečka úlohu osudem zkoušené ženy, která začala pracovat až ve 45 letech a má na krku miliónový podnik a nelehká rozhodnutí, zvládla s nadhledem. Ale přesto zde divákovi něco nesedí. Bude to tím, že jsme si Streep zvykli vídat v rolích silných žen, nebo alespoň žen s nadhledem a smyslem pro humor. Zkroušená, nerozhodná panička, to není nic pro ni. Teprve když si ke konci filmu konečně dupne, je to ono. Posledních třicet minut ušitých pro Meryl Streep.

Akta Pentagon zabaví každého, koho alespoň trochu zajímá novinařina nebo skandály americké vlády z minulého století. Dějová linka je napsána srozumitelně chronologicky, u všech postav divák pochopí, co mají s problémem společného. A i když Meryl Streep spíše nenaplní očekávání svého fanouška, Tom Hanks dokáže, že Robert Langdon byl výjimka potvrzující pravidlo. Jako by se narodil pro roli šéfredaktora velkého deníku. Snímku lze vytknout snad jen předvídatelnost, ale celkově divák zhlédne dvě hodiny srozumitelného, kvalitně natočeného, kvalitně zahraného, a především inteligentního filmu. Bravo pane Spielbergu.

Tu nohu ze židle Bene.

Asi Ordinace.

Ano. Umím levitovat.