Recenze Le Mans ’66: Christian Bale a Matt Damon si jedou pro Oscary v napínavém souboji mezi Fordem a Ferrari

Film o autech, který není jen o autech.

To je Le Mans ’66, nový snímek režiséra Jamese Mangolda (Logan, 3:10 Vlak do Yumy atp.). Ten nabízí napínavý a strhující děj, který baví od začátku až do konce. A i když se to tak nemusí zdát, tak divák ani nemusí být fanouškem aut nebo závodění. Mangold a spol. totiž vyprávějí příběh tak zajímavě, že baví bez ohledu na to, jak moc se člověk o dané téma zajímá. Proč? Protože tvůrci vykreslují automobilový svět dostatečně barvitě a nadšení z postav přechází i na diváka, za což vděčíme skvělému hereckému obsazení (o tom však až později).

Le Mans ’66 není jen film o autech.Hned na úvod je však nutno podotknout, že, i když se to tak nezdá, tak Le Mans ’66 není jen film o autech. Je to především o lidech, lidské vůli, lásce k řemeslu a sporu mezi umělci a korporacemi. Kdo je tu korporace, to je jasné, jsou to firmy jako Ford a Ferrari a jejich moci chtiví manažeři, kteří sní pouze o slávě, penězích a jde jim o tom, zachovat si dobrý veřejný profil.

Na druhé straně pak máme ty de facto umělce. Jsou to Carroll Shelby, bývalý řidič a snílek, kterého Ford najme, aby jim pomohl sestavit vysněné závodnické auto, a Ken Miles, závodník a nezřízená střela. Oba pak pojí láska k autům, které vnímají jako více než práci, je to pro ně umění a nikdo jim nerozumí, tak jako oni dva.

Jenže poté, co je Ford ztrapněn Ferrarim, vyhlašuje své konkurenci válku. A kde? No, na závodišti přece. Ford chce postavit ve spolupráci se Shelbym závodní mašinu, která jim vyhraje čtyřiadvacet hodinový závod ve francouzském Le Mans ’66 a prestiž, která se s tím pojí. Věc pro tuto značku skoro nemožná. Jenže k tomu, aby vyhráli, potřebují více než jen kvalitní auto. Nejdůležitější je mít řidiče, který tomu rozumí. A tím je právě Miles, který je však nekontrolovatelný a Fordovi kazí image. Jenže Ford opravdu potřebuje vyhrát…

V tomto skvěle vykonstruovaném příběhu, který má neustále rychlý spád (přesně jako takový závod), však kromě scénáře vyčnívá i již zmíněné špičkové herecké obsazení. Coby Shelby se zde představuje Matt Damon. Ten podává opravdu kvalitní výkon plný emocí i charismatu, díky kterému jeho postavě prostě fandíme nejvíce ze všech. Nejvíce vyčnívá jeho kritický proslov k samotnému majiteli Forda. Ještě výraznější je však Christian Bale coby Miles, který se do své role, jak je tomu u něj zvykem, doslova převtělil. Coby vychrtlého extrovertního vtipkujícího Brita ho téměř nepoznáváme (hlavně proto, že pro roli zhubnul o bezmála třicet kilo). Bale se své postavě doslova ztrácí a zase jednou předvádí, že by si zasloužil ještě jednoho Oscara. Navíc jeho zanícení při závodění nám přibližuje celou atmosféru závodů, až skoro máme pocit, jako bychom byli v autě na trati s ním.

Za ústřední dvojkou však nezaostává ani vedlejší obsazení. Jmenovitě je třeba vyzdvihnout Joshe Lucase coby arogantního manažera Fordu Lea Beebeho. To, jak jeho postava člověku neuvěřitelně leze na nervy, je jen důkaz jeho hereckých schopností. Jeden ze svých nejlepších výkonů zde pak podává i Jon Bernthal jako Lee Iacocca, slavného Punishera v jeho roli zkrátka nepoznáváme. Dále se tu pak objevují např. Noah Jupe, Caitriona Balfe, JJ Feild nebo Tracy Letts.

Celkovou nervy drásající náladu a rychlé tempo příběhu podporuje i vhodný a soundtrack, který má obdobný spád a za nímž stojí Marco Beltrami. Když se do toho pak připojí autentické prostředí závodních drah (například tu pro titulní Le Mans natočili tvůrci zvlášť na několika místech, aby byla co nejvěrohodnější), dostáváme kvalitní podívanou po všech stranách. Lze zde vytýkat opravdu málo.

Le Mans ’66 je zkrátka uměleckým počinem po všech stranách. Tvůrcům se daří diváka držet v neustálém napětí od začátku až do konce. Celé dvě a půl hodiny jsme zkrátka na okraji svého sedadla a v neustálém pozoru. Za to ale vděčíme i hereckému obsazení v čele s Damonem a Balem (které by neměla minout nominace na Oscara). Mangold a spol. do tohoto díla vložili opravdu vše, a to se na něm podepsalo. A tak vznikla strhující podívaná s atmosférou starých klasik, která baví bez ohledu na divákův vztah k autům. Nuda je to poslední, co tu očekávat.

Batmobile to není, ale ujde to.

Moment, nemůžu najít klíčky od auta.

Kámo, pamatuješ si, kde jsme zaparkovali?