Recenze: Ženy v běhu

Film pro běžce i neběžce.

Tak se prezentuje nová komedie režiséra a scenáristy Martina Horského. Ten si pro domácí diváky připravil poměrně záživnou podívanou, která má spád a nenudí. Rozhodně se tak dá řadit k tomu lepšímu, co za poslední dobu vyprodukovala česká filmová scéna v rámci zábavného žánru. Nejde zde o žádnou přihlouplou komedii (jak je tomu většinou), naopak, humor je zde svěží, inteligentní a nenucený. A okouzlí i samotný příběh, kterému dodává plus i jeho originalita.

A o co, že vlastně jde? Věc se má tak: když zemře otec rodiny Jindřich, matka Věra (Zlata Adamovská) se rozhodne, že mu splní jeho poslední přání. S jejich třemi dcerami uběhne maraton! Ty ze začátku z nápadu nejsou příliš nadšené, ale nakonec poleví. Nejstarší Marcela (Tereza Kostková) má doma tři syny s partnerem Karlem (Ondřej Vetchý), kterým je odhodlaná dokázat, že umí běhat i jinak než od plotny k pračce. Prostřední Báře (Veronika Khek Kubařová) tikají biologické hodiny a touží po rodině, po nepěkném rozchodu s přítelem se však rozhodne, že se z toho vyběhá. A nejmladší Kačka chodí potají se svým ženatým šéfem, ovšem jednostranný vztah jí přestane bavit, a tak svým problémům zkrátka začne utíkat. O jejich přípravu na závod se pak postará pohledný trenér Vojta (Vladimír Polívka), a to už pak jde cvičení samo od sebe.

Nejvíce baví rodinka Vetchého a Kostkové.Nevšední děj tak zaujme na první dobrou a snímek nepostrádá humor skoro celou dobu. Ano, najdou se někdy slabší momenty, jako třeba dějová linie prostřední dcery Báry. Ta působí malinko zvláštně a poněkud nepřirozeně a násilně vložená. Jinak ale příběh baví a všem postavám fandíme, jako v opravdovém závodě. Nejvíce baví rodinka Vetchého a Kostkové, která působí výrazně autenticky a nenuceně. Repliky jako by jim byly šity na míru a dialogy mezi rodiči a dětmi působí velmi věrohodně, čímž je o zábavu postaráno. Velký podíl na tom jistě má i fakt, že prostředního syna hraje skutečný syn Kostkové a toho nejmladšího zase syn Vetchého, tím tato rodinka dostává na reálnosti.

Ale kvalitní výkony podávají i další herci ve snímku. Adamovská coby představitelka hlavy rodiny Evy představuje svou hrdinku autenticky a přesvědčivě. Boková je zase coby nejmladší Kačka zcela nenucená a s Polívkou juniorem má na plátně dobrou chemii, čímž společně tvoří sehraný tým (jak už ostatně ukázali ve snímku Do větru). Slaběji je na tom Veronika Khek Kubařová coby prostřední Bára, která občas působí trochu strnule. V dalších rolích se zde pak objevují David Kraus, Martin Hofmann a další.

Pro film i samotný děj je velmi výrazné i prostředí, ve kterém se odehrává. Malebná zákoutí Prahy a výhledy na hlavní město při východu či západu slunce dotvářejí celkovou atmosféru příběhu. Tvůrci zkrátka uměli zvolit ty správné záběry, čímž celkové podívané přidali i nápaditou estetickou stránku.

Obdobně poutavý je i hudební doprovod, zvláště pak píseň skupiny Mirai „Když nemůžeš, tak přidej“ která zaznívá již v samotném traileru. Ta dodává snímku tu správnou pozitivní náladu a skvěle zapadá do celého příběhu.

Ženy v běhu jsou zkrátka pohodová podívaná s velmi pozitivním akcentem. Příběh má spád, nenucený humor a dobré poslání. Potěší i herecké výkony, zvláště pak Vetchý. Jeho rodinka s Kostkovou pak skýtá ty nejpamětnější scény ve filmu. Dalším plusem je i prostředí, ve kterém se děj odehrává, tvůrci zkrátka uměli vybrat esteticky potěšující záběry. Do toho všeho se pak přidá veselý hudební doprovod v podání skupiny Mirai a atmosféra je ucelena. Tato nová komedie Horského zkrátka naladí do dobré nálady a potěší snad každého.

Ty si vážně myslíš, že tě nepředběhnu?

Dámy koukejte, až támhle doběhneme!

Tak schválně, kdo si rychleji umyje zuby, tři, dva, jedna, …