Recenze Gentlemani: Hravý styl vypravování a silně stylizované postavy, při jejichž hraní se baví i samotní herci

V džungli přežije lev jen tak, že si nehraje na krále, ale stane se jím.

Další dílo z dílny britského režiséra a scénáristy Guye Ritchieho, které nese všechny signifikantní znaky jeho tvorby. Přinášet historky z gangsterského podsvětí se zdá jako životní úděl tohoto muže. Připomeňme například filmy Sbal prachy a vypadni (1998), Podfu(c)k (2000), RocknRolla (2008) nebo žánrově odlišnou sérii o slavném detektivovi Sherlocku Holmesovi.

Rozjíždí se tu velká hra mezi britskými skupinami zločinců, z nichž každý má své pole působnosti. Zdejší největší producent marihuany Mickey Pearson se snaží prodat svůj celoživotně budovaný obchod, o kterém nikdo neví, jak přesně funguje. Jeho pobočky jsou náhle kompromitovány několika útoky proti němu a on musí zjistit, kdo za tím vším stojí. Navíc se tu objevuje soukromý detektiv, který má velký přehled o aktuálním dění a rozhodl se, že by tyto informace mohl zpeněžit.

Příběhová linie je složitě propracovaná, místy možná až příliš, proto není divu, že se na scénáři podílely mimo režiséra ještě dvě pomocné síly navíc. Právě způsob odvíjení děje je velmi specifický, film má totiž doopravdy svého vlastního vypravěče, ale ten je zároveň postavou, a není tudíž vševědoucí. Neustále se střídají dvě časové linie – jeho verze minulosti a současnost. Až na konci se tyto roviny prolnou a dojde k rozuzlení.

Lze si povšimnout několika detailů, kterými Guy Ritchie odkazuje sám na sebe.Lze si povšimnout několika detailů, kterými Guy Ritchie odkazuje sám na sebe. Například pípa v hospodě hned na začátku nese jeho příjmení. Jméno Mickey použil už ve svém starším filmu Podfu(c)k, kde si ho zahrál Brad Pitt. Scéna, ve které sedí zfetovaná dívka na gauči, je také opakovaný motiv. A jistě by se ve výčtu dalo pokračovat dále.

Třebaže je to účelné použití, takové množství sprostých slov najdete jen v málokde, leda ještě tak v předchozích dílech od stejného režiséra. Nějaký čas to funguje, ale po delší době to člověka už omrzí. Protože jeden vtip sice na večírku můžete říct víckrát, ale po dvou hodinách už se mu nebude nikdo smát a taky se s vámi už nebude chtít nikdo bavit. Na to navazuje černý humor, aby byl divák schopný se po celou dobu dobře bavit, nesmí mu vyloženě vadit. Stejné je to s vulgárními vtipy, které jdou občas za hranu vkusu, a nejednou zůstanete jen nechápavě zírat.

Herci Matthew McConaughey, Charlie Hunnam, Hugh Grant a Colin Farrell sem jednoduše skvěle zapadají. V jejich rolích si lze jen těžko představit někoho vhodnějšího, protože nikoho ani nenapadne o něčem takovém uvažovat. Navíc je skutečně na první pohled vidět, že si natáčení ohromně užili. O tom vypovídají jejich přesvědčivé, ale zároveň nepřehrávající výkony.

Příznivci Guye Ritchieho rozhodně dostanou to, po čem touží. I když je až trochu škoda, že se snímek občas trochu neodklání od zajeté matrice, protože takhle vlastně ničím novým nepřekvapí. Klasicky budou bavit přímočaré dialogy postav, mezi nimiž je ještě k tomu potřebná souhra. Největšími pozitivy jsou vynikající herci, zajímavá zápletka a syžet. Právě díky spletitosti děje se, ale nejspíše bude divák ze začátku trochu ztrácet. Mírnou inovací je přidání drsné ženské hrdinky, která se umí v tomto světě pohybovat, což je příjemná změna oproti téměř čistě mužskému obsazení. Dočkáte se prostě sofistikované gangsterky a vybalancovat rovnováhu na tak tenké hranici se nepovede každému. Gentlemani si neberou servítky a přináší nám všechno, co k takovému žánru patří – drsné chlapy, zbraně, drogy, rvačky, nepřátele a hrubé vyjednávání.

„A proč se jako díváme na nějaký gay rap?“

Mojí největší vášní je právě takhle kráska – sladká marjánka.

Byla to nehoda, zabila ho gravitace.