Recenze: Zraněná srdce / The Aftermath

Co vyléčí válkou zdevastované srdce? Podle Kentova snímku to milostný trojúhelník nebude.

Když manželka britského důstojníka Rachael (Keira Knightley) dorazí v roce 1946 do válkou zdevastovaného Hamburku, naskytne se jí pohled na zoufalé civilisty, kteří se v ruinách snaží nalézt své příbuzné, a poslední zbytky radikálů odmítající přijmout myšlenku, že mají bývalou führerovu půdu spravovat západní mocnosti. Rachael však touží jen po tom znovu naplnit své raněné srdce láskou.

Přijíždí proto do Německa za manželem Lewisem (Jason Clarke), vojenským důstojníkem, který se spolu s britskými jednotkami snaží poničené město obnovit a uklidnit poválečný chaos, o jehož udržení usilují přeživší zbytky Hitlerových obdivovatelů. Přestože se zprvu cítí ukřivděně, protože mají s manželem sdílet domov s původním německým majitelem, brzy zjistí, že Lubert (Alexander Skarsgård) prožívá velmi podobnou bolest ze ztráty jako ona s Lewisem. A aniž by si toho její manžel, který se snaží na své trauma vyléčit neustálými útěky do práce, všiml, Rachael a Lubert pomalu zaplňují prázdná místa ve svém nitru novou láskou.

Snímek Jamese Kenta je inspirovaný bestsellerem Rhidiana Brooka, který se při psaní inspiroval vyprávěním svého dědečka. Podíl na přesvědčivosti Zraněného srdce tak možná nese i fakt, že se spisovatel podílel na tvorbě scénáře filmové adaptace.

Silnou stránkou filmu je scénář.Silnou stránkou filmu je totiž právě scénář, který nestaví pouze na náhle vzniklém milostném trojúhelníku, ale naopak se nebojí postavy vyobrazit jako něžné a zranitelné bytosti, které ze všeho nejvíc touží po celistvosti. Je tedy zřetelné, že pouto mezi Rachael a Lubertem je sice ryzí a vášeň skutečná, ale její city k Lewisovi z ničeho nic nezmizí, jako tomu u mnohých romantických dramat bývá zvykem.

Příběh tak působí uvěřitelně a opravdově, což ještě umocňují stopy historických událostí na pozadí nebo nenápadnost, s jakou tvůrci divákům ukazují, že ani Německo druhé poloviny čtyřicátých let nebylo černobílé. Kent nestupňuje divácké emoce lacinou hrou na „hodné a zlé“ a vytváří tak dostatek prostoru pro naléhavá sdělení, která má Zraněné srdce divákům předat.

O to lépe, že režisér při výběru hlavních rolí vsadil na jistotu a obsadil do hlavních rolí zkušenou trojici, která na plátně plně využívá prostor, kterého se jí dostává, a velmi snadno diváky přesvědčuje o tom, že není nic důležitějšího než se spolu s nimi probírat ruinami kdysi honosného německého přístavního města.

Jediná věc, která Zraněnému srdci ubírá na síle, je možná přílišná roztříštěnost, kdy Kent do 109 minut vměstnává až příliš témat. Většinu jich nestihne plnohodnotně odvyprávět, ale pouze nakousnout, výsledkem čehož jsou pak poměrně uspěchané pasáže o radikalizaci mladých, přetrvávajícím nacionalismu či doslovná rychloláska Rachael a Luberta. Na druhou stranu někdy uspěchané tempo možná ještě lépe ilustruje spalující touhu, s jakou se zraněná srdce chtějí opět zacelit. Tehdy jdou zbytečná slova a gesta stranou.

Rachael, Lewiswe a Luberta pojí stejná bolest ze ztráty.

Dvě zraněná srdce se spojí v naději, že se společně vyléčí.

Dočkáme se happyendu?