Recenze: Bábovky ve filmové formě tolik nezachutnají

Ne každá kniha se povede převést na plátno.

Jedna z mnoha úspěšných knih Radky Třeštíkové si získala své příznivce a (především) fanynky díky mozaice osudů dvanácti hrdinek, které se proplétají. Jejich příběhy jsme poznávali z různých úhlů, například milostný trojúhelník z pohledu manželky i milenky. Do scénáře, na kterém Třeštíková spolupracovala s režisérem Rudolfem Havlíkem, se probojovalo jen pár postav, aby se jejich trable daly představit v pro diváka únosném čase. Bohužel tím byla poznamenána právě návaznost osudů na sebe, z promyšlených zápletek se stala banální nuda, z postav, s jejichž pocity jsme se uměli ztotožnit, jsou karikatury. Všednost a opravdovost, které byly čtenáři blízké, jsou ve filmu nahrazeny kýčovitou překombinovaností, která má do reality daleko.

Zkratkovité vysvětlování minulosti postav působí křečovitě a nijak nás to s nimi však nesblíží.Nefunkční vztahy, ať už mezi partnery, sourozenci, či rodiči a dětmi, jsou vždy vděčným tématem. Kdekdo se v nich najde, snadno vytvoříte dramatické i humorné situace. Moderní český film má ale obecně problém přijít s postavami, které působí skutečně a nevyumělkovaně. A to evidentně i když má předlohu, která je právě na charakterech a jejich pocitech postavená. Představme si alespoň některé: Karolína (Barbora Poláková) je posedlá otěhotněním rozhodně víc než její manžel (Rostislav Novák ml.), který zatím běhá za milenkou, i když nikdy nezjistíme proč. Lenka Vlasáková ztvárňuje přepracovanou mámu, babičku a manželku, kterou nikdo neocení. Zastoupení tu má i mladá generace, postava Denisy Biskupové rebeluje proti rodičům, kteří dávají přednost kariéře, oni pro to ale mají své důvody. Ondřej Vetchý a Táňa Pauhofová se zhostili svých úloh obstojně, bohužel ani oni v nás nevzbudí emoce. Zkratkovité vysvětlování minulosti postav působí křečovitě a nijak nás to s nimi však nesblíží. Anebo se o jejich historii nedozvíme vůbec nic. Zábavu nám občas přinese prostitutka Linda (Jana Plodková) s přítelem (Marek Taclík). Jejich tragikomické hádky patří k těm lepším scénám.

I když na sebe mají jednotlivé příběhy navazovat a vzájemně se ovlivňovat, spousta dějových linek vyzní do prázdna, právě protože je postav méně. Ani nás nenapadne se zamyslet, čí je Karolínino dítě, nebo kdo byl Lindin krvežíznivý klient. K tomu je tu tradičně zbytečná dávka nahoty. Pokud divák vydrží být celý snímek shovívavý, nervy mu definitivně přetečou u finále před hotelem, kde všechny dějové linky během pěti minut vrcholí a vznikne superdrama hodné jihoamerické telenovely. Bábovky se snaží přinést divákovi nenáročnou zábavu, u které nemusí moc přemýšlet, a to ani když přijdou závěrečné titulky. Třeštíková s oblibou nechává konce otevřené, naopak film se snaží vše zahladit happy endem, i když nedává smysl a moc se sem nehodí.

Kniha byla úspěšná díky specifickému stylu a humoru její autorky, což se do filmu nepovedlo přenést. Bábovky tak přišly o svou silnou stránku. Proplétání osudů kvůli zestručnění nefunguje, jak by mělo, postavy působí velmi uměle. Kniha možná nebyla dokonalá, ale přinejmenším měla vlastní tvář. Film naproti tomu bohužel působí tuctově a překombinovaně. Hvězdné obsazení, pár dobrých nápadů a úroveň zpracování ho ale udrží lehce nad průměrem.

Čeká nás romantické rande…

Kariéra není všechno.

Když máte doma puberťáka, to chce klid a nohy v bazénu.