Recenze Hodinářův učeň: Koncept tradiční české pohádky zůstává zachován

Přáli byste si vědět, kdy přijde vaše poslední hodinka?

Režisérka Jitka Rudolfová se rozhodla vdechnout život jedné staré pověsti o mimořádných hodinkách, které dokážou to, co žádné jiné.

Peněz chtivý Hodinář chce získat jmění, které podle sudby připadne mladému Urbanovi, až se ožení. Přijme proto k sobě do domu tohoto malého sirotka s tím, že si v dospělosti vezme za ženu jeho dceru Lauru, a tudíž bude bohatství náležet jemu. Dvojice v sobě skutečně najde zalíbení, jenže potom se do toho připlete zlá sudička Lichoradka, která ponoukne Hodináře, aby poslal Urbana do světa pro kouzelné hodinky varující před smrtí. Na cestě však hocha potkávají samé pohromy, způsobené především zlomyslnou sudičkou, proto bude muset prokázat nejenom svůj hodinářský um, aby se mohl vrátit zpět za svou milou.

Největší předností je bezpochyby skvělé herecké obsazení, které pozdvihuje celý snímek.Největší předností je bezpochyby skvělé herecké obsazení, které pozdvihuje celý snímek. Jana Plodková, představující Lichoradku, baví diváky především pro ni neobvyklým vzezřením a způsobem chování. Neméně zábavné je i ústřední duo Jaroslava Plesla a Václava Neužila ml. (bratři Rodovoj a Rodovít), kteří ztvárňují hodné duchy přející svému kmotřenci spokojený život. Vynikající je i Viktor Preiss alias novodobý Harpagon, který se snaží za každou cenu uškudlit nějaké peníze navíc.

Za velké plus lze považovat i neokoukané tváře zamilovaného páru uvrženého do neštěstí. Konkrétně jde o mladou slovenskou studentku herecké školy Danu Droppovou a o poněkud zkušenějšího Michala Balcara. Dost už bylo starých, známých herců, na které sázejí jiní režiséři. Protože tyto herce nemáme pevně spojené s žádnou jinou postavou, věříme jim bezmezně vše, co prožívají na plátně. To také má samozřejmě co do činění i s jejich hereckým talentem.

Doba, ve které se příběh odehrává, není pro české pohádky příliš typická. S tím souvisí i velice povedené kulisy, kostýmy, dekorace a všechno ostatní. Vizuálně zajímavé je také prostředí, ve kterém se natáčelo. Můžeme vidět destinace jako Panská skála, Lednice, Doksany, zámek v Uherčicích, Hostýnské vrchy a řadu dalších. O trochu slabší je množství efektů v pohádce. Hodně věcí je udělaných tak nějak „po staru“, což může poněkud zklamat dnešního diváka zvyklého na přehršel potsprodukčních zásahů. Zároveň tím ale tak navazuje na tradici klasických filmů tohoto typu v Česku. Naopak vítanou změnou je to, že vypravování je ze střední třídy společnosti, žádné okoukané království s princeznou a králem.

Jen je trochu škoda, že tvůrci nepřišli s něčím novým, neobvyklým a specifickým, co by na sebe strhlo pozornost a díky čemu by byla pohádka lépe zapamatovatelná. Takhle se bohužel muže stát, že i když je to pozoruhodná podívaná, může upadnout mezi další snímky tohoto typu.

Příjemná pohádka, ve které mezi sebou bojují síly dobra a zla, zaručeně zaujme celou rodinu a každý si v ní najde to své. Upoutá velkou výpravností, tedy hlavně autentickými dobovými detaily, a velkým množstvím půvabných lokalit. Přesto, že příznivci pohádkových příběhů jistě nebudou zklamáni, nezanechá film nějaký dlouhodobější dojem. Pokud diváci neočekávají něco navíc, stráví při sledování příjemně kouzelný večer.

„Vdáme tě za každou cenu!“

„Čí sudba bude silnější?“

Mladá láska hory přenáší.