Recenze Všechny malé zázraky: Romantický příběh o ztrápených teenagerech zacloumá s emocemi. Zázrak ale postrádá

Připravte si kapesníky nebo raději rovnou zavolejte psychologovi.

Režisér Brett Haley se totiž rozhodl protáhnout divákům Netflixu slzné žlázy a zfilmoval adaptaci srdceryvného románu Jennifer Niven. Všechny malé zázraky však představují alarmující psychologické drama jen zdánlivě. Věrohodné postavy, které chtějí svým divákům přinést důležité poselství, se topí pod snahou tvůrců předvést příběh vyhrocený za každou cenu. A to je v tomto případě opravdu škoda.

Psychické problémy náctiletých v uspěchaném dvacátém prvním století jsou vděčné téma pro umělce všeho druhu.Psychické problémy náctiletých v uspěchaném dvacátém prvním století jsou sice vděčné téma pro umělce všeho druhu, ne každý si s ním ale dokáže poradit. A u romantického žánru to pak platí dvojnásob. Skoro to vypadá, že stačí malá chvilka filmařovy nepozornosti, aby započalo citové trýznění emočně nestabilních diváků a filmaři juchají z každého nešťastného pofňuknutí. I když se poměrně dlouho zdá, že budou Všechny malé zázraky o něco chytřejší, z druhé poloviny filmu bude mít radost tak maximálně John Green.

Violet a Finch toho mají hodně společného. Jsou to američtí středoškoláci, oba tak trochu podivní, navíc se potýkající se závažnými psychickými problémy. Poté, co Finch vystoupí ze své komfortní zóny a pomůže Violet, společně pracují na školním projektu a navštěvují netradiční místa v Indianě. Co začíná jako Finchovy pokusy rozveselit traumatizovanou dívku, pokračuje přes lovestory až do bodu, kdy se začnou projevovat i Finchova traumata.

Co film utáhne i v bodě, kdy se ze scénáře stává nefunkční slaďák ignorující dosavadní pointu a snažící se vyždímat z diváků každou lítostivou molekulu, je chemie mezi představiteli Violet a Finche. Přestože Elle Fanning nemusela předvádět kdoví jaké herectví, Justice Smith se na plátně stává ztělesněním chlapce s psychickou poruchou každým svým coulem.

Přestože poselství v podobě toho, že je v pořádku být odlišný nebo že všude kolem nás je dobro i v době, kdy ho nejsme schopni vidět, je i ve filmu zachováno, prostředky k jeho dosažení veškeré nadějné vyhlídky boří. I bez znalosti knižní předlohy není těžké si domyslet, že uspěchané tempo druhé poloviny filmu znamená vynechání podstatných detailů, a tudíž nekonzistentní dějovou linku s postavami, jejichž chování najednou nerozumíme.

Violet a Finch se stanou nerozlučnou dvojicí. Takovouhle spřízněnou duši by chtěl najít každý.

Lovestory to není vůbec schematická, naopak.

60%