Recenze Judy: Renée Zellweger předvádí neskutečně věrohodný výkon v jinak průměrné biografii

Poslední léta Dorotky ze země Oz.

Judy je na první pohled jen dalším z mnoha biografických snímků, které v poslední době tolik zahltily kina. A do jisté míry to tak vlastně i je. Z příběhového hlediska a co se týče provedení, nepřináší nic objevného nebo dramatického. Naštěstí však celá podívaná těží z Renée Zellweger v titulní roli, která zachraňuje jinak poměrně unylý příběh.

Zellweger si vskutku oprávněně za svůj výkon vysloužila všechna letošní filmová ocenění.Zellweger si vskutku oprávněně za svůj výkon vysloužila všechna letošní filmová ocenění, včetně Oscara. Americká rodačka, která se proslavila nejvíce jako smolařka Bridget Jones, se ve své roli úplně ztratila a přeměnila se v titulní hvězdu. Nebýt jejího jména na plakátu, tak ani nepoznáme, že je to opravdu Zellweger. A to proto, že podává tak silný a přesvědčivý výkon plný emocí i dramatického náboje. Nejde však jen o hereckou stránku, přednes Zellweger je komplexní se vším všudy, neboť coby Judy také zpívá, a nutno podotknout, že i v tom ji věrohodně napodobila. Je až chvílemi děsivé, jak moc autenticky působí.

Vedle ní pak z herců stojí za zmínku například Jessie Buckley coby její asistentka po dobu jejího pobytu v Londýně. Buckley, kterou můžeme znát například ze seriálu Černobyl, podává kvalitní a výrazný výkon a vedle Zellweger solidně obstojí. V neposlední řadě je tu pak také Finn Wittrock, který se objevil například v La La Landu. Ten zde ztvárňuje pátého a posledního manžela Judy Garland. Wittrockova role sice není nijak velká, ale i přes to je velmi výrazná a osobitá, a to hlavně díky hercovu charismatu.

Převážně silným výkonům hodně pomáhají i masky a kostýmy. Zvláště pak skvělý a autentický make-up u hlavní hrdinky, který dokresluje celkový dojem. I díky tomu působí Zellweger jako Judy tak věrohodně. A to platí i pro ostatní postavy, které jsou také skvěle stylizované do svých reálných předloh. S touto autenticitou souvisí i dobové kostýmy, které jsou opět nejvýraznější u titulní protagonistky.

Co se samotného příběhu týče, tak vlastně nenabízí nic převratného. Zaměřuje se na poslední měsíce života někdejší dětské hvězdy. Judy Garland je čtyřicátnice a její hvězda už pomalu upadá. Nejraději by se schovala do ústraní a byla se svými dětmi, jenže finanční problémy jí to nedovolují. A Judy udělá vše pro to, aby mohla být se svými dětmi, i pokud to znamená odstěhovat se na určitou dobu do Londýna. Právě zde hraje své poslední koncerty a zjišťuje jaké to je, být stále milovaná.

Na jednu stranu jde sice o inspirativní příběh a Judy Garland v sobě nabízí charismatickou a zajímavou postavu, ale na druhé straně je děj poněkud statický a v zásadě se tam nic moc neděje. Nehledě pak na to, že se chvílemi také trochu vleče a celkově je snímek takový pomalý. Ono to ale zas tak moc nevadí, neboť ta melancholie k tomu jaksi sedí a my se pomalu necháváme unášet na jejich vlnách. Judy tak, i přes svou unylost, nabízí zajímavou premisu, která má pár klíčových momentů. Ty se odehrávají zejména ve flashbacích, kdy sledujeme mladičkou Judy Garland, jak točí Čaroděje ze země Oz. Zde je zajímavě zobrazeno, jak krutě s ní při vzniku tohoto velkofilmu zacházeli.

V tomhle ohledu se režisérovi Rupertu Gooldovi a scenáristovi Tomu Edgeovi podařilo věrně zachytit smutnou realitu, kterou si mladičká herečka procházela. To se pak povedeně zrcadlí v současné dějové linii, kdy tvůrci ukazují, jaký dopad to mělo na psychiku protagonistky, která se v dospělosti utápí v depresích.
V neposlední řadě pak najdeme ve snímku i pár oživujících momentů v podobě hudebních čísel skvěle provedených Renée Zellweger. Zaznívají tu například skladby jako Trolley Song, Get Happy či neznámější Over the rainbow, která je vrcholným a bezesporu nejsilnějším momentem celé podívané.

Judy je z filmařského hlediska povedený a kvalitně odvedený snímek. Co se týče kinematografie, kostýmu, masek, a především hereckých výkonů, tak mu nelze nic vytknout. Bohužel však nalézá slabou stránku, co se týče děje, který nenabízí nic převratného a většinu času se poměrně vleče. Díky tomu tak Judy nebude bavit každého, ale své publikum si určitě najde, protože jí stojí za to vidět, ať už kvůli hvězdné Zellweger nebo dost hlubokému poselství.

Děti, teď vám povím pohádku o jedné Dorotce.

Tak, a teď si dáme jednu písničku z Chicaga.

Věřili byste tomu, že jsem jednou byla baculatá blondýna?