Recenze 1917: Intimní drama, které prožijete společně s hlavními hrdiny

Zákopová válka tak zblízka jako nikdy dřív.

Oscarový režisér Sam Mendes se opět dostal na výsluní americké kinematografie. Jeho nejnovější dílo si skutečně zasloužilo ocenění v podobě Oskarů za kameru, vizuální efekty a zvuk a řadu dalších nominací či vítězství. V tomto případě se skutečně vyplácí sázet na kvalitu před kvantitou.

Dva britští vojáci – Schofield (George MacKay) a Blake (Dean-Charles Chapman) dostanou od svého velitele náročný úkol. Musí za krátký čas urazit dlouhou vzdálenost přes nepřátelské území Němců, aby varovali spojeneckou jednotku před jistou smrtí. V té se nachází i Blakeův starší bratr, takže motivace je opravdu obrovská. Německá strana se totiž chystá Brity lapit do pasti. Během cesty se potýkají s mnoha problémy a neustále jim hrozí, že přijdou o život.

Příběh vás zcela pohltí, cítíte se, jako byste byli opravdu přítomní každému okamžiku.Příběh vás zcela pohltí, cítíte se, jako byste byli opravdu přítomní každému okamžiku. Může za to především geniální kamera, na které má zásluhu Roger Deakins. Ta z ústředních dvou vojáků téměř nespustí pohled, často tedy jdeme přímo za nimi, zatímco obraz je důvěryhodně rozklepaný. Zrovna tak by se třásl strachy každý z nás, když by se ocitl na takovém místě za stejných podmínek. Občas se obraz trochu vzdálí kvůli tomu, aby ukázal i okolní prostředí. Celý film navíc působí, jako by byl natočen téměř na jediný záběr, čehož je těžké docílit. Kamera je v podstatě v neustálém pohybu, což je možná důvod, proč nás tento způsob nenudí.

Právě také kvůli propracovanému exteriéru se jedná o velkolepou podívanou. Procházíme nekonečně dlouhými zákopy, vidíme desítky mrtvých těl a cestujeme dobovými dopravními prostředky. Zvláštní pochvalu si pak zaslouží autentické kostýmy. To všechno rovněž přispívá k tomu, že film působí opravdu realisticky.

Někomu ovšem může vadit, že se toho po dějové stránce zase tolik nestane. Nezúčastníme se nějaké okázalé bitvy s mnoha lidmi, kde většina z nich zahyne. Je tomu právě naopak, zblízka sledujeme v podstatě tajnou misi. Jde tedy spíše o intimní zpověď obyčejných vojáků, kteří při plnění rozkazu mohou zemřít, na čemž v konečném důsledku ani moc nezáleží, protože jsou pouze malými součástmi velké mašinérie. Nám je ale umožněno nahlédnout do jejich nitěných pocitů, takže pro nás mají význam a záleží nám na tom, zda přežijí.

To je způsobeno také vhodně zvolenými herci. George MacKay a Dean-Charles Chapman sice nejsou klasičtí hezouni, ale představují řadové vojáky, kteří jsou nám postupně čím dál tím sympatičtější. Mladého Tommena Baratheona ze slavného seriálu Hry o trůny byste v druhém zmíněném herci poznali už těžko. Navíc jejich mimika je strhující a říká vše, aniž by museli moc mluvit. Také se tu mihnou herci Colin Firth, Benedict Cumberbatch a Mark Strong.

Pokud 1917 dáte šanci, zaručeně si vás dostane, i když nejste přímo nadšencem tohoto žánru. Neukazuje totiž pouze samotnou válku, ale řeší i různé existencionální a morální otázky, které jsou s ní neodmyslitelně spjaty. Snaží se také předat poselství dalším generacím, když ukazuje, jak nesmyslné je bojovat ve válečném konfliktu. Zároveň budou ale možná zklamáni ti, kteří očekávají velkou akci v otevřeném boji. Můžeme se těšit, až režisér Sam Mendes zase vytáhne nějaký podobný příběh, který slyšel v dětství od svého dědy. Protože jestli bude stejně povedený jako tento, bude to rozhodně stát za to.

Utíkej, Schofielde!

Vážně musíme jít do toho otevřeného prostoru, kde nás mohou lehce zabít?

Tak tenhle úkol je úplná brnkačka, hravě ho zvládnete.