Recenze: The Princess Switch

Vánoční záměna pekařky za princeznu s Vanessou Hudgens v hlavní dvojroli.

Romantická vánoční komedie od Netflixu pro nenáročné diváky, ideální pro dospívající dívky, i když ty si ještě nemůžou pamatovat na největší slávu Vanessy Hudgens z Muzikálu ze střední (2006). Kdyby tenhle film byl nápoj, bude to přeslazený vánoční punč, navíc nealko. Ale dá nám všechno, co od něj očekáváte. Krásně zahřeje, provoní náš domov a donutí nás k nostalgickému úsměvu, i když už jsme takových punčů za život měli třeba sto.

Stacy (Hudgens) je mladá pekařka z Chicaga, která má svůj vlastní byznys, v soukromém životě se jí ale nedaří, protože stále myslí na bývalého přítele. Dlouholetý kamarád Kevin (Nick Sagar) ji jako rozptýlení přihlásí do pekařské soutěže ve fiktivní evropské zemičce, kde se naštěstí běžně domluvíte anglicky. Společně s jeho dcerou Olivií (roztomilá Alexa Adeosun) se tam vypraví upéct ten nejlepší vánoční dort a vyhrát titul. Na soutěži na sebe ale doslova narazí s vévodkyní Margaret (taktéž Hudgens), se kterou vypadají úplně stejně, protože jsou nejspíš ztracené příbuzné (ovšem ne dvojčata).

Vévodkyně se má brzy vdávat za prince Edwarda (Sam Palladio), kterého vůbec nezná, protože si to přáli její zesnulí rodiče. Každá vévodkyně/princezna si ale logicky přeje vyzkoušet život obyčejné dívky, jak jinak, proto poprosí Stacy, ať se s ní na pár dnů vymění a zkusí si roli nastávající princezny. Co by se taky mohlo zvrtnout, že?

Navzdory naivnímu scénáři se Hudgens popasovala se svou dvojrolí poměrně se ctí.Navzdory naivnímu scénáři se Hudgens popasovala se svou dvojrolí poměrně se ctí. Hraje dvě údajně odlišné postavy, které se pak musí chovat jako ta druhá… Ještě lépe to pak prodává v interakci se svými mužskými protějšky a musí pohádkovým způsobem uhrát chemii se dvěma různými partnery, přičemž některé herečky to nezvládnou ani s jedním. Atmosféře filmu hodně pomáhá její permanentní úsměv a pozitivní energie.

Samozřejmě že snímek je naivní a málokdy dokáže překvapit originalitou, ale nevyžaduje naši plnou pozornost, můžeme u něj klidně balit dárky a péct cukroví a pořád je to příjemná podívaná, která neirituje svou blbostí. Přestože pár věcí samozřejmě smysl nedává. Scénárista, který vymýšlel zvrat v pekařské soutěži, pravděpodobně nikdy nevařil nic jiného než čaj. Všudypřítomnou angličtinu nikdo neřeší, prostě to tak je. Kouzelný dědeček, který sem tam zasáhne do děje, většinou spíše zaplácává díry ve scénáři. Ale to všechno se nám vykouří z hlavy v dalších scénách při projížďce v kočáře, návštěvě sirotčince, na bále či u závěrečné pekařské soutěže.

Příběh je sice realitě na hony vzdálený, ale občas – a o Vánocích obzvlášť – každý z nás potřebuje utéct do jiného světa: tam, kde jsou na sebe všichni milí, usmívají se, každý najde své štěstí i životní lásku během dvou, maximálně tří dnů.

Je to sladká a naivní vánoční komedie o lásce, a jako taková funguje. Nejsou tu nezapomenutelné vtipy ani dech beroucí zápletka. Ale usměvavá Vanessa Hudgens se dvěma fešáky a spousta kouzelných vánočních klišé. Příběh je nevinnost sama, a tak se hodí spíše pro mladší dívčí publikum. Film si ale na nic nehraje a je tak upřímně jednoduchý a pozitivní od začátku do konce, že nám to ani nevadí. Kdo by chtěl o Vánocích koukat na existenciální drama?

„No páni, tak mně by slušela zástěra?“

„Připadáš mi jiná… že by nový baret?“

Herce z neustálého culení musí bolet tváře ještě teď.