Recenze: Mary Poppins se vrací / Mary Poppins Returns

Mary Poppins je zpátky a zůstává neuvěřitelná.

Kdo by si nevzpomněl na všechna dobrodružství, která prožil jako malý s Mary Poppins? Zdá se, že Michael Banks (Ben Whishaw), který už je dospělý, má děti a na krku spoustu starostí. Svět se nachází uprostřed velké hospodářské krize, žena mu zemřela a banka se chystá zabavit jeho dům. Když se vše zdá beznadějné, vrací se chůva Mary Poppins (Emily Blunt), kterou Michaelův nejmladší syn Georgie (Joel Dawson) uloví na létajícího draka. Třem dětem Banksovým znovu ukazuje, jaké má být dětství, že je třeba věřit v nemožné. A možná nakonec znovu uvěří i Michael a jeho sestra Jane (Emily Mortimer).

Muzikál podle předlohy knížek Pamely Traversové šel do kin v roce 1964 a dodnes se objevuje na obrazovkách. Traversová knize o čarovné chůvě napsala několik pokračování, je tedy s podivem, že druhého dílu se snímek dočkal až po 54 letech. Zpracování se ujal režisér Rob Marshall, který sice doposud nevytvořil mnoho filmů, ale dá se říct, že co počin, to úspěch, Marshall totiž zrežíroval muzikál Chicago, Gejšu nebo čtvrté pokračování Pirátů z Karibiku.

Kromě hlavní nitě příběhu nás Mary Poppins provádí různými kouzelnými světy.A jeho Mary Poppins potvrdila, že kvalita se cení nad kvantitou. Stejně jako u původního snímku zvolil Marshall dvouhodinovou stopáž a film tuto délku snadno snesl. Kromě hlavní nitě příběhu nás Mary Poppins provádí různými kouzelnými světy a všelijakými dobrodružstvími, které se nakonec pospojují do vyústění snímku. Tvůrci se nebáli velkolepých scén, několikrát máme možnost užít si scénu s obrovským tanečním souborem, který navozuje dojem manéže nebo divadelního představení na Broadwayi.

Nejhezčí na snímku ale je, že není přemrštěný a nacpaný počítačovou technologií. Tam, kde je, působí správně, a jinak většinu práce odvedli skvělí herci, ale také kostyméři a skladatelé. Hlavní roli vyšvihla Emily Blunt a těžko si představit lepší volbu herečky. Mary Poppins v podání Blunt je nad věcí, přísná, dobře si vědoma své báječnosti, ale zároveň si nikdy nepřipisuje úspěchy a radši se usmívá v ústraní. Její oblíbeným rčením je pak věta „Ano, samozřejmě, že kouzla jsou hloupost a nesmysl.“

Sekunduje jí ve své první velké filmové roli muzikálový herec, a především skladatel Lin-Manuel Miranda. Jeho rolí se stal rozsvěcovač lamp Jack, který si na Mary pamatuje z dětství, ale narozdíl od ostatních nikdy nedospěl a nezapomněl, a tak se s Mary a s dětmi vydává na všechny výlety do kouzelných zemí. Miranda tvoří s Blunt skvělou dvojku, a právě oni jsou hlavními tahouny snímku. Na druhé straně mírným zklamáním byl tentokrát Ben Whishaw, ke kterému se role utrápeného otce rodiny příliš nehodila a nedokázal ji přesvědčivě zahrát.

Snímek Mary Poppins se vrací s grácií oživil přes padesát let starý původní muzikál s Julií Andrews. Vrací se nejen kouzelná chůva, ale i některé z postav minulého dílu, a hlavně všechny čáry, které děti mohou potkat. Emily Blunt pojala sice Mary Poppins jinak než její předchůdkyně, ale nutno říct, že naprosto fantasticky. Dokonale uplatnila svůj herecký i pěvecký talent a s pomocí Lin-Manuela Mirandy v roli Jacka, kostýmů a celé škály chytlavých muzikálových písní se jí povedlo vytvořit dojem jedinečného a kouzelného světa malých i velkých. Je to tak, do nového dobrodružství neobyčejné chůvy se s radostí pustí děti, ale film má v sobě mnoho i pro dospělého diváka. Zajít si na něj do kina bude tak příjemným rodinným večerem pro všechny.

Stále fantastická, že ano?

Zatancuj si s námi Mary Poppins!

Není to nebezpečné? Ano, velmi.