Recenze: Dokonalá lež s Mirren a McKellenem má k dokonalosti hodně daleko

Herecké superhvězdy ztvárňují zcela banální postavy v pochybně vystavěném příběhu.

Setkat se u krimi filmu s hereckým osazenstvem starší generace, to je poměrně osvěžující záležitost. A pokud před kamerou stojí Helen Mirren a Ian McKellen, film má zaručenou pozornost. Očekáváme pořádně promyšlenou zápletku, vychytralé hrdiny a ohromující zvraty. Bohužel ona vysoká očekávání zůstanou v tomto případě nenaplněna… Kde se jen stala chyba?

Snímek začíná slibně. Díky internetové seznamce se setkají dva osamělí, postarší lidé: Roy (McKellen) a Betty (Mirren) žijí poklidným životem, alespoň zdánlivě. Stanou se z nich přátelé sdílející zdvořilostní konverzace. Film nám hned od začátku odkrývá, že Roy není takový milý stařík, na kterého si hraje, ale jeho odvrácenou strana může být hodně temná. A zkoušíme jen hádat, co zamýšlí se svou novou společnicí, která ho ochotně přijme jako hosta ve svém domě.

Tvůrci si nejspíš mysleli, podobně jako Roy, jak ohromně chytře to všechno vypadá.V této fázi je to ještě svižný a hravý film, který se ovšem v jeden moment zvrhne v podívanou s nejistým žánrem, atmosférou i tempem. Snímek se snaží působit důmyslně a tajemně, ale příběh je překombinovaný a napětí na nule. Tvůrci si nejspíš mysleli, podobně jako Roy, jak ohromně chytře to všechno vypadá, a diváci se nebudou moci dočkat další indicie k odhalení zápletky, jenže vyvrcholení je banálním zklamáním, zcela nepravděpodobným vysvětlením všeho, co jsme doposud sledovali.

Nechce se tomu věřit, ale je to první film, ve kterém hrají Sir Ian McKellen a Dame Helen Mirren bok po boku. O to větším zklamáním je, co se z něj vyklubalo. Oni samozřejmě se svými postavami dělají, co mohou a jejich výkony jsou hlavní výhodou Dokonalé lži. Jejich postavy nemají hloubku. McKellen musí celou dobu hrát vychytralého podvodníčka, který nakonec není tak chytrý, jak si myslí, a scénář nás nenechá ani doufat, že má nějaké svědomí, takže je jeho postava vlastně celkem nepřekvapivá, bez vývoje. Mirren zase ze všech sil ztvárňuje zdánlivě naivní a dobrosrdečnou Betty, u které v závěru zjistíme (jak šokující!), že měla mnohem víc co nabídnout. Jako by se zrovna ty nejzajímavější věci děly mimo dohled diváka. Dokonalá lež se nás snaží obalamutit, že je dokonale promyšlená, ale těžko jí na to skočíme. Ani dvě herecká esa skvělý film nevykouzlí.

Pokud začneme na začátku Dokonalé lži prakticky v cokoli doufat, během sledování nás snímek dříve či později zklame. Nejdříve se nadějně buduje prostředí pro hru kočky s myší, aby se asi v polovině odehrály zvraty, které ale nic nezmění, a v samém závěru je nám odvykládán úplně jiný příběh. Napětí je minimum a není pochyb o tom, že bez Mirren a McKellena bychom koukali na Dokonalý průšvih.

Roye už nebaví jezdit MHD.

„Babi, do půlnoci budeš doma!“

Podlaha se musí leštit ručně.