Měli přemýšlet nad tím, koho vyhazují z okna.
To je ponaučení, které si odnášejí postavy z nového historického snímku České televize věnující se zlomovým událostem 17. století. Tvůrci vyprávějí příběh, který v sobě zahrnuje hned několik klíčových momentů naší historie, od pražské defenestrace přes třicetiletou válku a bitvu na Bílé hoře až po popravu 27 českých pánů. Už z toho je jasné, že film si klade za ambice odvyprávět v pouhých sedmdesáti minutách přehnaně mnoho rozsáhlých dějinných události. To se mu však vymkne z rukou, obdobně jako jistým pánům ona defenestrace. Díky přehršli událostí i postav je příběh poněkud nepřehledný a ocitá se na pomezí chaosu a koukatelnosti.
A to je škoda, protože tvůrci v čele s režisérem Zdeňkem Jiráským a scenáristou Pavlem Kosatíkem, měli před sebou poměrně zajímavé téma, které se jim však nepovedlo dostatečně srozumitelně adaptovat. Události, kterými se snímek zabývá, patří mezi jedny z klíčových v dějinách Česka, je důležité o nich mluvit, převedení na plátna však mohlo být poněkud povedenější. Kromě překombinování několika témat, jsou mínusem i chabě napsané postavy, které z větší části iritují. Vypravěčský hlas Terezy Hofové coby Zuzany Alžběty Thurnové, manželky protagonisty, má působit informativně a nejspíše dodat příběhu jakýsi romantizující nádech, v závěru je však spíše rušivá a kazí celkový dojem z podívané.
Nejvýraznější a nejdůležitější je Karel Dobrý coby Jindřich Matyáš Thurn.Ani ostatní herci a jejich postavy příliš nepomáhají výsledné úrovni snímku, není to však jejich chyba. Na vině jsou spíše tvůrci a jejich pokyny. Samotní herci na tom nesou minimální podíl, z jejich výkonů je znát, že se snažili o kvalitní přednesy, a to se jim musí nechat. Asi nejvýraznější a nejdůležitější je Karel Dobrý coby Jindřich Matyáš Thurn, hlavní strůjce defenestrace a následujících událostí. Ten, ač je hlavní postavou, nemá moc dialogu a jeho výkon spoléhá spíše na jeho řeč těla a výrazy ve tváři, které jsou však převážně pořád stejné, strnulé a vyděšené. Navíc tvůrci opravdu hodně využívají těsného přibližování na obličeje jednotlivých postav, účel toho však zůstává skryt a působí to spíše zmatečně a zvláštně. Tak se stává, že ústředním motivem jsou pocity a obličejová mimika jednotlivých postav, spíše než samotný děj. Což vede k tomu, že herci, mezi které patří ještě Ondřej Malý, Eva Josefíková, Štěpán Kozub či Sára Sandeva, ztrácí možnost podat kvalitnější výkony.
Co je, však ve snímku velmi kvalitní jsou dobové kostýmy a autentické prostředí, kde se příběh odehrává. Šaty herců jsou opravdu propracované a je znát, že si jejich autoři dali práci s tím, aby vypadaly co nejvěrohodněji. I když občas působí trochu kýčovitě, tak je evidentní, že to bylo dílčím záměrem. Stejně působivé je i prostředí, kdy se architekti snažili zachytit co nejvíce detailů.
Bůh s námi je na jednu stranu opravdu detailní, na druhé straně zůstávají některé věci nedořečené. Je to tak ve výsledku spíše historické drama s romantizujícími prvky než čisté odvyprávění událostí. Chaotický vypravěčský styl, nadužívání přiblížených záběrů na obličeje postav, chabé herecké přednesy, to vše strhává celkovou úroveň. A vzhledem k tomu, že jde o film, který vznikl k významnému 400. výročí defenestrace a třicetileté války, tak tomu zkrátka zobrazení daných událostí není příliš adekvátní.
Pojď, dáme si společnou koupel Matyáši.
Já ale musím do války ženo!
Tak dobře, když si nedáš říct…
The Review
Bůh s námi – od defenestrace až k Bílé hoře
Bůh s námi je na jednu stranu opravdu detailní, na druhé straně zůstávají některé věci nedořečené. Je to tak ve výsledku spíše historické drama s romantizujícími prvky než čisté odvyprávění událostí. Chaotický vypravěčský styl, nadužívání přiblížených záběrů na obličeje postav, chabé herecké přednesy, to vše strhává celkovou úroveň. A vzhledem k tomu, že jde o film, který vznikl k významnému 400. výročí defenestrace a třicetileté války, tak tomu zkrátka zobrazení daných událostí není příliš adekvátní.
Review Breakdown
-
Hodnocení
Bůh s námi – od defenestrace až k Bílé hoře
Bůh s námi je na jednu stranu opravdu detailní, na druhé straně zůstávají některé věci nedořečené. Je to tak ve výsledku spíše historické drama s romantizujícími prvky než čisté odvyprávění událostí. Chaotický vypravěčský styl, nadužívání přiblížených záběrů na obličeje postav, chabé herecké přednesy, to vše strhává celkovou úroveň. A vzhledem k tomu, že jde o film, který vznikl k významnému 400. výročí defenestrace a třicetileté války, tak tomu zkrátka zobrazení daných událostí není příliš adekvátní.
- Hodnocení