Recenze: Vice

Aneb, jak to bylo s Dickem Cheneym.

To se dozvídáme v této satiře na motivy skutečných událostí. Snímek sleduje život republikána Dicka Cheneyho. Ten se dostal od bezvýznamné kancelářské krysy ve Washingtonu až na post viceprezidenta Spojených Států za vlády prezidenta Bushe mladšího. Tam pak napáchal více škody než užitku. Snímek se pak nejvíce zaměřuje na krizové období po útocích 11. září 2001 a tomu, co bezprostředně následovalo za Bushovi a Cheneyho vlády.

Neobvyklý pohled na osud tohoto nechvalně známého politika nám nabízí režisér a scenárista Adam McKay. Nevšedně pojatý příběh mapuje politickou i osobní dráhu Cheneyho, jeho vzestupy i pády. McKay nevšedně pojímá zaměření na profesní i osobní dráhu tohoto nechvalně známého bývalého viceprezidenta. Svůj snímek představuje jako jakousi politickou satiru, avšak faktograficky se snaží být co nejvěrnější skutečnosti. Ovšem vše vypráví s nadlehčeným tónem a chvílemi trochu pokouší divákovu pozornost. Třeba takový manévr, kdy zkusí na publikum falešný konec uprostřed filmu, je opravdu zajímavým vypravěčským nástrojem.

A McKay jich používá více, například také skáče z jedné časové linie do druhé. Chvílemi se ocitáme v přítomnosti (tj. v období 11. září 2001) a chvílemi se vracíme do Cheneyho mladších let a období, kdy začínal a sledujeme, jak se postupně vyšplhal téměř na špičku. Míchání těchto dvou rovin, ve kterých se navíc mísí protagonistův osobní život a profesní dráha, působí občas trochu chaoticky a lehko se v něm ztrácíme.

V roli hlavní postavy, tedy Dicka Cheneyho, se zde představuje velšský rodák Christian Bale.Na druhé straně však drží McKay neustále naši pozornost díky skvělým hercům, a ještě lepším maskám, ale o těch až později. Nejprve však k hvězdnému obsazení. V roli hlavní postavy, tedy Dicka Cheneyho, se zde představuje velšský rodák Christian Bale. Ten se do své role neurvalého politika téměř převtělil. Podává zde opravdu obdivuhodný výkon, kterému nemálo pomáhá i neuvěřitelně přesná maska. Je však jisté, že herec do své role dal vše, dokonce pro ni přibral skoro dvacet kilo váhy, a to už svědčí něco o jeho oddanosti. Jako Cheney je však věrný své skutečné předloze, od dikce (coby Brit napodobil Bale Cheneyho výrazný americký přízvuk bezchybně), tak až po držení těla. Není divu, že si za svůj výkon vysloužil nominaci na Oscara za hlavní roli.

Druhé významné role se pak chopil Sam Rockwell, který se zde představuje jako bývalý prezident USA George W. Bush. Ten je, coby mladý Bush, též autentickou kopií své předlohy. Již od jeho první věty víme, že je to zkrátka ten Bush, kterého si pamatujeme. A trojici doplňuje Steve Carell coby nechvalně známý politik Donald Rumsfeld. Ten sice oproti svým kolegům podává o něco méně výrazný výkon a zůstává poněkud subtilní, i tak však odvádí herecky velmi kvalitní práci. V neposlední řadě je nutno zmínit i jednu z mála představitelek něžného pohlaví ve snímku, kterou je Amy Adams jako Cheneyho manželka Lynn. Ta podává silný výkon a je dobrou oporou Baleovi. Navíc spolu tvoří sehraný tým a herci si navzájem dobře nahrávají a rozumí. V dalších rolích se zde pak objevují například Alison Pill, Eddie Marsan, Justin Kirk, LisaGay Hamilton či Jesse Plemons a další.

Herci by však ani z daleka nezanechali takový dojem, nebýt opravdu povedených kostýmů a masek, které dotvářejí celkový dojem. Tvůrci se opravdu snažili být co nejautentičtější a jejich záměr se jim vyplatil. Postavy díky jejich kostýmům a maskám ožily, což pomohlo hercům k lepším a věrohodnějším výkonům. Není proto divu, že v tomto oboru byli také kostyméři, respektive oddělení make-upu apod., ocenění za svou snahu Oscarem.

Skutečně to tak bylo? Takovou otázku nabízí Vice. Zabývá se totiž reálnými události, už od samého začátku (tedy úvodních titulků) však tvůrci proklamují, že se opravdu snažili držet faktů, ale ne vždy to šlo („We tried“). Autentický a kvalitní zážitek pak vytvářejí hlavně herecké výkony a masky spolu s kostýmy, které jsou jejich nedílnou součástí. Jediné, co trochu kazí jinak dobrý film, je jeho vypravěčská kompozice, která je, byť záměrně, trochu chaotická, což naneštěstí dekoncentruje naši pozornost. Jinak však Adam McKay vytvořil opravdu unikátní dílo, které stojí za to vidět. Jde přeci jen o události, které všichni známe. Ale známe je doopravdy?

Já z toho snad dostanu migrénu.

Sakra, teď jsem zapomněl, co jsem chtěl říct.

Rád bych vám odpověděl, ale vůbec netuším, na co jste se ptal.