Recenze Život kotěte: Roztomilé záběry nezabaví na celý film

Francouzská pohádka vypráví o přátelství děvčátka a kočky.

Hrdinkou tohoto hraného filmu je desetiletá Clémence, která najde osiřelé kotě a ujme se ho. Doma je napjatá atmosféra, a tak ke svému čtyřnohému kamarádovi Vrníkovi snadno přilne. Vše se ale změní, když z pařížského bytu odjedou do venkovského domu na prázdniny. Kocour objevuje venkovní svět, který je zábavný i nebezpečný. Clémence poznává, že její koťátko dospívá a chce víc svobody. Nechá ho jít, aby mohlo žít, jak chce?

Život kotěte kombinuje naivní příběh a roztomilost s poněkud brutálními tématy.Celému snímku dominují skvělé detailní záběry na kotěcí hry, nutno ocenit, že všechna zvířata se po celý film chovají autenticky, nejsou nucena k nějakému nepřirozenému chování. Jenže Život kotěte kombinuje naivní příběh a roztomilost s poněkud brutálními tématy: rozvod, smrt kočičí mámy, utracení zvířete, kočka bez oka přehrabující se v odpadcích, honička s kancem…

Film není tak zábavný a dobrodružný, aby zabavil děti (řekněme od deseti let) po celou dobu, a pro mladší to může být trochu velké sousto. Moc nepomáhá, že jedna z hlavních postav je tu rázná sousedka, která je pro dospělého diváka racionální “ženská od rány”, ale na děti může působit moc přísně, až strašidelně. Na začátku ji Clémence dokonce vidí jako zlou čarodějnici, dětem může tedy přirozeně dělat problém změnit na ni názor, a žádná další postava není jejím trpělivým a laskavým protipólem. Dala by se tu vytvořit silnější paralela mezi tím, co se děje s Vrníkem a mezi rodiči Clémence, tedy přijetí přání ostatních na způsob jejich života. Pro dětské diváky by to bylo srozumitelně podané, ale nakonec se snímek zaměří jen na vztah s kočkou.

Také asi není vhodné poselství, že kočka v klidu přežije sama v lese, a je v pořádku ji tam vypustit. Sice jsme vyrostli na filmech, kde se dítě spřátelilo s kosatkou nebo lvicí, které pak byly vráceny na svobodu, ale to nebyla domestikovaná zvířata. Asi žádný rodič nechce slyšet návrhy, že vypustíme naše domácí zvíře do lesa, protože chce svobodu (a nás už nebaví). Scénář a dialogy nejsou nic moc a herecké výkony jsou často křečovité.

Uvidíme spoustu roztomilých záběrů poskakujícího koťátka, v pozadí se hlavní hrdinka musí naučit, že zvíře má svou vůli, přání, povahu. Pohádka bohužel lehce zabrousí do závažných témat, která pak dostatečně neobjasní a pravděpodobně děti zmate, místo aby je jemně poučila. Chybí humor, tedy občas se tu objeví nepovedený pokus o vtip. Snímek není tak dobrodružný, aby zabavil po celých 83 minut. Je potřeba vyhodnotit, jak moc máte odolné děti, protože se tu vyskytují témata, která s nimi třeba ještě nechcete řešit.

Zvíře je skvělý kamarád, zvláště když jsou doma problémy.

Život kotěte
(Foto: Orange Studio)