Recenze Pavarotti: Neobyčejný dokument o mimořádném muži

Carpe diem – celoživotní motto krále vysokého C.

Opět se ukázal talent oscarového režiséra Rona Howarda podělit se o zajímavé příběhy. Byť se někdy může jednat o oblast nepříliš blízkou běžnému divákovi, po nějaké době vtáhne téměř každého do vypravování a nezbývá nic jiného, než se nechat unášet.

Vykresluje život operní legendy Luciana Pavarottiho, který přiblížil tento žánr širokému publiku a zároveň sám překročil jeho hranice. Pozornost je věnována jeho profesní dráze, ale především i jeho soukromí. Příběh tohoto umělce se podobá americkému snu, ze skrovných poměrů italského města Modena vzešla hvězda mezinárodního formátu.

Samotná stavba snímku pak skutečně připomíná průběh opery rozdělený do tří dějství – úvod, vyvrcholení a závěr. Chronologicky tedy vidíme nejdříve jeho dětství, první úspěchy, poté vrchol kariéry, a nakonec sklonek jeho bytí. Díky dosud nezveřejněným soukromým materiálům rodiny poznáváme Pavarottiho i z lidského hlediska, to je nejspíše největší přínos dokumentu. Také můžeme vidět názory a vzpomínky jeho nejbližších. A zjišťujeme, že za touto velkou ikonou se skrývá člověk jako každý druhý, s obvyklými obavami, trémou a prohřešky.

Autentičnost zvyšují i dobové záznamy koncertů a útržky z rozhovorů se samotným maestrem.Autentičnost zvyšují i dobové záznamy koncertů a útržky z rozhovorů se samotným maestrem. Ocenit se musí snaha vyčistit tehdejší zvukové nahrávky, které jistě původně nebyly tak čisté a bez šumů. Celkově vynikající ozvučení poskytuje dostatečný prostor pro vyniknutí takto výjimečného hlasu a dodává hudebnímu filmu potřebnou hloubku. Člověku z toho může naskočit až pověstná „husí kůže“. Ovšem s obrazovou složkou už je to horší, domácí videa jsou sice unikátní, ale často nekvalitní a rozostřená.

Působí poněkud zvláštně, že nebyl zmíněn důležitý fakt související s touto osobností, a sice to, že to byl poměrně náruživý kuřák. Když už byly řešeny jeho ostatní neřesti, dalo by se čekat, že o tomto bude také řeč. Nicméně zde není k nalezení asi ani jediný záběr pěvce s doutníkem nebo jakékoliv jiné náznaky. Kouření se v současnosti příliš nepodporuje, a proto nejspíše není vhodné ho zobrazovat. Lhostejno, že je pro někoho typické či bylo dříve bráno jinak než dnes.

Film má spíše oslavný charakter. Je pochopitelné, že není čas detailně ozřejmit celou jeho existenci pouze ve sto čtrnácti minutách. Jenže se nejde ubránit dojmu, že je účelově vybíráno, co bude zobrazeno. Pavarotti byl bezpochyby velmi optimistický a empatický člověk s velkou touhou pomáhat ostatním. Přesto i u něj určitě šlo ukázat některé kontroverznější věci, kromě jeho slabosti pro ženy.

Velkolepý dokument o pověstném Lucianu Pavarottim, mezinárodní hvězdě opery, nadchne i diváky, kteří nejsou přímo fanoušky tohoto žánru. Stejné poselství se snažil svým působením šířit i tento umělec, režiséru Howardovi se tak podařilo tuto zprávu vnést i do snímku o něm, což je nesmírně symbolické. Pavarottiho upřímný úsměv, pozitivní ladění a emoční náboj v jím zpívaných operách se přenese i na diváka. Skvělý zvuk k tomu je takzvanou třešničkou na dortu. Jedinou výtkou je jistá naivita jednostranného vidění předkládána divákům tvůrci, kteří účelně opomíjejí některá méně příjemná fakta.

Pavarotti se třemi dcerami, které měl s první manželkou.

Je mi velkou ctí vás poznat, lady.

Nejslavnější tři tenoři pohromadě.