Recenze: Volej mámu! je naturalistickou výpovědí mezi řádky. Humorem pokulhává

Švédská komedie o tom, jak k sobě matka s dcerou hledají správnou cestu.

Bylo to tady už mnohokrát. Humorné příběhy plné přepáleného humoru, v nichž se znesvářená matka s dcerou usmíří a najdou společnou řeč. Snímek švédské režisérky Lisy Aschan je však od podobných příběhů na první pohled v něčem odlišný. Je totiž vlastním druhem komedie, v níž humor nalezne jen málokdo.

Pětatřicetiletá Niki má na rozdíl od svého bratra Thomase s matkou odměřený, skoro až chladný vztah. Během jedné z rodinných sešlostí však Niki pozná, že s matkou není něco v pořádku. Následně odstartuje série událostí, v nichž nebude chybět nic – milostný trojúhelník, neplánované těhotenství, lesbická svatba, spousta (spousta!) zvracení ani hluboké filosofování o životě.

Švédka Lisa Aschan na sebe upoutala pozornost před pár lety, kdy vytvořila sérii fiktivních reklam na ostnaté tampony. Kromě seriálu pro mládež natočila také krátké filmy, které byly následně promítány na festivalech po celém světě. A pověst, kterou si vybudovala, ji skutečně předchází. Podobně jako její jiné snímky je i Volej mámu! naturalistická výpověď stojící na sugestivních obrazech, které divákům ty nejdůležitější věcí předají jen tak mimochodem, mezi řádky.

Humor bude ve snímku pro mnohé diváky nepřítomen, je totiž velmi specifický. Podívaná to rozhodně není pro každého. Humor bude ve snímku pro mnohé diváky nepřítomen, je totiž velmi specifický. Nedá se říct, že by byl prvoplánový, avšak pro středoevropského diváka zřejmě nic, nad čím by se procvičila jeho bránice. Vysvětlením by mohl být výrok Lisy Aschan, že humor používá ráda ve filmech proto, neboť má velmi blízko k bolesti.

Za pozastavení určitě stojí postava dcery Niki, jejíž největší zbraní i slabinou je to, že není příliš výrazná. Na jednu stranu působí autenticky, na druhou nejde zřejmě popsat příliš jinak než jako nerozhodná, citově nevyrovnaná žena, se kterou zacukají hormony. Cílem režisérky bylo vytvořit postavu, která používá humor jako zbraň k přežití, což se jí sice podařilo, je však otázkou, zda to bude stačit a dokáže navázat spojení s diváky.

Přestože je snímek plný explicitních, naturalistických obrazů, mezi nahotou a nadmíru kreativně předávanými tělesnými tekutinami se objevují jemné náznaky zcela jiné linie vyprávění. Navzdory tomu, že snímek v celkovém dojmu nepůsobí příliš výrazně, jsou právě nevyřčené pravdy jdoucí „na dřeň“ tím, co Volej mámu! dostane nad průměr.

Takovouhle cestu na svatbu zažil jen málokdo.

Jaké tajemství matka Niki?

Zamýšlené humorné situace jsou po většinu filmu spíše kýč.

60%

Volej mámu! / Ring Mamma!

Přestože je snímek plný explicitních, naturalistických obrazů, mezi nahotou a nadmíru kreativně předávanými tělesnými tekutinami se objevují jemné náznaky zcela jiné linie vyprávění. Navzdory tomu, že snímek v celkovém dojmu nepůsobí příliš výrazně, jsou právě nevyřčené pravdy jdoucí "na dřeň“ tím, co Volej mámu! dostane nad průměr.