Recenze Noví mutanti: Na tohle se čekalo dva roky? Dlouho odkládaná X-Menovka zklame, nepřináší nic objevného

Čekání je u konce, ale stálo za to?

Těžko říct. Studio 20th Century Fox už dva roky napínalo fanoušky svým posledním projektem ze světa X-Menů. Noví mutanti měli původně vstoupit do kin v roce 2018, ale kvůli post-produkčním problémům byli odsunuti na další rok. Jenže štěstí jim nepřálo a dočkali se dalších odkladů, nejnovější datum premiéry bylo stanoveno na jaro 2020. Smůla se však tomuto snímku nepřestávala lepit na paty, protože na jaře přišel covid-19 a všechny filmy byly posunuty na neurčito. Zdálo se, že Nových mutantů se snad nikdy nedočkáme a budou zatraceni navždy. Nyní však konečně nastal onen osudný den a Noví mutanti jsou k vidění v kinech. Nic extra od nich však nečekejte.

Režisér a scenárista Josh Boone totiž nabízí unylou podívanou postavenou na zvláštně provedeném příběhu. Sledujeme zde skupinku teenagerů se speciálními schopnostmi, kteří jsou drženi ve speciálním ústavu záhadnou doktorkou Reyes. Po příchodu Danielle se však začínají dít zvláštní věci, noční můry všech se stávají skutečností, jejich životy jsou v ohrožení a vyvstává otázka, kdo je skutečným nepřítelem a proč je zde pětice mladých mutantů vůbec držena.

Jde o poněkud netradiční superhrdinskou podívanou, na což má zčásti vliv i zdrojový komiksový materiál.Tematicky se tak Noví mutanti řadí mezi filmy ze světa X-Menů a jedná se tak o poslední marvelovku studia Fox, natočenou před jeho koupí studiem Disney. Jde však o poněkud netradiční superhrdinskou podívanou, na což má zčásti vliv i zdrojový komiksový materiál. Celý příběh je totiž laděn do temna a má hororový nádech, nebo se o něj spíše snaží. Scény jsou vizuálně působivé a VFX, které bylo důvodem prvního odkladu filmu a odstartovalo tak lavinu smůly, je více než povedené. Vizuální efekty jsou kvalitní a propracované, to je znát zejména při přeměnách postavy Rahne do její vlčí podoby, která je vytvořena do největších detailů, či při závěrečné bitce, která je velmi působivá. Avšak ani to nezastíní pochybný scénář.

Samotný příběh sice není nějak významně špatný a sám o sobě zaujme, avšak jeho pointa se trochu ztrácí. Nejen, že se tu najde plno nesmyslného a přebytečného (jako třeba dvě romantické linky, kdy jedna přijde téměř odnikud a druhá působí strašně vynuceně). Je také znát, že jednotlivé scény jsou občas divně nastříhané a nenavazují na sebe dobře. Nehledě pak na to, že celá podívaná často působí tak, jako by v ní něco chybělo, jako kdyby některé důležité momenty byly ve finální verzi z děje vystřihnuty.

Co se však naopak scénáři povedlo, je vykreslení většiny postav. Boone puberťákům rozumí, to ostatně dokázal už ve svém díle Hvězdy nám nepřály. O všech pěti titulních Nových mutantech (snad s výjimkou jednoho) se dozvídáme dostatek informací a rozumíme jejich motivům. I herecké výkony ústřední pětice jsou kvalitní. Nejvýraznější je beze sporu Anya Taylor-Joy (Rozpolcený), jejíž postavu Illyany si diváci zapamatují nejlépe. Svým přednesem však ani zdaleka nezastiňuje své kolegy, všichni se přesvědčivě vtělují do svých rolí a nezaostávají. Vedle Taylor-Joy pak tedy objevují Maisie Williams (Hra o trůny), Charlie Heaton (Stranger Things), Blu Hunt a Henry Zaga. Charakterově však poněkud plytká je tak trochu záporačka doktorka Reyes v podání Alice Braga, která sice neodvádí špatnou práci, ale její postava postrádá hloubku a její motivy zůstávají neodkryty.

A to je přesně ono. Snímek nabízí skutečně mnoho otázek a velmi málo odpovědí. Ve své snaze být tajemný totiž postrádá nějakou větší podstatu a drive. Trvá dobrou polovinu stopáže, než se devadesátiminutový děj vůbec rozjede a na obrazovce se začne dít něco zajímavého. Místo slibované neotřelé podívané, která se dostaví až v posledních dvaceti minutách, tak většinu dostáváme spíše teenagerovskou romanci míchanou s hororem.

Noví mutanti nejsou úplnou katastrofou, ale nejedná se ani o žádnou pecku, jak tvůrci a ukázky lákali. Postavy jsou sice zajímavé a příběh zdánlivě lákavý, ale zkrátka jim něco chybí. Jakoby půlka děje a myšlenek byla ustřihnuta. A je to škoda, neboť nejde o nekvalitně udělaný film. To ostatně naznačují vizuální efekty, které lze považovat za nejsilnější stránku celé podívané. Je vidět, že byl Boone při tvorbě omezen, a je to škoda, neboť snímek měl velký potenciál být nevšední spuerhrdinsky laděnou hororovou podívanou. Ta se však dostaví jen zčásti. I tak se však většinu času bavíme. Po tolika letech napínání bychom ale zkrátka čekali něco více.

Teď ti ukážu, jak umím udělat stojku ve vodě!

Tohle není Upside Down, že ne?

Jestli chceš pokračovat dál, musíš přes nás.