Recenze: I Am Mother drží diváka v neustálém napětí, i když se děj chvílemi vleče

Když vás vychová robot v post-apokalyptickém světě.

Přesně to se týká mladé protagonistky v novém snímku vytvořeném pro streamovací stanici Netflix. Ta má neobvyklé a silné pouto se svou robotí Matkou, která jí vychovala už od zárodku. Cílem robota je znovu olidnit opuštěnou Zemi, která přišla po nebezpečném viru o veškeré obyvatelstvo. Dcera s Matkou tak roky žijí v uzavřeném areálu odtržené od světa. Vše se však mění jednoho dne s příchodem nečekaného hosta, který vrhne na celou situaci nové světlo.

Příběh si dobře pohrává s nedůvěrou postav. Tak se prezentuje toto sci-fi s prvky thrilleru režiséra Granta Sputoreho, který se spolu s Michaelem Lloydem Greenem podílel i na scénáři. Společně vytvořili napínavý film, který neustále udržuje tenzi a my až do poslední chvíle nevíme, co očekávat a co si myslet. Příběh si dobře pohrává s nedůvěrou postav, takže nevíme, komu věřit a komu ne. Nutnou však podotknou, že i přes všechna tato zmíněna pozitiva, se děj chvílemi až příliš vleče a některé prvky (hlavně ze začátku) by se daly zkrátit, protože snímku trvá poměrně dlouho, než se rozjede a přejde k tomu „důležitějšímu.“

Mimo to však I Am Mother nabízí i kvalitní herecké obsazení. V první řadě stojí za zmínku mladá Clara Rugaard v roli Dcery. Tato dánská herečka podává velmi silný výkon plný emocí. Navíc si i dobře nahrává se svým kolegou, kterým je robot. Jejich interakce je přirozená a věrohodná. Za to vděčíme nejen tvůrcům, kteří vytvořili autentického robota (ale k tomu až později), ale i Rose Byrne, která Matce propůjčila hlas. Australanka, známá především z komedií Ženy sobě nebo Sousedi, svým hlasem zahrála překvapivě důvěryhodného robota, který má na jednu stranu duši, ale na stranu druhou dokáže být i pěkně děsivý. Nutno pak také dodat, že motion capture čili pohyby pro Matku vytvořil Luke Hawker. V poslední řadě je pak nutno zmínit Hilary Swank, ta je známá například pro svůj oscarový výkon v dramatu Million Dollar Baby. Swank má sice vedlejší a menší roli, ale přesto je dostatečně výrazná a podává přesvědčivý výkon.

V neposlední řadě je pak také nutno zmínit vizuální efekty. Matka totiž byla opravdu vytvořena, a to techniky z firmy Weta Workshop, kteří vyrobili autenticky působícího robota. I když ze začátku může působit Matka poněkud zvláštně, po nějaké době si zvykneme a zjistíme, že její vzhled je vlastně víceméně realistický. Navíc je znát, že si s tím dali tvůrci opravdu práci a zahrnuli do titulního robota spoustu detailů.

I Am Mother je zajímavý sci-fi/thriller, který jistě zaujme. Celý děj je sice postaven na již známé formuli, a to, že jsou roboti zlí a chtějí zničit lidstvo, to už tu bylo mnohokrát. Grant Sputore však do svého režisérského debutu vkládá nevšední zápletku a celkově originální interpretaci. Potěší i kvalitní herecké výkony a skvěle odvedená práce na Matce ze strany speciálních efektů. Jediné, co zamrzí je příliš pomalý rozjezd a fakt, že se děj chvílemi bezdůvodně vleče. Jinak je však I Am Mother unikátní sci-fi. Netflix zkrátka zase jednou trefil do černého.

Matka je všude, Matka tě sleduje.

„Je tu strašný vedro, nemůže zapnout klimatizaci?“

„En ten týky, dva špalíky… kdo bude můj nový sourozenec?“