Recenze: The Farewell je dojemná podívaná s nevšedním příběhem, ve kterém se najdeme

Založeno na skutečné lži.

To hned na samém úvodu hlásá snímek The Farewell. A je to tak. Režisérka a scénáristka Lulu Wang se inspirovala vlastní zkušeností a tím, co si sama prožila. A právě díky tomu je snímek tak působivý a dojemný a nejen to. Zásluhou této jeho nenucenosti a upřímnosti se snadno dokážeme ztotožnit s osudem hlavní hrdinky Billi.

Ta se dozvídá, že její babička, přezdívaná Nai Nai, má rakovinu a podle doktorů jí zbývá jen posledních pár měsíců. Ví to celá rodina rozesetá po světě, ví to všichni, kromě samotné babičky. Před tou to, podle čínské tradice, musí její nejbližší tajit. A tak se veškeré příbuzenstvo sjede do Číny, aby pod záminkou svatby člena rodiny strávilo ještě nějakou dobu s nic netušící veselou babičkou.

amotné vyprávění je podáno věrohodně a postavy jsou natolik autentické, že si v nich lehce najdeme své vlastní příbuzné.Samotné vyprávění je podáno věrohodně a postavy jsou natolik autentické, že si v nich lehce najdeme své vlastní příbuzné. Každý má uštěpačnou vyzvídavou tetu, opilého strýce, netečného bratrance, či babičku plnou moudrých rad. Zkrátka se tu všichni najdeme a v tom tkví kouzlo tohoto nenápadného filmu, který už stihl sesbírat pár ocenění.

Tím největším byl Zlatý glóbus pro Awkwafinu za nejlepší herečku v hlavní roli (v kategorii komedie nebo muzikál). A Awkwafina coby Billi podává opravdu silný, a přitom nenucený výkon plný emocí. Navíc je její podání věrohodné a plné jejího osobitého charismatu. Obdobně kvalitní výkony podávají i všichni ostatní herci, za zmínku stojí například Zhao Shuzhen coby Nai Nai nebo Tzi Ma jako otec Billi, kteří jsou z nich, dalo by se říct, nejvýraznější. Zajímavostí také je, že Lulu Wang obsadila do role sestry zmiňované babičky sestru své vlastní babičky (té skutečné Nai Nai, kterou se to všechno inspirovalo).

Zkrátka v obsazení jde jen těžko hledat slabý článek. Kromě herců stojí za zmínku i autentické prostředí Číny, kde se děj odehrává. To zvýrazňují i veškeré místní tradice a zvýraznění odlišnosti zdejší kultury než té, na kterou jsme zvyklí. Nejvýraznější jsou zde veškeré scény s celou rodinou, kde se hlavně jí. Tvůrci totiž kladou zvláštní důraz na tradiční kuchyni a čínská jídla, která okořeňují celou podívanou.

Zajímavostí také je, že i přes to, že většina konverzace ve filmu je v čínštině, tak některé scény nemají titulky. A to, protože v nich vlastně ani nejsou potřeba. Jako příklad poslouží část, kdy postavy hrají jakousi tradiční čínskou hru, i když nerozumíme, co říkají, tak chápeme smysl hry a to, že jedna postava v ní neustále prohrává, což je hlavní pointa, není potřeba překladu. A právě v tom tkví unikátnost tohoto díla.

Co byla původně výpověď Lulu Wang v podobě podcastu se stalo nevšední podívanou s originálním námětem. The Farewell je příjemné drama s prvky komedie, která nejen dojme, ale i pobaví. Zkrátka je ze života a díky tomu si v něm najdeme osobní blízkost. Tomu pomáhá i jemný a nenucený humor, který doplňuje jinak autentickou atmosféru divákům zprostředkovanou i tradicemi a místní kuchyní. Nehledě pak na kvalitní herecké výkony s Awkwafinou v čele.

Babi, ale já fakt nemám hlad…

Hlavně se tvařte strašně zamilovaně.

Nevíte, kudy se dostaneme na svatbu?