Recenze: IO

Svět umírá, aby se znovu narodil.

Přichází další snímek z dílny Netflixu, který kolem nového roku chrlí jeden film za druhým. Tentokrát se hoši a děvčata vrhli na čistokrevné sci-fi a vzniklo IO. Sam Walden (Margaret Qualley) je jedním z posledních lidí na planetě Zemi, která pomalu umírá. Lidé se pomocí projektu Exodus vypravili na oběžnou dráhu Jupiteru, kde založili jednotku IO. Samin otec Harry věřil, že lidé dokážou na Zemi přežít a doufá v to i jeho dcera. Nečekaně se na Saminu základnu dostane Micah (Anthony Mackie), který míří k poslední lodi projektu Exodus. Na Zemi panují pořád horší podmínky a vše se zdá ztracené. Přidá se Sam k Micahovi a opustí svůj domov?

Snímek představuje drobné osvěžení mezi jemu podobnými.Samozřejmě, že téma konce světa není vůbec nic nového, ale IO naznačilo, že je stále z čeho čerpat. Snímek představuje drobné osvěžení mezi jemu podobnými, nesnaží se každou scénu nacpat dobrodružstvím, šíleným bojem o život a geneticky upravenými nestvůrami. Naopak klidné prostředí tvoří slušnou atmosféru, ve které příběh plyne raz dva.

Na atmosféře filmu se výrazně podepsala kamera a hudba, jak už tomu bývá. Záběry na horskou krajinu v kontrastu se zničeným městem doprovázené klasickou hudbou v nás vyvolávají pocit ticha před bouří. V dějové lince oceníme zejména uvěřitelnost scén a příběhu.

Sci-fi si vzal na starost Jonathan Helpert, a byl to teprve jeho druhý režisérský počin. Snímek je zajímavý tím, že v něm hrají v podstatě jen dva herci a jeden další velmi krátce. Do hlavní role osamělé hrdinky Sam si Helpert vybral mladou Margaret Qualley, která už má ale ve filmovém průmyslu něco za sebou. Někdo možná bude herečku považovat za nudnou, ale spíš hraje velmi reálně postavu Sam, která se do současné situace ve světě narodila a zvykla si být tak trochu poustevníkem.

Postapokalyptické drama IO se Netflixu neobyčejně povedlo a znovu dokazuje, že Netflix umí zabodovat kromě teen filmů a romantických komedií i něčím závažnějším. Sci-fi snímek je navíc udělán velmi lehce a s citem, tvůrcům přitom na dobrý film stačili tři herci, kulisa trosek města a vysokohorská krajina. Někomu možná bude chybět akce, kterou by od snímku s tématem apokalypsy čekal, ale napětí IO určitě nepostrádá, přestože je ve své podstatě velmi klidným žánrem. Anthony Mackie a Margaret Qualley v hlavních rolích působí přirozeně a sympaticky. Vytknout snímku snad lze trochu klišé závěr, který ale naštěstí nezmění náš celkový dojem.

Nikoho jiného už jsem rok neviděla

Vítr pořád fouká

Dobré, oheň je stále oranžový