Recenze: Kursk

Aneb, jak to bylo s explozí jedné ruské ponorky.

V roce 2000 došlo k nehodě v hlubinách moře, kde se v mohutném výbuchu otřásla ponorka ruského námořnictva s několika desítkami mužů na palubě. Nový snímek z belgicko-lucemburské produkce popisuje události této strašlivé nehody. Zaměřuje se na osudy námořníků a jejich rodin. Tvůrci poukazují na to, jak se ruská vláda zdráhala zahraniční pomoci na úkor životů nevinných lidí. Je zde zobrazeno i to, jak zatajovali informace před veřejností a lhali rodinám a příbuzným dotčených námořníků.

Kdo pamatuje skutečné události exploze ponorky pod jménem Kursk, tak jistě ví, jak celý snímek skončí. Tvůrci v čele s režisérem Thomasem Vinterbergem (Hon) však předvádějí tento, pro mnohé známý, příběh s napětím a gradací. Dramaticky nám představují osudy mužů, přibližují nám je jednotlivě, stejně jako jejich rodiny. Mimo to mísením jednotlivých scén staví dobře do kontrastu chladnou byrokracii a surové odhodlání přežít ve smrtelných podmínkách.

I když nejsou všechna fakta stoprocentní, záměr a zpráva je jasnáSnímek má navíc spád a napětí, které neustále udržuje divákovu pozornost. Zaujme i samotný námět, inspirovaný skutečností. A i když nejsou všechna fakta stoprocentní, záměr a zpráva je jasná. To, co se v Kursku stalo a jak se události postupně vyvíjely, není v pořádku hned z několika důvodů. Tvůrci apelují na diváky a obžalovávají ruskou vládu. Lidé by se zkrátka měli dozvědět o pravdě, a to, že je trochu zkreslená a emočně podbarvená zas tolik nevadí ani neubírá z celkového dojmu, který na publikum Kursk zanechá.

Největší podíl na jeho pocitové stránce mají samozřejmě herci. V hlavní roli jednoho z námořníků se představuje Matthias Schoenaerts (Dánská dívka, Rudá volavka). Belgický rodák podává velmi vypjatý výkon plný emocí. Schoenaerts se dobře vtělil do muže, který se ocitl v bezradné situaci, ale nevzdává se a na živu udržuje nejen sebe ale i své kolegy, kterým odhodlaně velí. V roli jeho citově vypjaté, a navíc těhotné manželky, která bojuje za pravdu a spravedlnost pro námořníky uvězněné na dnu moře, se zde objevuje Francouzska Léa Seydoux (Spectre, Humr). Ona spolu s ostatními ženami námořníků představuje druhou stránku, na kterou se snímek zaměřuje: bezradné rodinné příslušníky, před kterými vláda utajovala informace. Seydoux s lehkostí představuje odhodlanou silnou ženu ve sporu s byrokracií. Tuto třetí stranu filmu ztvárňují Peter Simonischek a Max von Sydow (Minority Report), coby staří námořničtí admirálové, kteří stojí proti sobě. Ten první chce stůj, co stůj uvězněným pomoct, ten druhý upřednostňuje ochranu tajných vládních informací na palubě ponorky. Role jejich britského kolegy se pak ujal Colin Firth. Ten má sice malou, ale výraznou roli a tento Oscarový herec si jí s lehkostí osvojí.

Výraznou roli hraje ve snímku i prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Šedé ruské přístavní městečko, lodě na širém moři a ponorka v mořské hlubině. To vše, zvláště pak to třetí, je zde zobrazeno věrohodně a detailně. Ve scénách s námořníky docílili tvůrci efektu, že máme pocit, jako bychom tam s nimi byli také. Z vizuální stránky jsou také velmi výrazné výbuchy, které celé neštěstí vyvolají. Ty jsou nečekané a ohromující, tvůrcům se zkrátka povedlo ve správnou chvíli překvapit a docílit správného efektu u diváků.

Dohromady je Kursk pozoruhodným snímkem zaměřujícím se na zajímavou problematiku. Je to určitě věc, o které by měli lidé slyšet, i ti, co jí nepamatují. Sice jde o další „disaster movie“ inspirovaný skutečnými událostmi, trochu připomínající už tři roky starý Deepwater Horizon, který také vypráví o skutečném výbuchu na/v moři, a to Kursku možná trochu škodí. Co trochu odvádí pozornost, je fakt, že v Rusku tu mluví anglicky, po chvíli si však člověk zvykne. V závěru je vidět, že tvůrci zde odvedli kvalitní práci. Příběh má náboj, spád, herecké výkony přesvědčující, prostředí autentické a výbuchy povedené. Dohromady snímek, který určitě stojí za to vidět.

Mikhail je zkušený a talentovaný námořník.

Muži jsou v ohrožení a admirálové zatím mlží…

Svou pomoc nabídnou i Britové.