Recenze: Raubíř Ralf a internet / Ralph Breaks the Internet

Pojďme si zasurfovat na webu!

Zve už od prvního traileru Ralf a jeho kamarádka Vanilopka von Šmak. Od jejich minulého dobrodružství uběhlo už dobrých šest let a stále jsou dobrými kamarády, kteří spolu stráví každou volnou chvilku. A Felix s Calhoun jsou i nadále svoji a šťastni, zkrátka všechny herní postavičky z herny pana Litwaka žijí spokojeně v míru. Zlom však nastává ve chvíli, kdy jednoho dne dochází při nehodě ke zlomení volantu, který patří k Vanilopčině hře Cukrkáry. Protože pan Litwak nemá peníze na nový, je hra dočasně odpojena a její postavičky jsou evakuovány a bez domova. Vanilopka je zdrcená, ale Ralf přichází s řešením! Vydá se na internet koupit novou součástku. A tak se s Vanilopkou pouštějí vstříc novému dobrodružství do neprozkoumaných zákoutí světa on-line.

A je to svět plný reklam a odkazů na nejrůznější stránky a majetky studia Disney. A je to svět plný reklam a odkazů na nejrůznější stránky a majetky studia Disney. Snímek by se stejně dobře mohl jmenovat „Raubíř Ralf a reklamy.“ V prvním díle to byly odkazy na různé hry, tentokráte se spektrum rozšiřuje v mezí inter-webu. Díky tomu se bohužel trochu podobá komerčně ne moc úspěšnému a nechvalně proslulému filmu o Emoji. Ovšem oproti zmíněným emotikonům je Ralf produkčně i příběhově mnohem kvalitnější. Obrovsky komerčně však působí oba snímky skoro rovnovážně. Ale Ralf to podává něžněji a jakožto dílo studia Disney se snaží apelovat především na jeho fanoušky a propaguje jeho všechny možné produkty (od princezen, přes Star Wars až po Marvel a další). Samozřejmě se tu nacházejí i reklamy na nejrůznější populární stránky spjaté s internetem (Instagram, e-bay, Google, Pinterest atp.), na každém kroku, rám, co rám můžeme sledovat řadu detailů odkazujících na to či ono.

Tvůrci v čele s režiséry Philem Johnstonem a Richem Moorem se v tom zkrátka vyřádili. A potěší zvláště ty, co se rádi pitvají v referencích ve filmu. Po příběhové stránce však zas tolik neoslní. Ne že by byl děj nějak nudný, nebo nesmyslný, to vůbec ne. Oproti prvnímu dílu však působí poněkud slabě a v závěru jaksi vyznívá na prázdno, dalo by se říct. Nutno také podotknout, že snímek má vlastně dva děje. První zápletka se rozřeší v prvních dvou třetinách, ta druhá se pak rozproudí v poslední zhruba půlhodině. Je to zvláštní pojetí, ale funguje a působí jako příjemné osvěžení ve změti klasických předvídatelných stylů vyprávění.

Samozřejmě, jako vždy je nutné ocenit i styl animace, který je jako vždy bezchybný. Tentokráte zde také dochází k zdokonalení tzv. „glitching“ efektu, kterým prochází Vanilopka. Díky zábavné animaci je zde vytvořen fantaskní svět internetu.

Opomíjet by se samozřejmě neměl ani hvězdný ansámbl, který propůjčil v originále hlasy animovaným postavičkám. V rolích hlavních hrdinů se vrací John C. Reilly a Sarah Silverman, zpátky jsou i Jack McBrayer a Jane Lynch. Nové postavy pak namluvili Taraji P. Henson, Alan Tudyk, Gal Gadot, Flula Borg a další. A jelikož se ve filmu objevuje spousta postav studia Disney, tak zde zaznívají i hlasy jejich originálních dabérů. Nejvýraznějším příkladem jsou disneyovské princezny, kdy se, až na jednu výjimku, do rolí vrátily všechny jejich původní představitelky. To je poukazuje na to, jakou práci si tvůrci dali se všemožnými detaily.

V neposlední řadě má ve snímku význačnou roli i hudební doprovod. Kromě chytlavého songu Zero od populární skupiny Imagine Dragons, který zaznívá v závěrečných titulcích, obsahuje snímek i originální doprovod. Vanilopka zde totiž, coby princezna, dostává svojí vlastní princeznovskou píseň. A tu pro ni složil Alan Menken, skladatel mnoha disneyovských hitů.

První Raubíř Ralf byl beze sporu nečekaný hit, o jeho pokračovateli nelze říct totéž. Ne, že by šlo o špatný film, to ne. Snímek má spád, zajímavý děj, nevleče se a baví spoustou odkazů. Chybí mu však jakýsi drive a z části se zdá trochu unylý a svému předchůdci se zkrátka nevyrovná. Stejně jako neobstojí četné mediální propagaci, která z něj udělala velice očekávanou událost. Zkrátka v porovnání s tím, jak byl Raubíř Ralf a internet představován, jde o slabší odvar. Stále je to však jeden z lepších animáků dnešní doby a stojí za to vidět, když už, tak i jen pro ty nekonečné odkazy.

Tak jo Ralfe, uděláme z tebe internetovou senzaci!

Nová princezna do týmu.

jak se…. staví sen? máš? zbavit octomilek?