Recenze The Wandering Earth: Čínské sci-fi je nápadité, avšak nepřehledné

Co by se stalo, kdyby Slunce začalo vyhasínat?

Přesně tento problém řeší čínský post-apokalyptický snímek. Lidé po celém světě postaví jako řešení gigantický pohonný mechanismus, který má vychýlit Zemi z její oběžné dráhy. Cílem je dostat planetu do jiného planetárního systému. Ale jak už to, tak bývá, cesta trvající 2500 let je vystavena nečekaným hrozbám. A tak se stane, že se skupinka mladých lidí vydává na nebezpečnou misi, aby zachránili lidstvo a putující Zemi.

The Wandering Earth se však liší tím, že se odehrává v čínském prostředí a nabízí tak nový pohled na věc.Tak představuje svoje dílo režisér a scenárista Frant Gwo. To vzniklo na námět stejnojmenné knihy spisovatele Cixin Liua. Samotný příběh má poměrně zajímavý, byť ohraný nápad. Filmů na téma toho, že Zemi hrozí neodvratná zkáza a hlavní hrdinové tomu musí zabránit, je spousta, vlastně v současnosti skoro každé sci-fi. The Wandering Earth se však liší tím, že se odehrává v čínském prostředí a nabízí tak nový pohled na věc. I když ani asijští filmaři se neubránili ohraným klišé, jako jsou přehnaně vypjaté scény, kdy jsou hrdinové neustále ve smrtelném ohrožení, jen co překonají jednu překážku, je tu další, a tak pořád dokola, my však víme, že se jim nic nestane, protože jsou to protagonisté a musí přežít aspoň do konce filmu. Neustálé vyhrocené momenty pak po chvíli působí zkrátka směšně a zkrátka vadí.

A i přes to, že děj nabízí častou akci a tenzi, tak se chvílemi opravdu příliš vleče a je těžké udržet pozornost. Tomu nepomáhá ani fakt, že díky své potřebě za neustálým napětím, je nepřehledný a místy chaotický. Nejlepší je asi zhruba poslední třetina, kdy vše vrcholí, ta je špičkou celého snímku, který je jinak lehkým podprůměrem.

Tomu moc nepomáhají, ani převážně solidní výkony, které však nejsou ničím příliš výrazné. Hrdinové většinu času jen ječí, dohadují se, jsou v ohrožení života atp., zkrátka jsou všichni neustále přehnaně dramatičtí a jejich výkony díky tomu zdají jaksi jednotvárné a ničím se od sebe neliší. Nejpodivněji pak působí Jin Mai Jaho jako středoškolačka Duoduo, která byť má být už puberťačka, chová se jako ukňourané dítě a zároveň vypadá starší, než by měla být (což herečka není). Zkrátka jde o zvláštní postavu.

Jediný, kdo snad stojí za zmínku je Jing Wu coby otec protagonisty, který je astronautem na vesmírné stanici, která dohlíží na chod na Zemi. Wu je ve většině svých scén sám a mluví maximálně tak s palubním počítačem, přes to však podává hluboký výkon, který jinak ve změti zapomenutelných performancí, zanechá dojem. Z davu pak vystupuje i Mike Kai Sui coby blonďatý Číňan Tim. Ten odlehčující stránkou příběhu a vyhroceným momentům dodává aspoň špetku nenuceného humoru, čímž činí snímek o něco snesitelnějším.

Za zmínku pak stojí i vizuální stránka filmu, která mu též přidává plusové body. Podzemní město, kde žijí hrdinové, zasněžený ledový povrch či realistický vesmír. Nejpůsobivější je záběr přibližujícího se Jupitera k Zemi, který vypadá jako kresba. Zkrátka vizuálno je tu úchvatné a je vidět, že si s tím dali tvůrci práci. To se však nedá říct o zbytku snímku.

The Wandering Earth je zvláštní podívaná. Gwo nám nabízí ohraný, ale zajímavý příběh, který okořenil čínským pohledem na věc. Děj je však bohužel nepřehledný, lehko se v něm ztratíme (zvláště, když ještě k tomu musíme pečlivě sledovat titulky) a tím v závěru ztrácíme pozornost. Herecké výkony s sebou také nic moc nepřináší. Nehledě pak na nesmyslné chování postav (střílení kulometem na Jupiter, ječení jen tak…). Co pak dodává celé podívané velké plus je její vizuální stránka, která opravdu udělá dojem. Je však škoda, že toto asijské sci-fi dopadlo tak, jak dopadlo, mělo určitě větší potenciál.

Teď tu velím já.

Sníh, všude jen blbý sníh…

Co myslíš, že je za těmi dveřmi? Vesmír?