Recenze: Chata na prodej

Zn. Rodina zdarma k tomu!

Když se neodvratně blíží prodej chaty, nenapadne matku (Ivana Chýlková) nic lepšího než svolat rodinnou sešlost, aby tu spolu strávili ještě jeden příjemný večer. A tak se schází poněkud dynamická famílie, mezi jejíž členy patří flegmatický otec (David Vávra), vtíravá babička (Jana Synková), dementní děda (Jan Kačer), věčně přiopilý synek (Jan Strejcovský), jeho vlezlá slovenská přítelkyně (Judit Bárdos), nevyrovnaná dcera (Tereza Voříšková) a její vzorný německý přítel (Michael Pitthan). A jak už to tak bývá, venkovský vzduch a stísněné prostory dávají průchod vyhroceným příbuzenským vztahům a naděje na idylický víkend na samotě u lesa rázem končí.

Všichni to známe, rodinné sešlosti, nálada na odstřel, vyhrocené vztahy a otravní příbuzní. Zkrátka prostředí blízké snad každému, a na to právě sázeli tvůrci v čele s režisérem a scénáristou Tomášem Pavlíčkem, vždyť se také nechal inspirovat svým vlastním příbuzenstvem. Tento familiární nádech dává Chatě na prodej jakousi zvláštní a povědomou atmosféru a unikátní pohled. Pavlíček a spol. zkrátka vykreslili v dobře napsaném scénáři pohodovou podívanou, která baví a má spád, což je v dnešní české kinematografii možno považovat za unikát. Je to přesně to, co domácí filmová scéna potřebovala ke svému oživení. Tato nenápadná působivá rodinná komedie se vám vryje pod kůži.

Hvězdou snímku je babička v podání Synkové.Stejně jako herci, kteří, jak se zdá z konečného výsledku, si své role užili a naprosto si je osvojili a přizpůsobili si je. I když je hlavní hrdinkou Chýlková, která podává velmi kvalitní výkon, tak hlavní hvězdou snímku je babička v podání Synkové. Její vtíravá babka, která se pořád na něco vyptává, chce všechno vědět, nic jí nevyhovuje, pořád má u sebe jídlo a prostě nezavře tu pusu, jistě mnohým připomene jejich vlastní pramatku či dokonce matku. Její výkon je bezchybný. Navíc její hlášky lze považovat za ty nejvtipnější (jako příklad může posloužit opakované „Nechceš housku?“). Za zmínku jistě stojí i to, co předvedl Jan Strejcovský, povoláním dokumentarista (Komplex Epopeje), tudíž neherec. A právě kvůli tomu jeho podání klasického rebelujícího synátora tolik překvapí. I když ze všech podává možná nejslabší výkon, tak je i přes to velmi silný a svými hereckými schopnostmi překvapí. Jak uvedl sám Pavlíček, jeho castingem chtěl vyvážit herecké obsazení, ve kterém jsou samí profesionálové, a dá se s jistotou říct, že se mu to povedlo. Strejcovský je zkrátka ten správný pařez, což stojí za pochvalu. Dalšími stálicemi jsou pak Vávra nebo Voříšková, která již po několikáté hraje dceru Chýlkové, což je poznat z jejich vztahu na plátně a toho, jak si spolu vzájemně obě herečky rozumí. V dalších rolích se pak objevují již zmíněný Jan Kačer, Judit Bárdos nebo Michael Pitthan. Zahlédneme tu i Václava Koptu, Zuzanu Kronerovou, Ester Geislerovou či Davida Máje.

Významnou součástí příběhu, je i prostředí, kde se odehrává, tedy malebná chata na samotě u lesa. Podzimně vyhlížející chladné prostředí působí jaksi melancholicky. Divoká příroda a historická chata dotváří celkovou atmosféru snímku a jsou nosným pilířem příběhu. Tvůrci zkrátka našli skvělé místo na natáčení.

Konečně dobrá a kvalitní česká komedie po relativně dlouhé době, to je Chata na prodej. Tvůrci na nic přehnaně netlačí, příběh i herci jsou přirození a humor je nenucený. Navíc sedmasedmdesát minut je ideální stopáž, která rychle uběhne. U snímku se nenudíme, děj má spád i logiku, nic se neděje bezdůvodně. Do toho se snímek zabývá všedními tématy jako je rodina, generační rozdíly, či chatařství, čímž si získá nejednu duši. Kvalitní herecké výkony, chytré dialogy, kvalitní scénář, familiární témata, milé prostředí a inteligentní humor, dohromady je Chata na prodej takovým příjemným překvapením letošního léta.

Slovenka, Němec a dva Češi se sejdou ve výtahu.

Pojď si k nám sednout a dej si buřt!

To nebe se mi nějak nezdá…