Recenze: Live action Mulan je svěží a dospělejší, svědčí jí, že doslovně nekopíruje svůj zdrojový materiál

Hraná adaptace další populární Disney pohádky je tu.

Po loňském Aladinovi a Lvím králi přišla letos na řadu Mulan. Tentokráte však nejde jen o doslovnou kopii, jako tomu bylo například ve jmenovaném Lvím králi, tvůrci se v tomto případě snažili o svou vlastní verzi příběhu. Sice tu opět sledujeme mladou dívku, která se v převleku za muže vydává do války, aby zachránila Čínu, ale tentokráte je to vše trochu jiné. Scenáristická dvojice Rick Jaffa a Amanda Silver si totiž vzali již známý materiál a rozhodli se ho převzít po svém, což bylo jedině dobře. Místo babičky má Mulan mladší sestru, původního šťastného cvrčka zastupuje postava s přezdívkou Cvrček, místo draka Mushu jí ochraňuje symbolický fénix (k tomu ještě později) a místo Hunů jsou nepřáteli Rourané (což je historicky přesnější) a tak dále.

Nové originální postavy i předělaný děj v rámci celého konceptu fungují a vytvářejí samostatný snímek.Nové originální postavy i předělaný děj v rámci celého konceptu fungují a vytvářejí samostatný snímek, který se hravě vyrovná tomu původnímu. Navíc je to tentokráte poněkud dospělejší a vyzrálejší pohádka, než jak je u Disneyho ve zvyku (poprvé také dostali hodnocení PG-13). Režisérka Niki Caro, která má na kontě například drama Úkryt v zoo, se totiž celkově snažila o realističnost a zčásti syrovost, což je znát především z bojových scén. Jejich choreografie je detailně a velmi povedeně zpracovaná, čímž snadno vtáhne diváky do děje. Najdeme tu i památnou tréninkovou montáž vojáků, která je podobně epická jako v originále (i když je ochuzená o píseň I’ll Make A Man Out Of You).

Za tuto autentičnost vděčí snímek zejména talentovanému obsazení, ve kterém se nachází i mistři bojového umění Donnie Yen a Jet Li, jejichž dominance je znát v každé jejich scéně. Nicméně, hravě se jim vyrovnala i Yifei Liu, představitelka titulní role, která údajně při natáčení provedla 90 % ze svých kaskadérských kousků a bojových scén.

Yifei Liu zkrátka podává všestranný výkon, který nepostrádá hloubku. Její Mulan je dostatečně charismatická a Liu coby protagonistka dobře nese celý děj. Kvalitní práci odvádí i ostatní její kolegové. Jmenovitě stojí za zmínku Tzi Ma coby otec Mulan, jehož role je sice vedlejší, ale díky hercově přednesu velmi výrazná a postavená na emocích. Za druhé je tu pak Jason Scott Lee jako záporák Böri Khan, který je nejen propracovaný, ale charakterově i vizuálně vyčnívá.

Kdo však trochu zarazí, je postava ženy čarodějnice, která spolu se zmíněným fénixem představuje nadpřirozenou stránku snímku. Fénixe lze ale chápat symbolicky (což byl i tvůrčí záměr), čarodějka na druhou stranu působí trochu nemístně. Zkrátka jaksi nesedí do jinak velmi uzemněného a realisticky laděného děje.

Mulan se zdá být serióznější i vlivem nedostatku zpívaných čísel, která se tvůrci rozhodli vypustit. To však neznamená, že je film úplně bez hudebního doprovodu. Harry Gregson-Williams doplňuje příběh o jemné skladby, ve kterých se odráží původní soundtrack. Bystré ucho určitě pozná instrumentální verzi písně Reflection, která se něžně a nenuceně prolíná celým filmem. V závěrečných titulcích pak také zazní půvabná nová skladba Loyal,Brave and True v podání Christiny Aguilery, stejně jako její nová verze již zmíněné Reflection.

A hudební doprovod dobře doplňuje celkovou atmosféru filmu. Tvůrci totiž jinak nabízí vizuálně podmanivé dílo, které si hraje s různými prvky čínské kultury. To se odráží na barvách, kostýmech, make-upu, rekvizitách či autenticky působících lokacích jako jsou například mohutné hory čnící v pozadí mnoha záběrů.

Nová live action Mulan je osvěžující a okouzlující podívaná, která už není pouhou dětskou pohádkou. Tvůrci představují jinou, vyzrálejší verzi původního příběhu, které svědčí snaha o originalitu a odpoutání se od předlohy. Navíc, jde o kvalitně zpracované dílo po všech stránkách, ale co také čekat od Disneyho. Mulan je zkrátka půvabný a dojemný snímek, který bude bavit všechny věkové skupiny.

Nepřehnala jsem to s tím make-upem?

A teď si všichni takhle výhružně stoupneme na koně!

Hlavně pozor, ať někomu nevypíchnete oko.