Recenze: Temné síly / The Darkest Minds

A je to tu zas, další post-utopistické teenagerovské sci-fi.

To je nejjednodušší shrnutí tohoto samozvaného thrilleru pro mladistvé. Jak už to, tak bývá, Temné síly byly inspirovány stejnojmennou knižní předlohou a zdá se, jako by autorka Alexandra Bracken trochu opisovala od svých kolegů z Hunger Games, Divergence nebo Labyrintu apod. Ale ono to není zas tak těžké, všechny tyhle příběhy cílené na puberťáky mají sklon upadat do podobných klišé. Někdo to však zvládá pojmout lépe, jiný o něco hůře.

A právě Temné síly spadají do té druhé kategorie, kterým se to bohužel moc nezadařilo. Tvůrci v čele s režisérkou Jennifer Yuh Nelson vytvořili zvláštní podívanou, která je svým způsobem mixem všech výše jmenovaných snímků. Temné síly tak divákovi nepřinášejí nic nového, spíš se jen opakuje stará známa formulka: blízká budoucnost, utopie, nákaza, která postihla velkou část obyvatelstva, ale hlavní hrdinka ji přežila, zlá vláda, tajný odboj, hezký kluk, zakázaná láska a záchrana lidstva, která v zásadě závisí na jediné, něčím výjimečné, osobě.

Začíná nebezpečné dobrodružství a honba za svobodou.Tou klíčovou osobou je Ruby Daly. Šestnáctiletá dívka, jedno z mála přeživších dětí, které nepodlehly zhoubné nákaze. Ovšem díky tomu byly tyto děti obdařeny nadpřirozenými schopnostmi a vláda je odebrala jejich rodičům a schovala pod klíč do táborů. Tady je rozdělila do barevných skupin podle jejich schopností. Modří mají telekinetické schopnosti, zelení jsou nadprůměrně inteligentní, žlutí ovládají elektřinu a červení a oranžoví mají obrovské schopnosti a jsou nejvíce nebezpeční. Ruby je samozřejmě oranžová a jedna ze dvou přeživších, protože to o sobě kryla. Když se jí podaří uniknout z tábora, potkává skupinu tří dětí s rozličnými schopnostmi a skamarádí se s nimi. A tak začíná nebezpečné dobrodružství a honba za svobodou, při které je pronásleduje zlá vláda.

V roli hlavní hrdinky se objevuje sympatická Amandla Stenberg, která podává poměrně solidní výkon. Coby ústřední postava svou roli zvládá a zdá se, že tvůrci v tomto ohledu zvolili dobře. Pro Stenberg je toto první velká filmová role, předtím mohla být k vidění akorát ve Všechno úplně všechno, nebo i prvních Hunger Games. Je zjevné, že by toto mohlo znamenat pro mladičkou herečku významný průnik, stejně jako tomu bylo například v případech Jennifer Lawrence v Hunger Games či Shailene Woodley v Divergenci. Roli jejího milostného objektu si pak zahrál Harris Dickinson. Ten nepodává ničím oslňující výkon. Zkrátka neurazí, ale ani nenadchne. Je to typický hezounek, který zastává stejnou funkci jako například Theo James v Divergenci či Josh Hutcherson v Hunger Games. A to není vina herce, který se snaží a s hlavní hrdinkou má opravdu dobrou chemii, což se nedá popřít. V dalších rolích se pak objevili Mandy Moore, Gwendoline Christie, Wallace Langham či Golden Brooks. Nikdo z herců však nepodává nijak výrazný výkon, všechno to tak nějak spadá do mezí toho, co je pro takové typy filmů požadováno.

A ono bohužel nejde než porovnávat Temné síly s ostatními již jmenovanými snímky stejného žánru. Je to na jednu stranu škoda. Autorka byla na svou dobu poměrně originální, a kdyby byl film vyprodukovaný ve stejnou dobu jako román, byl by zcela jistě zajímavější a více by bavil. Takhle však vznikl ve společnosti, která je naprosto pohlcená takovým typem filmů a je z něj čím dál tím unavenější. A tak Temné síly bohužel jen zapadly do jakési pomyslné škatulky.

Navíc hodinu a 40 minut dlouhá stopáž se chvílemi neskutečně vleče a my jen čekáme, až se to všechno konečně vyvrbí, a pak přijde zklamání v podobě otevřeného konce, ve kterém se vlastně vůbec nic nevyřešilo. Ba naopak, všechno se ještě více zkomplikovalo a nadějní tvůrci film utínají a naznačují, že bude ještě pokračování. A určitě ne jedno. Jedna věc se tak autorům nedá upřít, a to je jejich sebevědomí, že snímek bude natolik úspěšný, aby vyprodukoval další díly.

Temné síly zkrátka nepředstavují nic nového. Nabízejí nám, byť svým způsoben, zajímavý, ale už dávno okoukaný příběh. I herci bohužel trochu působí jako jakési kopie již známých filmových postav, a to není jejich chyba. Výkony, které podávají, totiž nejsou nijak výrazně špatné. Největším plusem je hlavní hrdinka v podání Amandy Stendberg a její vzájemná chemie s Harrisem Dickinsonem. Kromě toho však snímek ničím neoslní ani nenadchne, je prostě jedním ze spousty.

Lidi, myslím, že jdeme blbě.

Když na ni budu takhle svítit, tak se třeba konečně vzbudí.

Přestaň tak na mě koukat, prosím.