Recenze: Mladí zabijáci / Assassination Nation

Když se celé město bezdůvodně zblázní a začne zabíjet.

Lily a její tři kamarádky Bex, Em a Sarah jsou obyčejné středoškolačky, které spíš, než v reálném světě žijí v tom internetovém, kde na sociálních sítích provádějí všechno možné. Jednoho dne však do digitálních životů většiny obyvatel, včetně Lily, pronikne neznámý hacker, který se rozhodne zveřejnit především to, co mělo zůstat skryto. Od té chvíle se nálada v městečku začíná drasticky měnit. Prvotní absolutní panika se záhy mění v peklo a šílenství. A Lily si začíná klást otázku, zda se vůbec dožije dalšího rána. Obyvatelé hledají totiž viníka celé situace a jako obětního beránka zvolí právě Lily, ale kdo vlastně za tím vším stojí, neví ani ona sama.

A ve městě zatím probíhá krvavý masakr ve stylu Očisty. Ano, chvílemi se skutečně zdá, že se režisér a scenárista Sam Levinson tematicky inspiroval u zmíněné filmové série. Jeden klíčový večer, kdy se všichni začnou navzájem vraždit a pobíjet, a přitom mají na sobě různorodé masky a kostýmy vskutku evokuje špatný pokus o to, napodobit prvky z Očisty. Kromě toho ani není zcela jasné, do jaké žánrové kategorie snímek patří. Levinson se zřejmě snažil o jakýsi akční psychologický thriller s hororovými prvky, ale v závěru mu z toho vyšlo pouze přespříliš dramatické teenagerovské drama, které si na to ostatní pouze hraje. Navíc jeho zpracování je prostě tak zvláštní. Ale vezměme to postupně.

Celou základní myšlenkou Mladých zabijáků je, jak snadno a kvůli jakým hloupostem se dají lidé vyprovokovat k neuvěřitelnému násilí.Celou základní myšlenkou Mladých zabijáků je, jak snadno a kvůli jakým hloupostem se dají lidé vyprovokovat k neuvěřitelnému násilí. Poukazuje se zde také na to, jak lehce jsme skrze všechny sociální sítě a média ovlivnitelní a není nám zatěžko někoho bez větších okolků hned odsoudit, aniž bychom vyslyšeli jeho verzi příběhu. Zkrátka příběh míří na to, jak se lidé mohou chovat jako ovce a činit zásadní drastické kroky bez většího přemýšlení nad věcí.

A tak, ač má snímek v zásadě opravdu zajímavou myšlenku, která dokonce donutí k zamyšlení, její výsledná podoba je bohužel jedním slovem absurdní. Příběh poblázněných puberťaček a puberťáků, ze kterých se doslova přes noc stanou krvelační a šílení profi zabijáci, je prostě trochu přehnaný. Nepomáhají ani přeplácané vizuální efekty typu barevných přechodů a rádoby působivých světelných hrátek. A navíc tvůrci jako klišé zasadili celý příběh do amerického města Salemu, které je notoricky známé svou pověstnou historií.

Třešničkou na dortu jsou však herecké výkony, které vlastně v zásadě perfektně spadají do celého toho absurdna. Hlavní hrdinka v podání Odessy Young působí nesympaticky, namyšleně a povrchově. Což byl možná cíl, ale herečka toto podává ploše a bez emocí, takže v roli vypadá většinu části filmu spíše znuděně. To samé se dá říct i o ostatních, kam spadají i její čtyři kolegyně Suki Waterhouse, Hari Nef a Abra. Výkony všech jsou zkrátka bezbarvé a zdá se, jako by se herci snad ani nesnažili o něco podobného hraní. Jediný, kdo z celého davu aspoň trochu vyčnívá je Bill Skarsgard, který se proslavil coby strašidelný klaun Pennywise. Ten zkrátka nezapře přirozený talent, a do své role žárlivého přítele Lily vkládá, co může, čímž vytvořil jedinou zajímavou postavu celého snímku. Bohužel se však na plátně objevuje minimálně a je škoda, jak byl tvůrci podvyužit.

A do toho všeho se film snaží působit artově a moderně, když používá výše zmíněné různorodé světelné a barevné efetky (nasvěcování postav v rudě červené apod.). Tento záměr si navíc odporuje s faktem, že děj chce vypadat morbidně a jako pořádná krvavá řezanice, ale prvky nadužívá a v závěru tak vypadají spíš směšně než strašidelně, těžko však říct, zda to byl prvotní záměr. Hlavní protagonistka zlitá od hlavy až k patě krví, ač evokuje trochu Carrie ze stejnojmenného hororu, působí, na rozdíl od ní, absurdně a tragikomicky, a ne nechutně a děsivě jak by měla.

Dohromady jsou Mladí zabijáci, jak již bylo zmíněno, zvláštním filmem. Špatná výsledná realizace bohužel snižuje celkovou úroveň něčeho, co má jinak velmi dobrou ideu, která dokonce zavádí k zamyšlení. Nepomáhají ani nic neříkající herecké výkony, kde vyčnívá jedině Skarsgard. Navíc postavy jednají hloupě a neracionálně, což byl pravděpodobně tvůrčí záměr, ale nakonec to díky chabé prezentaci působí až stupidně. Snímku také dost škodí, že si trochu hraje na Očistu. Těžko ale říci, zda to celé stojí za zhlédnutí. Možná snad jen kvůli zajímavé myšlence.

To není krev, to je jen kečup, jak jsem jedla hranolky.

Zbraně jsou cool a my se je nebojíme použít!

Že by nový Michael Myers?