Recenze Teroristka: Iva Janžurová to natře Martinu Hofmannovi, ale co na to divák?

Zbraň dokáže ovládat i dítě. A důchodce také!

Jak to dopadne, když do svých rukou vezme spravedlnost člověk, od kterého už to vůbec nikdo nečekal? Touto myšlenkou se zabývá nový snímek Radka Bajgara. Hlavní postavu „teroristky“ psal pro Ivu Janžurovou a v roli laskavé i rozmrzelé dámy s dobrým srdcem, která si ovšem nenechá líbit úplně všechno, si ji rozhodně užijeme. Ovšem ani zbytek hereckého osazenstva za ní nezaostává. Co nás tedy v novém českém filmu na pomezí komedie a dramatu čeká?

Bývalá učitelka Marie (Janžurová) si v důchodu moc klidu neužije. Především se stará o svou vážně nemocnou kamarádku (Eva Holubová), která si přeje už jen dožít v útulném prostředí chatové osady. Pohoda tu ale nevládne kvůli místnímu arogantnímu „gangsterovi“ Machovi (Martin Hofmann), který vlastní hospodu s hlučnou klientelou, vymýšlí nebezpečné závody a má kontakty všude. Všechno mu prochází, protože ho vždy podrží jeho známí nebo natvrdlá starostka (Tatiana Vilhelmová), které nasliboval manželství.

Jednoduše řečeno si na něj nikdo netroufne a jeho moc stále roste. Marie v něm vidí vyšší zlo, které je potřeba zatrhnout, jinak na něj pak už nikdo nedosáhne. Kdo ví, do jakých obludných rozměrů by mohlo dorůst. Co ale taková křehká důchodkyně zmůže? Už dávno nemá moc jako ve třídě, kdy mohla udělit poznámku a zavolat rodičům. A s darebáky se prostě slušně dohodnout nedá.

Uvědomí si ovšem, že výhody jejího věku jsou hned dvě.Uvědomí si ovšem, že výhody jejího věku jsou hned dvě: nikdo od ní zločin neočekává, a kdyby přece jen náhodou skončila ve vězení, byť na doživotí, už to přece moc let nebude. Co by tedy mohla ztratit? Kontaktuje tedy bývalého žáka (Pavel Liška), aby jí opatřil zbraň. Je načase zlu ukázat, že ne každý se nechá zmanipulovat nebo uplatit, a že i s názorem obyčejného člověka se musí počítat.

K menším nešvarům Teroristky patří zbytečná „sexuální“ scéna a fenomén zjevení celebrity: bezradná biatlonistka Koukalová je před kamerou snad ještě rozpačitější než divák, který se pak na ni musí dívat. Ovšem větším problémem je, že se ve snímku bije vážné téma s žánrem komedie. Výmysly místního papaláše mají sice nadsázku, která diváka pobaví, ale pocit bezmoci vůči mocným lidem si dovede živě představit snad každý. Snadno by se s takovým motivem dalo natočit kvalitní drama, zvláště s takovým obsazením, jen schází tvůrčí odvaha. Bohužel, komedie přece jen naláká více diváků, přitom takové realistické téma by si zasloužilo pozornost. Ale třeba se dočkáme v budoucnu. V tomto případě tahle kombinace v první polovině filmu trochu rozbíjí tempo filmu, pak se děj více „zvrhne“ do absurdna a snímku to pomůže se definitivně překlopit do komediálního žánru a uvolněné atmosféry.

Teroristka je komedie s nápadem navíc a vážným nádechem, což vyvolává trochu zmatek. Téma je natolik zajímavé, že by si spíše zasloužilo plně dramatické promyšlené zpracování, ale takhle má třeba šanci přimět k zamyšlení více diváků. Ti si nemusí nutně zrovna pořizovat pistoli, ale jejich zbraní může být hlas u příštích voleb.

V Kriminálce Las Vegas to vypadá mnohem snadněji!

„Před grázly zastaň se bližního svého.“

DYCKY JANŽURKA!