Recenze Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn): Margot Robbie a spol. nabízí křiklavou podívanou, která sice trochu postrádá děj, ale i tak baví

Aneb co se stane, když pět psychicky nevyrovnaných žen naštve jednoho chlapa.

I tak by se dal popsat tento nový snímek z dílny DC. Ten se zaměřuje na Harley Quinn, která je čerstvě po rozchodu s Jokerem. Pár špatných rozhodnutí vede k tomu, že si znepřátelí skoro celé město včetně vlivného mafiánského bosa Romana Sionise, který si říká Black Mask. A tak se po různých peripetiích spojuje se skupinkou nebojácných dam. Každá z nich má také své vlastní důvody, proč si to chtějí se zmíněných padouchem vyřídit, a tak začíná válka žen proti mužům.

V tomto duchu se prezentují Birds of Prey, tedy jako takový emancipační feministický film pro ženy od žen. Režijně jde o celovečerní debut pro Cathy Yan, na scénáři se pak podílela Christina Hodson (Bumblebee). Obě dámy odvedly poměrně dobrou práci, s ohledem na to, že snímek především baví. To je jeho asi největší plus, je to zkrátka jedna neutichající jízda od začátku až do konce.

S tím souvisí i fakt, že Margot Robbie, kromě toho, že ztvárnila hlavní roli (o tom až později), tak se ujala i té producentské, takže měla poměrně velký prostor, co se kreativity týče. A je to znát, neboť Birds of Prey v tomto smyslu nabízí opravdu hodně, možná až příliš. Skoro se zdá, jako by sem Robbie a spol. naplácali vše, co je napadlo, bez sebeomezení, a trochu to přehnali. Vrcholem je nenadálé muzikálové číslo se vším všudy, kdy protagonistka začne z ničeho nic zpívat píseň „Diamonds are a girl’s best friend“ a divák nechápe, co se to právě stalo.

Výsledkem je tak přeplácaná chaotická podívaná, která nabízí všechno a nic.Výsledkem je tak přeplácaná chaotická podívaná, která nabízí všechno a nic. Film si opravdu více zakládá na pompéznosti a křiklavé vizuální stránce a nenabízí pořádný příběh. Ale prochází mu to, neboť svou kýčovitostí zkrátka upoutá, a i přes všechno celou dobu baví a jen těžko tu najdeme nezáživný okamžik.
Co se týče vizuálna, tak opomenout by se neměly ani výrazné kostýmy (a masky). Celý film nabízí řadu originálních a kreativních obleků a stylizací pro hlavní postavy, které zkrátka baví a stojí za pochvalu, neboť je znát, že si s tím tvůrci dali opravdu práci.

To je však zhruba tak vše, neboť po příběhové stránce opravdu nenabízí mnoho. Zmíněný děj je víceméně předvídatelný a nepřináší nic nového. Vlastně jde jen o takový sled extatických obrazů a šílené akce. Akční scény však baví a vzhledem k tomu, že se postavy ani film samotný neberou vážně, tak vlastně uspokojí i přes nedostatek děje.

Najde se zde opravdu spoustu momentů, kdy postavy berou šílené situace s nadhledem a samy na tu absurditu narážejí. Tento nevšední humor se ukáže například ve scéně, kdy uprostřed největší vřavy odkudsi vyletí Harley Quinn na bruslích a její kolegyně se samy tážou, kdy se stihla přezout. A právě touto neseriózností a neotřelým humorem si Birds of Prey připočítávají hlavní plusové body. Sice se trochu snaží o „deadpoolovský přístup“, ale prochází jim to.

Za to vděčí i poměrně povedenému obsazení, kterému vévodí již jmenovaná Margot Robbie. Ta se po čtyřech letech vrací jako psychicky nestabilní Harley Quinn. Za ta léta se Robbie etablovala jako kvalitní a talentovaná herečka, a proto nezklame ani v této potřeštěné roli. Postavu vyšinuté kriminálnice ztvárňuje s přehledem a její komediální načasování je skvělé. Navíc je znát, že jí to zkrátka bavilo a vyžila se v tom. Je však potřeba dodat, že se její Harley až moc stylizuje do Deadpoola (po celou dobu komentuje příběh, má narážky na děj, chce být žoldákem apod.), čímž trochu ztrácí na originálnosti.

Vedle ní pak stojí za zmínku Ewan McGregor coby záporák Black Mask. McGregor jako vždy podává standardní výkon a postavu si osvojuje. Je pouze škoda, že nedostal více prostoru. Coby hlavní padouch byl vlastně trochu redundantní a neuškodilo by, kdyby tvůrci šli v jeho případě trochu více do hloubky, měl na to určitě potenciál. Co se pak týče ostatního obsazení, tak dámy v týmu Margot Robbie podávají víceméně solidní výkony, ale v zásadě ničím příliš neosloví. Vliv na to má i fakt, že nedostávají více místa a vedle Harley Quinn jsou trochu upozaděny.

Birds of Prey jsou zkrátka divoká a vyčerpávající jízda, u které se ani chvíli nenudíme. Ale to je tak vše. Snímek sice nabízí jeden gag za druhým, ale po příběhové stránce ničím neobohatí. Dalším faktem je, že opravdu hodně tlačí na feministickou pilu, občas až příliš. Většinou to však dělá zábavně a moc se u toho nebere vážně, což není na škodu. Velkou oporou je mu i vyšinutá Margot Robbie jako Harley Quinn, která strhává veškerou pozornost na sebe, díky čemuž jsou bohužel upozaděny ostatní postavy.

Neupadl někomu kapesník?

Kdo mi sebral kapesník?

Ty máš prý můj kapesník, naval ho!