Recenze Máma: Odfláknutý scénář drží nad vodou především skvělá Octavia Spencer

Taková normální párty ve sklepě u cizí ženský.

Naprosto běžná věc. Aspoň pro Maggie a její kamarády. Ti při jedné z pitek narazí na Sue Ann, kterou přesvědčí, aby jim koupila alkohol, jelikož nejsou plnoletí. Sue Ann je pak pozve k sobě domů a nabídne jim, že se mohou opíjet u ní ve sklepě. Pro puberťáky ráj na zemi. Postupně se z toho stane rutina a k Sue Ann chodí pařit stále více adolescentů, kteří jí začnou říkat Máma. Jenže Máma je pro ně přeci jen stále cizinka, která skrývá kupu tajemství a postranních úmyslů, což pro tyto středoškoláky nevěští nic dobrého.

Tak zní základní děj nového snímku režiséra Tatea Taylora. Ten se podílel například na Černobílém světě či Dívce ve vlaku. Originální scénář pak sepsal Scotty Landes. Ten pro film vytvořil zajímavý námět s dobrým potenciálem, který se však naplňuje především v posledních zhruba třiceti minutách příběhu. Zbylá hodina je jen jedna dlouhá expozice, která se chvílemi až zbytečně vleče. Jde sice o psychologický thriller, takže rozvláčněním děje chtěli tvůrci docílit většího napětí, ale neuškodilo by mu, kdy by se trochu více soustředil na tu „thrillerovou“ část. Zkrátka by to chtělo více akce. Ve většině snímku se totiž nic moc neděje, teenageři se opíjejí, máma jim v tom pomáhá (zatímco za jejich zády spřádá komplikované plány) a rodiče jsou ignoranti vůči chování svých děti.

A ty děti, tedy náctiletí, jsou v tomto filmu tak hloupí, až je to k neuvěření. Ano, to, že jdou v první řadě natolik na párty k naprosto neznámé ženě, je z jejich strany šíleně naivní, ale dá se to ještě nějak racionálně odůvodnit. Ale jejich následné téměř pitomé chování, když si začnou uvědomovat, že s mámou něco není v pořádku, ale stejně se k ní chodí opít, je naprosto nelogické. Scénář v tomto ohledu opravdu selhává a je těžké ho brát vážně.

Především zde vyniká Octavia Spencer coby titulní Máma.Vážně však můžeme brát herecké výkony. Především zde však vyniká Octavia Spencer coby titulní Máma. Ta podává opravdu kvalitní výkon, ve kterém se projevuje široké spektrum emocí. Je neuvěřitelné, jak snadno přepíná herečka mezi veselou a kamarádskou pařící hostitelkou a smutnou samotářskou podivínkou. Díky Spencer dostává tato „hrdinka“ hloubku a jen těžko si v ní představit kohokoliv jiného, Spencer si tu roli zkrátka osvojila. I představitelé zmíněných huberťáků podávají poměrně solidní výkony, ač je počínání jejich postav často nelogické. V menších, avšak výrazných, úlohách se tu pak objevují Juliette Lewis, Luke Evans, Missi Pyle či Allison Janney.

V závěru je tak Máma především hereckým koncertem Octavii Spencer, která si psychopatickou roli zjevně užívá. Její výkon je zkrátka to, co drží celý snímek nad vodou. V ostatních aspektech totiž pokulhává. A to hlavně díky scénáři, který, byť měl obrovský potenciál, nedokázal ho úplně naplnit. Ve filmu najdeme spoustu nesmyslných momentů, zvláště ze strany postav a jejich hloupého a nereálného počínání. Nehledě pak na to, že se příběh vleče a než se dostaneme k tomu zajímavému a nejlepšímu, co může nabídnout, jsme už téměř ve dvou třetinách. I s tím vším je však Máma solidní thriller, který mohl být ještě o pár úrovní lepší, kdyby tvůrci neodfláknuli scénář.

Tahle Máma se umí pořádně odvázat.

„Ruce vzhůru, nebo vás prásknu Mámě!“

„Koukejte na můj nový mobil.“

65%

Máma / Ma

Máma je především hereckým koncertem Octavii Spencer, která si psychopatickou roli zjevně užívá. Její výkon je zkrátka to, co drží celý snímek nad vodou. V ostatních aspektech totiž pokulhává. A to hlavně díky scénáři, který, byť měl obrovský potenciál, nedokázal ho úplně naplnit. Ve filmu najdeme spoustu nesmyslných momentů, zvláště ze strany postav a jejich hloupého a nereálného počínání. Nehledě pak na to, že se příběh vleče a než se dostaneme k tomu zajímavému a nejlepšímu, co může nabídnout, jsme už téměř ve dvou třetinách. I s tím vším je však Máma solidní thriller, který mohl být ještě o pár úrovní lepší, kdyby tvůrci neodfláknuli scénář.