Recenze Král: Jindřich V. z dílny Netflixu. Povedené drama se zkreslenými postavami

Kterak si Jindřich V. na trůnu počínal.

Netflix zabrousil do historie a představil divákům další historický film. Tentokrát se filmaři vydali po časové lince do středověku a rozhodli se oživit jednu z nejvýznamnějších postav britské historie, krále Jindřicha V. Poutavá podívaná, v níž exceluje Timothée Chalamet, ale vypravuje příběh, který možná není tak historicky věrný, jak bychom čekali.

Situace, v níž se ocitá Británie, není jednoduchá. Panovník, který si uzurpuje moc a snaží se přemoci rebelující rody (a národy), umírá a na trůn se nakonec dostává jeho zavržený, neposlušný syn, princ Hal. Ten je sice tím posledním, kdo by o korunu, žezlo a hermelín stál, ale na druhou stranu oplývá charakterem hodným krále. Chrabrý a pokorný Hal se smyslem pro spravedlnost se však ocitá na pokraji války, kterou vyprovokoval jeho otec. A přestože chce uzavřít mír, konflikt s Francií se ukazuje jako nevyhnutelný. O to hůř, když se jako pravdivé ukazuje tvrzení, že král nemá přátele. Jen následovníky a nepřátele.

V ústředních rolích se kromě Chalameta objevují takoví suveréni jako je Robert Pattinson, Joel Edgerton nebo Ben Mendelsohn.Životopisné drama, do jehož režie se pustil Australan David Michôd, má všechno, co bychom od filmu tohoto typu očekávali – napětí, gradující děj i skvělé kostýmy. V ústředních rolích se navíc kromě Chalameta objevují takoví suveréni jako je Robert Pattinson, Joel Edgerton nebo Ben Mendelsohn. Tempo, které tvůrci ve filmu nastavili, však může na mnohé diváky působit až příliš zdlouhavě. Akce sice není málo, ale zkrácení stopáže o poněkud nicneříkající scény (zdlouhavé dialogy), by nebylo na škodu.

To, co může být navzdory jinak dobré výpravě některým proti srsti je také fakt, že si tým tvůrců příběh ohnul podle toho, jak se jim to zrovna hodilo a nesnažili se o stoprocentní věrnost historickým reáliím. Je otázkou, na kolik byla postava krále odkazující zřejmě na shakespearovský příběh o Jindřichu V. skutečně taková, jakou ji na plátně vykreslil Michôd. O vedlejších postavách, které pravděpodobně ani nikdy neexistovaly, pak nemluvě.

Přestože je Král autentickou podívanou, která neinklinuje ke snímku opírajícímu se o berličku v podobě srdceryvné romantické zápletky, ale není ani krvákem postrádajícím jakoukoli hlubší myšlenku, zůstává unikátem. Je však otázkou, jestli diváci ve finále přejdou absenci pro většinu úspěšných dramat typických archetypálních postav nebo zda bude Král vládnout v zapadlišti kinematografických dějin.

Mladý rebel Hal, který chce najít způsob, jak být na tomto světě šťastný. Ač o to nežádá, stane se králem.

Jak dělá králíček?

Hal má po boku někoho, na koho se může spolehnout. Přítel? Následovatel?