Recenze Prací automat: Aneb jak Gary Oldman a Antonio Banderas nevšedně vysvětlují smutnou realitu praní peněz

A je u toho i Meryl Streep.

Při pohledu na hvězdné obsazení Pracího automatu si nejspíše řeknete, že Netflix zase jednou zabodoval. A opravdu, po herecké stránce tvůrci opravdu nepochybili. Hned na úvod je tak nutno vyzdvihnout výrazné a kvalitní výkony, které s lehkostí podává tento Oscarový ansámbl (pozn. Antonio Banderas byl nedávno nominovaný na Oscara). Ústřední dvojici tvoří již zmiňovaný Oldman s Banderasem a už od počátku nás překvapí a zarazí jejich zjevné přehrávání a až karikaturní ztvárnění hlavních postav. Když si však na to po chvíli člověk zvykne, tak v jejich podání nalézá hloubku a geniálnost. Jejich záměr je jasný, poukázat na absurditu celé situace, a přenést silnou zprávu celého snímku, které se dočkáme v jeho závěru.

Nehledě pak na to, že v jejich případě jde o dva reálné lidi, kteří doposud žijí, a dokonce z nespokojenosti podali na tvůrce filmu žalobu za zkreslování skutečností a hanobení jejich jmen (i když podání příběhu bylo vlastně svým způsobem věrohodné). Navíc se Oldman a Banderas po většinu času skvěle doplňují a tvoří sehranou dvojku. Herecky je na tom skvěle i jejich kolegyně Meryl Streep, která podává subtilní, ale silný výkon, který (bez větších spoilerů) dostává na výraznosti až ke konci. V menších rolích se zde pak objevují například i Sharon Stone, David Schwimmer či Melissa Rauch.

I přes snahy herců je samotný příběh občas trochu chaotický.Nicméně, i přes snahy herců je samotný příběh občas trochu chaotický, což je problematické nejen kvůli tomu, že se snaží podat poměrně komplikovanou tématiku. Děj se tedy zaměřuje na nedávno ovdovělou důchodkyni (Streep), která prošetřuje pojistný podvod, související se smrtí jejího manžela, a postupně odkrývá nekalé praktiky jedné právní firmy, která zneužívá světový finanční systém. Tu vedou dva právníci Mossack (Oldman) a Fonseca (Banderas), kteří zároveň provádějí diváky historií ekonomie a finančních podvodů.

Režisér Steven Soderbergh (Dannyho parťáci) a scenárista Scott Z. Burns (Bourneovo ultimátum) zvolili vskutku zajímavý přístup k dovyprávění příběhu, který, jak záhy zjišťujeme, vyústí k aféře Panama Papers. Zkombinovali zde fiktivní příběh (dějová linie s Meryl Streep) s fakty a reálnými postavami Mossacka a Fonseci. Ti navíc v určitých pasážích jakoby vystupují z filmu a promlouvají k divákům a vysvětlují jim různé finanční či ekonomické pojmy (třeba co jsou to offshore společnosti atp.). Tím nás, jako publikum, trochu vzdělávají a snaží se podat komplikovanou látkou zábavnou formou. A to se jim po většinu času daří.

Ovšem, občas díky těmto jejich vstupům nabývá děj na mírné chaotičnosti a je tak těžké se v něm zorientovat. Tomu nepomáhá ani fakt, že Soderbergh a Burns do hlavní dějové linie vkládají i vedlejší příběhy, kterými odbočují od primárního dění. Těmi se především snaží ilustrovat určité finanční problematiky a někdy v nich figurují reálné postavy, jindy zase fiktivní. Na jednu stranu je to zajímavé oživení příběhu, na stranu druhou to někdy působí jako matoucí prvek.

To však nic nemění na tom, že Prací automat se zabývá poměrně závažnou tématikou a v závěru nabízí hluboké a důležité poslání týkající se nekalých finančních praktik a vykořisťování nevinných lidí. Navíc je to vše podáno víceméně zábavnou formou, a i přes občasnou chaotičnost, snímek zkrátka ani chvíli nenudí a hodina a půl strávená u něj uběhne poměrně rychle.

Prací automat je nevšední podívaná, která možná chvílemi trochu mate, ale vlastně většinu času docela baví. Mimo to je také přínosná svou tématikou a její účelnost se nezapře. Samotný snímek je zajímavý i svým meta přístupem, kdy jsou si herci vlastně vědomi toho, že figurují v představení a skrz něj promlouvají k publiku, což oživuje celý děj. A s tím souvisí i herecké výkony, kterým se vlastně nedá nic vytknout a je z nich patrné, že Streep, Oldman a Banderas si se svými rolemi zkrátka pohráli a náležitě si to užili. A přesně tak bychom se měli stavět i k tomuto dílu při jeho sledování na Netflixu.

Pojďte dál, naučíme vás, jak prát peníze.

Dnes mi v poště konečně přišla pozvánka na Oscary.

Nevíte, kde tu sídlí falešná finanční firma?