Recenze: Co jsme komu zase udělali? / Qu’est-ce qu’on a encore fait au Bon Dieu?

Multietnická rodinka Verneuilových se vrací.

A tentokráte čelí novému problému. Claude a Marie se již smířili s tím, že si jejich čtyři dcery vzaly muže jiných národností a náboženských vyznání (Číňan, žid, muslim a černoch, zní to skoro jako začátek vtipu). Všichni čtyři se teď však náhle rozhodli, že se chtějí spolu s manželkami a dětmi odstěhovat pryč z Francie. Důvody mají různé, jeden se tu už tu necítí bezpečně, druhý má problém s tím, že nikdo nechce investovat do jejich projektu, třetího už nebaví na soudu coby právník zastupovat zahalení muslimky a čtvrtému se nedaří prosadit jako herec. Řešení je tedy jasné, všude bude líp jen ne ve Francii. Marie a Claude to však jen tak nenechají a rozhodnou se jim v tom zabránit. Francie je přeci krásná země, a přesně to svým zeťákům hodlají předvést.

Francouzský humor zkrátka nezklame.Po úspěšném prvním snímku jsou zpátky i režisér Philippe de Chauveron a jeho spoluscenárista Guy Laurent. Ti spolu přinášejí příjemnou podívanou, která pobaví, ale ani zdaleka se nevyrovná svému předchůdci. Ale to už tak většinou bývá. První díl byl svěží a nabízel neokoukaný nápad. Zde jde o recyklaci toho, co už známe z jedničky, zvláště to pak platí pro vtipy. Nejde tak sice o ničím výraznou komedii, která však i přes to baví. Francouzský humor zkrátka nezklame.

A nezklamou ani herecké výkony. Hlavním hrdinou je otec a hlava rodiny Claude, kterého si tu opět zahrál Christian Clavier. Francouzský komik, známý především z filmové série Návštěvníci, nebo coby Asterix ze stejnojmenných snímků. Clavier podává solidní výkon, kterým zkrátka nezklame. Baviče v sobě nezapře a díky tomu je jednou z nejvýraznějších postav. Výrazní jsou i jednotliví zeťáci v podání Ara Abittana, Mediho Sadouna, Frédérica Chaua a Nooma Diawara. Ti dohromady tvoří sehraný tým, jejich vzájemné hádky a narážky na jednotlivé národnosti a víry tvoří jedny z nejvtipnějších scén. Za zmínku pak stojí i matka rodiny Marie. Coby tato postava se pak vrátila Chantal Lauby. Ta skvěle ztvárňuje bezmocnou matku, která nechce, aby se jí odstěhovaly dcery a udělá cokoliv, aby je přinutila zůstat. V dalších rolích se objevují Frédérique Bel, Julia Piaton, Émilie Caen či Élodie Fontan.

Výrazným prvek ve snímku je i prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Tvůrci nám zde nabízí kontrast hlučné Paříže a mírného venkova. Představují se zde krásy francouzské přírody, jejich zámky, vinárny a podobně. Zkrátka je to taková malá reklama na Francii, která vytvoří nutkání, jet se tam podívat.

Co jsme komu zase udělali? Ptá se pokračování úspěšné komedie. Vytvořili jsme druhý díl, zní odpověď. A jak to, tak většinou bývá, dvojka je zpravidla slabší než jednička. To není výjimka ani zde. První film zkrátka bavil víc, a ten nový jen recykluje jeho humor. Což však neznamená, že by šlo o nějak výrazně špatné dílo. Tvůrci stále nabízejí milou a zábavnou podívanou, u které se dobře bavíme. Herecké výkony jsou kvalitní a nelze jim nic moc vytýkat. Plusem je i autentická francouzská krajina, která tvoří hezké pozadí. A humor, i když není vždy úplně svěží, také neurazí. Francouzi zkrátka umí dělat komedie, a i když se jim úplně dokonale nepovedou, stále dostatečně baví, a to je to důležité.

Jen se usmívej, třeba si nevšimnou, že sem nezapadáme.

Sejdou se takhle jednou černoch, žid, muslim a Číňan…

Ó Bože, co ta vaše rodina zase vyvádí?